[img:011a][You must be registered and logged in to see this link.]
رييس مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش با اشاره به باقي ماندن تنها يك هفته تا برگزاري كنكور و با اشاره به گسترش تبليغ روشهاي غيرمجازي چون مهندسي معكوس يا تخمين پاسخ سوالات كنكور، گفت:
به عنوان كارشناس اعلام ميكنم به طور قطع عملا چنين تخميني امكان پذير نيست و ادعاهايي از اين دست، فرصت طلبي و گول زدن داوطلبان كنكور است.
دكتر كوروش پرند در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در اين روزها برخي از موسسات و افراد مدعي ابداع روشهاي هستند كه طي آن داوطلبان بدون حل مساله يا بدون توجه به صورت مساله و بر اساس قوانين خاص ميتوانند سوالهاي چند گزينهاي را به درستي پاسخ دهند كه اين ادعاها تنها براي فريب داوطلبان است.
تشريح ساختار سوالات چندگزينهاي
داوطلبان براي درك صحيح سوال؛ تنه سوال را به دقت بخوانند
وي با بيان اينكه به طور كلي سوالات چند گزينهاي به سه قسمت اصلي تقسيم ميشود، تصريح كرد: مهمترين آن قسمت اصلي يا تنه سوال است و ساير بخشها گزينه صحيح و گزينههاي انحرافي است.
وي با تاكيد بر اينكه قسمت اصلي، در برگيرنده مساله يا موضوع است، خاطر نشان كرد: داوطلبان توجه داشته باشند كه بدون توجه به تنه اصلي به هيچ عنوان نميتوان پاسخ صحيح را جواب داد.
وي افزود: به داوطلبان توصيه اكيد ميشود كه تنه سوال را به دقت خوانده و مسئله يا موضوعي كه سوال در پي سنجش آن است را درك كنند.
تشريح امتيازات منفي و مثبت پاسخ سوالات؛
اگر پاسخ صحيح سوالي را نميدانيد به آن جواب ندهيد
اگر به سوالي بيش از يك پاسخ داده شود همه پاسخها غلط محسوب ميشود
وي با بيان اينكه در آزمونهاي 4 گزينهاي براي هر پاسخ صحيح 3 نمره مثبت و براي هر پاسخ غلط به منظور خنثي كردن پاسخهاي حدسي و تصادفي يك نمره منفي منظور ميشود، تصريح كرد: به داوطلبان توصيه ميشود اگر پاسخ صحيح سوالي را نميدانند به آن جواب ندهند.
وي افزود: اگر به سوالي بيش از يك پاسخ داده شود همه پاسخها غلط محسوب ميشود و به آن يك نمره منفي تعلق ميگيرد.
اهميت مديريت زمان پاسخگويي به سوالات
دكتر پرند با تاكيد بر اهميت مديريت زمان پاسخگويي به سوالات، گفت: داوطلب در جلسه كنكور بايد زمان مناسب براي پاسخگويي را در نظر بگيرند، البته اين به اين مفهوم نيست كه براي همه سوالهاي چند گزينهاي زمان يكسان در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به لحاظ سوالات آسان، متوسط و سخت در دفترچه سوالات آزمون، گفت: بنابراين با توجه به سطوح دشواري سوالات كنكور وقت و زمان آن متغير است.
پاسخگويي به سوالات مستلزم فهم عميق مطالب آموزشي است
وي با بيان اينكه داوطلبان بايد توجه داشته باشند كه سوالات كنكور با توجه به چينش متفاوت از آسان به سخت نيست، گفت: به داوطلبان حتي داوطلبان با آمادگي بالا توصيه ميشود اگر با چند سوال سخت در ابتدا مواجه شدند خونسردي خود را حفظ كنند.
دكتر پرند در خاتمه با اشاره به طراحي سوالات كنكور بر اساس طبقه بندي بلرم، گفت: سوالات به گونهاي طراحي شدهاند كه آموختههاي داوطلبان را در سطوح بالاي يادگيري بسنجد، بنابراين پاسخگويي به سوالات مستلزم فهم عميق مطالب آموزشي است.
رييس مركز مطالعات، تحقيقات و ارزشيابي آموزشي سازمان سنجش با اشاره به باقي ماندن تنها يك هفته تا برگزاري كنكور و با اشاره به گسترش تبليغ روشهاي غيرمجازي چون مهندسي معكوس يا تخمين پاسخ سوالات كنكور، گفت:
به عنوان كارشناس اعلام ميكنم به طور قطع عملا چنين تخميني امكان پذير نيست و ادعاهايي از اين دست، فرصت طلبي و گول زدن داوطلبان كنكور است.
دكتر كوروش پرند در گفتوگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: در اين روزها برخي از موسسات و افراد مدعي ابداع روشهاي هستند كه طي آن داوطلبان بدون حل مساله يا بدون توجه به صورت مساله و بر اساس قوانين خاص ميتوانند سوالهاي چند گزينهاي را به درستي پاسخ دهند كه اين ادعاها تنها براي فريب داوطلبان است.
تشريح ساختار سوالات چندگزينهاي
داوطلبان براي درك صحيح سوال؛ تنه سوال را به دقت بخوانند
وي با بيان اينكه به طور كلي سوالات چند گزينهاي به سه قسمت اصلي تقسيم ميشود، تصريح كرد: مهمترين آن قسمت اصلي يا تنه سوال است و ساير بخشها گزينه صحيح و گزينههاي انحرافي است.
وي با تاكيد بر اينكه قسمت اصلي، در برگيرنده مساله يا موضوع است، خاطر نشان كرد: داوطلبان توجه داشته باشند كه بدون توجه به تنه اصلي به هيچ عنوان نميتوان پاسخ صحيح را جواب داد.
وي افزود: به داوطلبان توصيه اكيد ميشود كه تنه سوال را به دقت خوانده و مسئله يا موضوعي كه سوال در پي سنجش آن است را درك كنند.
تشريح امتيازات منفي و مثبت پاسخ سوالات؛
اگر پاسخ صحيح سوالي را نميدانيد به آن جواب ندهيد
اگر به سوالي بيش از يك پاسخ داده شود همه پاسخها غلط محسوب ميشود
وي با بيان اينكه در آزمونهاي 4 گزينهاي براي هر پاسخ صحيح 3 نمره مثبت و براي هر پاسخ غلط به منظور خنثي كردن پاسخهاي حدسي و تصادفي يك نمره منفي منظور ميشود، تصريح كرد: به داوطلبان توصيه ميشود اگر پاسخ صحيح سوالي را نميدانند به آن جواب ندهند.
وي افزود: اگر به سوالي بيش از يك پاسخ داده شود همه پاسخها غلط محسوب ميشود و به آن يك نمره منفي تعلق ميگيرد.
اهميت مديريت زمان پاسخگويي به سوالات
دكتر پرند با تاكيد بر اهميت مديريت زمان پاسخگويي به سوالات، گفت: داوطلب در جلسه كنكور بايد زمان مناسب براي پاسخگويي را در نظر بگيرند، البته اين به اين مفهوم نيست كه براي همه سوالهاي چند گزينهاي زمان يكسان در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به لحاظ سوالات آسان، متوسط و سخت در دفترچه سوالات آزمون، گفت: بنابراين با توجه به سطوح دشواري سوالات كنكور وقت و زمان آن متغير است.
پاسخگويي به سوالات مستلزم فهم عميق مطالب آموزشي است
وي با بيان اينكه داوطلبان بايد توجه داشته باشند كه سوالات كنكور با توجه به چينش متفاوت از آسان به سخت نيست، گفت: به داوطلبان حتي داوطلبان با آمادگي بالا توصيه ميشود اگر با چند سوال سخت در ابتدا مواجه شدند خونسردي خود را حفظ كنند.
دكتر پرند در خاتمه با اشاره به طراحي سوالات كنكور بر اساس طبقه بندي بلرم، گفت: سوالات به گونهاي طراحي شدهاند كه آموختههاي داوطلبان را در سطوح بالاي يادگيري بسنجد، بنابراين پاسخگويي به سوالات مستلزم فهم عميق مطالب آموزشي است.