Iran Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Iran ForumLog in

Iran Forum helps you connect and share with the people in your life


descriptionتاملی در باب ساختار و تاویل متن  Emptyتاملی در باب ساختار و تاویل متن

more_horiz
نوشتن ؛ همواره ساده می نماید ، با واژگانی و زنجیره ای از مفاهیمی روان ، آن گونه که می گویی ، به همان ترتیب می نویسی و این می شود : نوشتن
این ؛ تعبیری است که شاید بسیاری در باب نوشتن دارند و کسانی که قلمی به دست می گیرند ، غالبا" تصورذهنی شان این است که این نوشتن چه راحت است ؟! اما وقتی که به پردازش دانسته های نوشتار دست می یازی ، انگار که اصلا" نمی دانی و نمی توانی بنویسی . خیلی ها با خود می گویند مگر این نوشتن چیست که انسان باید از آن بترسد ؟و من می گویم اصلا" قرار نیست که ما از نوشتن بترسیم ، بلکه باید به نوشتن احترام بگذاریم ، تا به اندیشه و ذهن خود احترام بگذاریم . بسیاری ؛ نوشتن را مقدس می دانند همان طور که قرآن کریم به قلم و آن چه که به واسطه ی آن نوشته می شود ، سوگند یاد می کند : ن و القلم و ما یسطرون . نوشتن به هرحال شکل و ساختارمی خواهد و مکتب فرمالیسم که شاخه های متنوعی دارد ، دقیقا" به دنبال چگونه نوشتن و شکل و ساختار آن است . در این بخش ، به تشریح فرمالیسم روسی که یکی از اشکال مهم و مشهور دنیای ادبیات است ، می پردازیم :
جنبش فرمالیسم روسی که به سال 1914 نخستین نشانه هایش آشکار شد ، در آخرین سال های دهه ی 1920 در پی حملات رژیم استالینیستی از هم پاشید ؛ اما در همین فاصله ی کوتاه به یکی از مهم ترین آیین های اندیشه گرایانه ی قرن حاضر تبدیل شد و تاثیر مباحث اصلی و روش کار فرمالیست ها هنوز هم بر نظریه ی ادبی آشکار است .
نقد ادبی سده ی نوزدهم روسیه بیشتر در خدمت جنبش آزاد اندیشی و در واپسین دهه ی آن سده ، تا حدودی درخدمت سوسیال دموکراسی روسیه بود.تمامی ناقدان روسی سده ی پیش ، نقد را برای
روشن گری " مبانی سیاسی و اخلاقی " طرح می کردند؛ حتی نویسنده ی واپس گرایی چون آپولون گریگوریوف هم نقد خود را " در خدمت به ایده ی ملیت " می نوشت و یا لئو تولستوی که نه با دموکرات های رادیکال و انقلابی همراه بود و نه با نیروهای واپس گرا ، می گفت که نقد باید روشن گر ایده ی " اخلاق " باشد . تنها دردهه ی 1890 دیمیتری مرژوفسکی و ولادیمیر بریوسوف تاکید کردند که باید نقد هنری پیش از هر چیز در چارچوب " اصول زیبایی شناسیک " انجام گیرد و ابزار ارزیابی یک متن " قوانین هنری " باشد . دو اندیش گر دیگر در بررسی ریشه های جنبش فرمالیست ها اهمیت دارند :
نخستین آن ها الکساندر پوتب نیا ، کتاب های درسی هایی بر نظریه ی ادبی و مسائل نظری روان شناسی هنر را نوشت و در آنها از اهمیت رهایی واژگان از سلطه ی عقاید یاد کرد و ارزش شاعرانه و ادبی زبان را در حکم " نماد گرایی زبان " دانست . دیگری الکساندر وسلوفسکی ، به ویژه دیدگاه فرمالیست ها را در باره ی " تاریخ ادبی " شکل داد و پژوهش هایش در مورد فولکلور تاثیر زیادی بر روش کار ولادیمیر پروپ ، گذاشت . همپای گسترش سریع جنبش سمبولیسم ، دو گروه اصلی میان ناقدان پدید آمد :
" معتقدان به زیبایی شناسی " که پیرو مرژوفسکی و بریوسوف بودند و " عارفان " که ویاچسلاو ایوانوف یکی از مهم ترین سخن گویانشان بود و هنر را " تجلی آیینی دینی " می خواند که فراورده ی عناصری قدسی است ، فراتر از حقیقت های زمینی ، و به یاری " جادو ، راز و نماد " پدید می آید. به نظر او هنر آیینی
می تواند نه تنها جامعه و تاریخ ، بل واقعیت را نیز دگرگون کند . نقد عرفانی ریشه در آثار رمانتیک های آلمانی و در نوشته های زیبایی شناسیک شلینگ داشت و از دیدگاه این فیلسوف در واپسین آثارش ، در مورد نیروی دگرگون کننده ی " پیوند دین و هنر" دفاع می کرد . سرانجام به سال 1910 میان " نقد عرفانی " و " نقد زیبایی شناسیک " گسست کامل رخ داد. در حالی که پیروان " بنیان آیینی هنر " به سوی
" کلاسی سیسم " پیش می رفتند ، هواداران آیین زیبایی شناسیک به آرمان های آغازین سمبولیست ها وفادار ماندند و به سرعت مجذوب " هنر نو " و به ویژه عقاید فوتوریست های ایتالیایی شدند . انتشار
بیانیه ی فوتوریسم ایتالیایی به سال 1909 پژواک زیادی میان ناقدان جوان روسی داشت ، اصرار
مایا کوفسکی که " باید مشتی محکم به پوزه ی ذوق همگان زد " ریشه در بحث فوتوریست ها داشت . جنبش جدید ادبی روسیه بانی نوآوری هایی در شعر ، نثر ، و تآتر شد . تا دهه ی 1920 از راه برسد ، ادراک سنتی از " زیبایی هنری " جایش را به ادراکی تجریدی و عشق به شکل های هندسی و " استیلیزه " داد. به جای همبستگی و نزدیکی با طبیعت شهر و ماشین مطرح شد ؛ و نکته ی اصلی دیگر نه رابطه ی اثر با واقعیت و جهان ، بل این پرسش ساده شد :
" شعر چگونه پدید می آید " ؟

descriptionتاملی در باب ساختار و تاویل متن  EmptyRe: تاملی در باب ساختار و تاویل متن

more_horiz
جنبش فرمالیست ها در پیوند با این نوگرایی هنری پدید آمد و پایه گذارانش گروه ها ی جوان نوگرا بودند . معمولا" نخستین سند فرمالیسم روسی را رساله ی ویکتور شکلوفسکی یعنی
" رستاخیز واژه " می دانند که به سال 1914 منتشر شد . دو رساله ی کوتاهی که او در سال های بعد نوشت ، یعنی " در باره ی نظریه ی زبان شناسی شعری " 1916 و " در باره ی شاعری " 1919 از دیدگاه روش شناسیک اهمیت بیشتری دارند . مکتب فرمالیسم با پایه گذا ری
opoiaz
انجمن پژوهش زبان ادبی در سال 1916 در پترزبورگ شکل گرفت ؛ و با گروه های نوگرا پیوند یافت . نشانه هایی از این همبستگی را می توان در رساله ای یافت که رومن یاکوبسن به سال 1921 در پراگ منتشر کرد و به نام شعرجدیدروسی مشهور شده است . رابطه ی دوستانه ی خلبنیکف و مایاکوفسکی با ناقدان فرمالیست نشانه ای از نزدیکی فکری آنهاست . یافتن تاثیر
فوتوریست ها بر آثار فرمالیست ها آسان است . شکلوفسکی و دیگر فرمالیست ها ، از فوتوریسم آموختند که واژگانی را بیابند که از هرگونه تعین ارزشی رها باشند و نحو جدید زبانی را که با این واژگان همخوان باشد ، جستجو کنند. اما باید دانست که فرمالیست ها صرفا" هواداران یا همراهان فوتوریست ها محسوب نمی شدند. مثل ؛ کتابی که بوریس آخن بام در باره ی
آنا آخماتووا به سال 1923 منتشر کرد ، نشان داد که فرمالیست ها به بسیاری از سنت های سمبولیسم نیز وفادار مانده بودند.
ویکتور شکلوفسکی ( متولد 1893) بحث از مهم ترین قواعد نظری فرمالیسم روسی را آغاز کرد و همراه با رومن یاکوبسن سرشناس ترین سخن گوی جنبش فرمالیست ها محسوب می شود. او مجموعه ای از مقاله هایش را با عنوان در باره ی نظریه ی نثر به سال 1925 منتشر کرد. بوریس آخن بام 1886-1959 با رساله ی " چگونه ردای گوگول نوشته شد ؟" کارش را آغاز کرد ، سپس کتاب کم حجمی در باره ی اشعار لرمانتف نوشت 1924 . بوریس توماشفسکی 1957-1890 رساله ای در بارهی عروض شعر نوشت و آن را در مجموعه ای با عنوان در باره ی شعر روسی به سال 1923 منتشرکرد ، او به گونه ای خاص به دلیل آثارش در باره ی تمایز طرح و داستان مشهور است . یوری تینیانوف 1943- 1894 با پژوهشی در مورد تاثیر پذیری داستایوفسکی از گوگول آغاز کرد و آن را با عنوان مساله ی زبان ادبی به سال 1924 منتشر کرد، سپس در رساله ی مهم خود " موارد کهن و نو در شعر روسی 1929" به دگرگونی های زبان شاعرانه ی روسی پرداخت. ویکتور ژیرمونسکی با پژوهش در بارهی رمانتیسم آلمانی آغاز کرد و کوشید تا ریشه های سمبولیسم را باز شناسد. رساله اش با عنوان " هنر ترکیب در شعر غنایی " به سال 1921 منتشر شد . ویکتوروینوگرادوف ، در میان فرمالیست ها ، نظریه پرداز برجسته ای نبود ، اما به عنوان
پژوهش گرتاریخ ادبی آثار مهمی نوشته است . کار اصلی نظری او در باره ی مناسبت فکری داستایوفسکی و گوگول است و با عنوان " تکوین ناتورالیسم روسی " منتشر شده است . آثار بعدی او بیشتر به زبان ها ی فرانسوی ، آلمانی و چک نوشته شده اند . اوسیپ بریک ، اما آشکارا نقشی مهم در سازمان دهی فکری فرمالیست ها داشت ، آثار منتشر شده اش زیاد نیستند ، اما مقاله ای که در باره ی " واج ها و شعر روسی " در 1919 نشرداد ، آغاز گر نظزیاتی است که دهه ی بعد در پراگ ، تروبتسکوی ، یاکوبسن و موکاروفسکی مطرح کردند. لف یا کوبینسکی نیز ، در همین سال 1919 مقاله ای مهم در باره ی مفهوم تاریخ ادبی منتشر کرده بود . بوریس انگلگارد کار او را دنبال کرد و رساله ای را با عنوان " روش صوری در تاریخ ادبی " به سال 1927 در مسکو منتشر کرد در این میان باید از کسانی هم یاد کرد که هرچند فرمالیست محسوب نمی شدند ، اما مناسبت فکری نزدیکی با فرمالیست ها داشتند :
میخائیل باختین ، ولادیمیر پروپ ، واسیلی گی پیوس ، که در سال 1924 کتابی در باره ی گوگول منتشر کرد ، گئورک کوکوفسکی که در 1927 پژوهشی در باره ی ادبیات روسی سده ی هجدهم به چاپ رسانید ، گئورکی وینوکور زبان شناسی که در 1925 رساله ای در باره ی " زبان شعری " نوشت و به سال 1943 کتاب " مایاکوفسکی زبان ساز " را در مسکو منتشر کرد ، کتابی برجسته و وفادار به اصول فرمالیسم . سرانجام باید از الکساندر رفرماتسکی یاد کرد که در 1922 ( که بیست و دو سال بیش نداشت ) رساله ای با عنوان " تحلیل شکل داستان کوتاه " را نوشت ؛ و این رساله ی برجسته تاثیر زیادی بر اوسیپ بریک و توماشفسکی گذاشت .به تازگی مجموعه ای از آثار ررماتسکی در زمینه ی نظریه ی ادبی به زبان روسی منتشر شده است . پس ازفروپاشی مکتب فرمالیسم ، رفرماتسکی به تدریس واج شناسی و زبان شناسی پرداخت و یکی از
مهم ترین زبان شناسان شوروی شد و آثارش تاثیر زیادی در پیدایش مکتب جدید زبان شناسی مسکو گذاشت . ./

descriptionتاملی در باب ساختار و تاویل متن  EmptyRe: تاملی در باب ساختار و تاویل متن

more_horiz
جناب سهیل خان ، نوشته ی شما را ذخیره کرده تا سر وقت مطالعه و استفاده ببریم و در صورت پیش آمدن سوال از حضور عالی بپرسم
ممنون از مقاله ارسالیتون 16 16

descriptionتاملی در باب ساختار و تاویل متن  EmptyRe: تاملی در باب ساختار و تاویل متن

more_horiz
خواهش می کنم ، در خدمتتون هستم
از این که توجه می کنید ممنونم
16

descriptionتاملی در باب ساختار و تاویل متن  EmptyRe: تاملی در باب ساختار و تاویل متن

more_horiz
ممنون سهیل جان واقعا مطب اموزنده ای بود

خواهشا چناچه براتون میسر باشد

این تاویل متن را به زبانی اسان و

و روان جهت استفاده ما ودوستان وهم پرباری سایت به صورت

هر دوروز یک بار در تاپیکی بیان دار تا مورد استفاده قرار گیرد

چون من خبر دارم ومیدونم خیلی از دوستان وکاربران علاقه وافری به نوشتن

وقلم دارند و به لحاظ عدم اشنایی با همین مطالب وچگونگی نوشتن وترس و عدم اعتماد به نفس

از نوشتن مطالب وبیان دیدگاه خود طرفه میروند

چه بسا دوستانی که دارای اندوخته های فراوان علمی اموزشی هستند

ولی یک جورایی از دست به قلم وکیبورد بردن عاجزند وبقول حضرتعالی همینکه

میخوان شروع کنند نمیداند ونمیتوانند که بنویسند

حال با توجه به این مهم اگر شما بتونید این مطلب را

در تاپیکی جداگانه از ابتداء به انتها مورد اموزش قرار دهید ودر فروم به بحث وبگذارید

کمک شایانی به دوستان وخوده من نمودیده اید

با سپاس فراوان
16 16

descriptionتاملی در باب ساختار و تاویل متن  EmptyRe: تاملی در باب ساختار و تاویل متن

more_horiz
چشم جناب حیران ؛ در حد وُسع و بضاعت علمی ام تلاش خودم را می کنم و بسیار خوشحال خواهم شد واز این که توجه می فرمایید ، خیلی متشکر و سپاس گزارم ، راستش الآن اگر ریا نکرده باشم ، بد جوری نگران این یاسی خانوم هستم و این طور که میگن دعاش کنیم ، می ترسم
مساله ی مشکل و مهمی باشه ؛ این موضوعات تا حدود زیادی مانع از کارهام میشه ، امیدوارم که ان شاءاله ایشون هرچه زودتر خوب بشن و ما رو از نگرانی در بیارن
16
privacy_tip Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
power_settings_newLogin to reply