چرا در برخى آيات نسبت به پيامبراكرم عتاب و تهديد آمده است؟
پاسخ: علت اينكه در بعضى آيات قرآن پيامبراكرمصلى الله عليه وآله مورد عتاب و تهديد قرار مىگيرد، مىتواند امورى باشد از جمله:
1. اين نشانهى وحى بودن قرآن است؛ زيرا اگر قرآن ساختهى پيامر باشد، انسان در نوشته خود هرگز خودش را توبيخ نمىكند.
2. اين نشانهى حق محورى مكتب است و مىگويد كه با هيچكس تعارف ندارد و قانون براى همه يكسان است؛ حتى اگر اشرف مخلوقات هم خلاف كند با او برخورد مىشود.
3. از آنجا كه گاهى طرفداران انبيا، آنان را فرزند خدا و يا در رديف او مىدانند، اين توبيخ و تهديدها مانع غلوّ طرفداران افراطى مىشود تا آنان دربارهى پيامبر مبالغه نكنند و بدانند كه او نيز مورد عتاب و توبيخ است.
4. درس عبرتى براى ديگران است كه اگر خداوند با پيامبرش اينگونه است، پس بهتر است ما حساب كار خودمان را بكنيم.
بنابراين اگر قرآن خطاب به پيامبر مىفرمايد:
«لِمَ تحرّم ما احلّ الله لك»( تحريم، 1.)؛ چرا حلالى را بر خود حرام كردى؟
«لِمَ أذِنتَ لهم»(توبه، 43.)؛ چرا اجازه مرخّصى به افرادى دارد؟
«لئن اشركت ليحبطنّ عملك»(زمر، 65)؛ اگر شرك ورزى، تمام اعمالت نابود مىشود.
و موارد ديگر، همه اين عتابها به دليل امور فوق است.
پاسخ: علت اينكه در بعضى آيات قرآن پيامبراكرمصلى الله عليه وآله مورد عتاب و تهديد قرار مىگيرد، مىتواند امورى باشد از جمله:
1. اين نشانهى وحى بودن قرآن است؛ زيرا اگر قرآن ساختهى پيامر باشد، انسان در نوشته خود هرگز خودش را توبيخ نمىكند.
2. اين نشانهى حق محورى مكتب است و مىگويد كه با هيچكس تعارف ندارد و قانون براى همه يكسان است؛ حتى اگر اشرف مخلوقات هم خلاف كند با او برخورد مىشود.
3. از آنجا كه گاهى طرفداران انبيا، آنان را فرزند خدا و يا در رديف او مىدانند، اين توبيخ و تهديدها مانع غلوّ طرفداران افراطى مىشود تا آنان دربارهى پيامبر مبالغه نكنند و بدانند كه او نيز مورد عتاب و توبيخ است.
4. درس عبرتى براى ديگران است كه اگر خداوند با پيامبرش اينگونه است، پس بهتر است ما حساب كار خودمان را بكنيم.
بنابراين اگر قرآن خطاب به پيامبر مىفرمايد:
«لِمَ تحرّم ما احلّ الله لك»( تحريم، 1.)؛ چرا حلالى را بر خود حرام كردى؟
«لِمَ أذِنتَ لهم»(توبه، 43.)؛ چرا اجازه مرخّصى به افرادى دارد؟
«لئن اشركت ليحبطنّ عملك»(زمر، 65)؛ اگر شرك ورزى، تمام اعمالت نابود مىشود.
و موارد ديگر، همه اين عتابها به دليل امور فوق است.