خداوند حكيم، تمايلاتى را در انسان قرار داده و با عقل و علم و وحى به انسان آموخته كه چگونه آنها را بكار گيرد و به جاى سركوب كردن آنها به جهتدهى و هدايت آنها بپردازد. به يك نمونه توجه كنيد:
خداوند در آيهى 235 سورهى بقره مىفرمايد: من مىدانم كه شما از زنانى كه شوهر خودشان را به تازگى از دست دادهاند يا طلاق داده شدهاند، ياد مىكنيد، «عَلِمَ اللّه أنّكم سَتَذكرونهنّ» و ميل ازدواج با آنها را داريد؛ ولى اين تمايل خود را به طور كنايه نسبت به آنها اظهار كنيد. «لاجناح عليكم فيما عَرّضتم به من خِطبَة النّساء» زيرا خواستگارى از زن داغدار نوعى بىادبى و يا بىسليقهگى و گستاخى است.
به هرحال، ميل به ازدواج با زنان بيوه در بعضى از افراد وجود دارد و اسلام با اين تمايل مخالفتى ندارد و آن را سركوب نمىكند و مىفرمايد: ما از تمايل شما به آنها مطلع هستيم؛ ولى اظهار اين تمايل - با توجه به زمان و حالات زنان - بايد با كنايه و پسنديده باشد، نه با وعدههاى مخفيانه. «لاتواعدوهنّ سرّاً الاّ أن تقولوا قَولاً معروفا» و حق نداريد قبل از آنكه عِدّه آنها تمام شود، اقدام به ازدواج كنيد. «و لاتَعزِموا عُقدَةَ النّكاح حتّى يَبلُغَ الكتابُ أجَلَه»
آرى، اسلام علاقهى به ازدواج با زنان بيوه را محكوم نمىكند؛ ولى در نحوهى خواستگارى و زمان آن ارشاداتى دارد. ارشاد و هدايت آرى، سركوب غرايز و خواستهها هرگز.
خداوند در آيهى 235 سورهى بقره مىفرمايد: من مىدانم كه شما از زنانى كه شوهر خودشان را به تازگى از دست دادهاند يا طلاق داده شدهاند، ياد مىكنيد، «عَلِمَ اللّه أنّكم سَتَذكرونهنّ» و ميل ازدواج با آنها را داريد؛ ولى اين تمايل خود را به طور كنايه نسبت به آنها اظهار كنيد. «لاجناح عليكم فيما عَرّضتم به من خِطبَة النّساء» زيرا خواستگارى از زن داغدار نوعى بىادبى و يا بىسليقهگى و گستاخى است.
به هرحال، ميل به ازدواج با زنان بيوه در بعضى از افراد وجود دارد و اسلام با اين تمايل مخالفتى ندارد و آن را سركوب نمىكند و مىفرمايد: ما از تمايل شما به آنها مطلع هستيم؛ ولى اظهار اين تمايل - با توجه به زمان و حالات زنان - بايد با كنايه و پسنديده باشد، نه با وعدههاى مخفيانه. «لاتواعدوهنّ سرّاً الاّ أن تقولوا قَولاً معروفا» و حق نداريد قبل از آنكه عِدّه آنها تمام شود، اقدام به ازدواج كنيد. «و لاتَعزِموا عُقدَةَ النّكاح حتّى يَبلُغَ الكتابُ أجَلَه»
آرى، اسلام علاقهى به ازدواج با زنان بيوه را محكوم نمىكند؛ ولى در نحوهى خواستگارى و زمان آن ارشاداتى دارد. ارشاد و هدايت آرى، سركوب غرايز و خواستهها هرگز.