روزی 66 نفر قربانی تصادفات جاده ای در ایران براستی آمار تکان دهنده ای است.
در این میان اقدامات راهنمایی و رانندگی خوب اما ناکافی بوده و همت مسئولین راه و ترابری، وزارت صنایع و سازمان استاندارد را بیش از پیش می طلبد.
تصادفات رانندگی پس از عوارض قلبی، دومین علت مرگ و میر ایرانیان است؛ تصادفاتی که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه جان یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر را در جهان میگیرد و ایران با داشتن حدود یکصدم جمعیت جهان، یکچهلم این مرگها را به خود اختصاص داده است. مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور تعداد کشتهشدگان حوادث رانندگی در سال گذشته را نزدیک به ۲۳هزار نفر اعلام کرده است در حالی که در سال ۲۰۰۷ در کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر از ۴۸ هزار نفر جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی از دست دادهاند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر در جادههای جهان و ۳۰ هزار نفر در جادههای ایران به دلیل تصادفات و حوادث ترافیکی کشته میشوند.
با اینکه سالهاست که کارشناسان حمل و نقل ترافیک، نسبت به بالا بودن آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جادههای کشور هشدار می دهند، ولی هر سال، منحنی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در جادههای کشور بالا می رود و اوضاع بهتر که نشده هیچ، چه بسا بدتر هم شده است تا آنجا که ایران در جهان رتبه اول را کسب و سه برابر استاندارد جهانی این معضل در ایران بوقوع می پیوندد. با وجود آنکه، سرانه اتومبیل در ایران در قیاس با دیگر کشورها بسیار ناچیز است (البته زمان رانندگی افراد در ایران بسیار بالاتر است). کارشناسان حمل و نقل عمدتاً عامل تصادفات رانندگی را به دو عامل انسانی (راننده) و غیر انسانی (جاده و خودرو) تقسیم می کنند ولی آیا می توان نشانههای محرز و مشخص سیاسی و اجتماعی را نادیده گرفت؟
وضعیت ایمنی نامطلوب برخی خودروها سالانه بیش از 200میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه وارد میکند. با این که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران 51 استاندارد خودرو را اجباری کرده است، اما هنوز وضعیت ایمنی خودروهای داخلی جای سوال بسیاری دارد. خودرویی که ترمز نمیگیرد، ایربگی که باز نمیکند و یا از وسایل ایمنی جدید بیبهره است، شاید عامل اصلی برای نامیده شدن برخی از خودروهای ساخت داخل به تابوت متحرک باشند.
رئیس پلیس مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی، مدیریت بیشتر و تجهیز جادهها به سیستمهای کنترلی و محدودیت سرعت برای بعضی از خودروها را برای کاهش تصادفات موثر دانست و گفت: لزومی ندارد یک خودروی سبک سرعتش با یک خودروی سنگین برابری کند. بهرستی 35 درصد واژگونی در جادهها را مربوط به خودروی پراید اعلام کرد و گفت: این نشانه عدم استفاده صحیح از این خودرو است.
وی در مورد دریافت ستاره برای پراید گفت: پراید نسبت به قیمتش حتما ستاره دریافت میکند چون این خودرو، خودرویی در دسترس به شمار میآید اما در صورتی که توانایی مالی افراد اجازه دهد به جای این خودرو، خودروی دیگری تهیه می شود.
بهرستی خطرناک ترین نقاط جاده ای را حاشیه 30 کیلومتری شهرها اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش 2 میلیونی خودروها در سال گذشته در سه ماه اول امسال 9 درصد کاهش کشته، ناشی از تصادفات جاده ای را داشته ایم.
بهرستی کامیونها را یک هفتم خودروهای موجود در کشور اعلام کرد و گفت: این خودروها را در 14 درصد حوادث فوتی و جرحی نقش دارند. وی همچنین این خودروها را در 47 درصد تصادفات فوتی دخیل دانست و گفت: به غیر از کامیون هوگو کامیون بنز از نظر تصادفات جاده ای جزء خطرناک ترین خودروها است.
رئیس پلیس مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کامیون بنز را تا پایان سال مجوز به ساخت اعلام کرد و گفت: دور لاستیک این خودروها 25 بوده که در تصادفات موجب بروز حادثه میشود. وی تاکید کرد: این در حالی است که در سایر کشورها به خودروهایی با فیزیک این چنینی اجازه تردد داده نمیشود.
رئیس پلیس مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نقش مسافربرهای عمومی را در حوادث جاده ای 3 درصد اعلام کرد و گفت: در حوادث منجر به کشته نقش عابرین پیاده 7 درصد، موتورسیکلت 22 درصد، کامیون 14 درصد، وانت سواری 54 درصد و مسافربر عمومی 3 درصد بوده است.
وی همچنین عدم توجه به جلو را در 5/24 درصد از تصادفات موثر دانست و گفت: انحراف به چپ 22 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه 18 درصد از عوامل وقوع حوادث را به خود اختصاص میدهد. وی 66 درصد از زمان وقوع حوادث را در روز 34 درصد را در شب اعلام کرد و گفت: 63 درصد حوادث در کیلومتر 30 شهرها و 37 درصد بعد از 30 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد. [You must be registered and logged in to see this link.]
در این میان اقدامات راهنمایی و رانندگی خوب اما ناکافی بوده و همت مسئولین راه و ترابری، وزارت صنایع و سازمان استاندارد را بیش از پیش می طلبد.
تصادفات رانندگی پس از عوارض قلبی، دومین علت مرگ و میر ایرانیان است؛ تصادفاتی که براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه جان یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر را در جهان میگیرد و ایران با داشتن حدود یکصدم جمعیت جهان، یکچهلم این مرگها را به خود اختصاص داده است. مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور تعداد کشتهشدگان حوادث رانندگی در سال گذشته را نزدیک به ۲۳هزار نفر اعلام کرده است در حالی که در سال ۲۰۰۷ در کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر از ۴۸ هزار نفر جان خود را بر اثر تصادفات رانندگی از دست دادهاند.
به گزارش سازمان بهداشت جهانی سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر در جادههای جهان و ۳۰ هزار نفر در جادههای ایران به دلیل تصادفات و حوادث ترافیکی کشته میشوند.
با اینکه سالهاست که کارشناسان حمل و نقل ترافیک، نسبت به بالا بودن آمار تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جادههای کشور هشدار می دهند، ولی هر سال، منحنی مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در جادههای کشور بالا می رود و اوضاع بهتر که نشده هیچ، چه بسا بدتر هم شده است تا آنجا که ایران در جهان رتبه اول را کسب و سه برابر استاندارد جهانی این معضل در ایران بوقوع می پیوندد. با وجود آنکه، سرانه اتومبیل در ایران در قیاس با دیگر کشورها بسیار ناچیز است (البته زمان رانندگی افراد در ایران بسیار بالاتر است). کارشناسان حمل و نقل عمدتاً عامل تصادفات رانندگی را به دو عامل انسانی (راننده) و غیر انسانی (جاده و خودرو) تقسیم می کنند ولی آیا می توان نشانههای محرز و مشخص سیاسی و اجتماعی را نادیده گرفت؟
وضعیت ایمنی نامطلوب برخی خودروها سالانه بیش از 200میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه وارد میکند. با این که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران 51 استاندارد خودرو را اجباری کرده است، اما هنوز وضعیت ایمنی خودروهای داخلی جای سوال بسیاری دارد. خودرویی که ترمز نمیگیرد، ایربگی که باز نمیکند و یا از وسایل ایمنی جدید بیبهره است، شاید عامل اصلی برای نامیده شدن برخی از خودروهای ساخت داخل به تابوت متحرک باشند.
رئیس پلیس مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی، مدیریت بیشتر و تجهیز جادهها به سیستمهای کنترلی و محدودیت سرعت برای بعضی از خودروها را برای کاهش تصادفات موثر دانست و گفت: لزومی ندارد یک خودروی سبک سرعتش با یک خودروی سنگین برابری کند. بهرستی 35 درصد واژگونی در جادهها را مربوط به خودروی پراید اعلام کرد و گفت: این نشانه عدم استفاده صحیح از این خودرو است.
وی در مورد دریافت ستاره برای پراید گفت: پراید نسبت به قیمتش حتما ستاره دریافت میکند چون این خودرو، خودرویی در دسترس به شمار میآید اما در صورتی که توانایی مالی افراد اجازه دهد به جای این خودرو، خودروی دیگری تهیه می شود.
بهرستی خطرناک ترین نقاط جاده ای را حاشیه 30 کیلومتری شهرها اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش 2 میلیونی خودروها در سال گذشته در سه ماه اول امسال 9 درصد کاهش کشته، ناشی از تصادفات جاده ای را داشته ایم.
بهرستی کامیونها را یک هفتم خودروهای موجود در کشور اعلام کرد و گفت: این خودروها را در 14 درصد حوادث فوتی و جرحی نقش دارند. وی همچنین این خودروها را در 47 درصد تصادفات فوتی دخیل دانست و گفت: به غیر از کامیون هوگو کامیون بنز از نظر تصادفات جاده ای جزء خطرناک ترین خودروها است.
رئیس پلیس مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کامیون بنز را تا پایان سال مجوز به ساخت اعلام کرد و گفت: دور لاستیک این خودروها 25 بوده که در تصادفات موجب بروز حادثه میشود. وی تاکید کرد: این در حالی است که در سایر کشورها به خودروهایی با فیزیک این چنینی اجازه تردد داده نمیشود.
رئیس پلیس مرکز فرماندهی و کنترل راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نقش مسافربرهای عمومی را در حوادث جاده ای 3 درصد اعلام کرد و گفت: در حوادث منجر به کشته نقش عابرین پیاده 7 درصد، موتورسیکلت 22 درصد، کامیون 14 درصد، وانت سواری 54 درصد و مسافربر عمومی 3 درصد بوده است.
وی همچنین عدم توجه به جلو را در 5/24 درصد از تصادفات موثر دانست و گفت: انحراف به چپ 22 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه 18 درصد از عوامل وقوع حوادث را به خود اختصاص میدهد. وی 66 درصد از زمان وقوع حوادث را در روز 34 درصد را در شب اعلام کرد و گفت: 63 درصد حوادث در کیلومتر 30 شهرها و 37 درصد بعد از 30 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد. [You must be registered and logged in to see this link.]