[You must be registered and logged in to see this image.]
معاون آموزشي مركز اورژانس تهران، كنكور را از جمله استرسزاترين امتحانات دوره تحصيلي هر فرد عنوان كرد و با تاكيد بر لزوم فراهم آوردن زمينههاي تمركز اعصاب و آرامش دانشآموزان در طول زمان آماده شدن آنها براي امتحان، با بيان اين كه والدين نبايد با سركشي مداوم و پرس و جو در مورد پيشرفت درسي، نظم فكري دانشآموزان را بر هم زنند، در عين حال با اشاره به برخي اقدامات و مصرف برخي مواد غذايي در جهت كاهش اضطراب دانشآموزان، گفت: تمركز اعصاب، مثبت انديشي، خواب كافي و مصرف ويتامينهاي B و C در كاهش اضطراب روز امتحان بسيار موثر است.
دكتر حقي در گفتگو با ايسنا، زمان امتحانات را از جمله موارد استرسزا براي افراد در همه گروههاي سني بويژه كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: به طور كلي برخورد با موضوع امتحان و سپري كردن روزهاي امتحان براي عدهاي حالت بحراني پيدا ميكند و اين بحران و استرس و اضطرابهاي ناشي از آن، گاه نه تنها خود امتحان شونده را درگير ميكند، بلكه در مواقعي خانوادهها نيز در اين وضعيت استرسزا درگير ميشوند.
وي با اشاره به توجه افراطي برخي خانوادهها به درس خواندن كودكان و نوجوانان و عواقب ناشي از آن گفت: اين امر سبب تلاش بيش از حد دانشآموزان ميشود و از آنجا كه دانشآموزان نيازمند استراحت، خواب، آرامش، بازي و تفريح حتي در زمان امتحانات نيز هستند، خسته ميشوند و تكرار و انباشتگي ذهني باعث ميشود كه درسها را اشتباه كنند.
معاون آموزشي مركز اورژانس تهران با بيان اين كه استرس زياد بدن را در سه مرحله هشدار، مقاومت و فرسودگي قرار ميدهد، ادامه داد: مرحله هشدار زماني است كه بدن در برابر يك محرك بيروني كه تاكنون با آن مواجه نشده، قرار ميگيرد.
در مرحله مقاومت نيز بدن با محرك يا وضعيت جديد هماهنگ ميشود و در مرحله فرسودگي نيز فرد در مقابله با استرسهاي طولاني، دچار فرسودگي و خستگي مفرط ميشود؛ چرا كه توانايي بدن محدود است. اين خستگي گاه ممكن است به افسردگي و بيماريهاي مختلف روحي رواني يا حتي مرگ فرد منجر شود. اين در حالي است كه در مجموع ميتوان گفت انسان قادر است مقاومت خود را در برابر تنشها افزايش دهد.
وي، خستگي، گرفتگي عضلات، دل درد، سردرد، كمر درد، تعريق بدن بويژه در كف دستها، مشكلات خواب، ناراحتي معده، خشكي دهان و تپش قلب را از جمله نشانههاي جسمي استرس عنوان كرد و به ايسنا گفت: استرس ميتواند با نشانههاي رفتاري مانند بيحوصلگي، خلق ناپايدار، زود رنجي، پرخاشگري، نداشتن تمركز، پرخوري يا كم خوري و پرخوابي يا كم خوابي، جويدن ناخن، مكيدن انگشت، بازي با موي سر، كندن پوست لب (لب گزيدن) يا دندان قروچه (ساييدن دندانها به هم) نيز همراه باشد.
وي ادامه داد: والدين سعي كنند با سركشي مداوم و پرس و جو در مورد پيشرفت درسي، نظم فكري دانشآموزان را بر هم نزنند و با كم كردن صداي راديو، تلويزيون و... به تمركز آنها كمك كنند. تمركز اعصاب، دوش گرفتن، مثبت انديشي و تلقينهاي مثبت، دعا، تغذيه كافي و مناسب در شب امتحان لازم است.
برنامه خواب شب امتحان را نيز بايد جدي گرفت و بهتر است دانشآموزان قبل از روز كنكور حدود 9 ساعت بخوابند تا صبح پرانرژي و چابك ازخواب برخيزند.
معاون آموزشي مركز اورژانس تهران با بيان اين كه در شب امتحان بهتر است شام سبكي ميل شود، در عين حال با اشاره به كاهش اضطراب با مصرف برخي مواد غذايي و ويتامينها، ادامه داد: مصرف ويتامينهاي B و C در كاهش اضطراب بسيار موثر است بنابراين بهتر است به همراه شام يك عدد قرص ويتامين B كمپلكس قوي براي دانشآموزان 14 سال به بالا و يك عدد نوع معمولي اين قرص براي دانشآموزان 14 تا 10 سال مصرف شود.
معاون آموزشي مركز اورژانس تهران، كنكور را از جمله استرسزاترين امتحانات دوره تحصيلي هر فرد عنوان كرد و با تاكيد بر لزوم فراهم آوردن زمينههاي تمركز اعصاب و آرامش دانشآموزان در طول زمان آماده شدن آنها براي امتحان، با بيان اين كه والدين نبايد با سركشي مداوم و پرس و جو در مورد پيشرفت درسي، نظم فكري دانشآموزان را بر هم زنند، در عين حال با اشاره به برخي اقدامات و مصرف برخي مواد غذايي در جهت كاهش اضطراب دانشآموزان، گفت: تمركز اعصاب، مثبت انديشي، خواب كافي و مصرف ويتامينهاي B و C در كاهش اضطراب روز امتحان بسيار موثر است.
دكتر حقي در گفتگو با ايسنا، زمان امتحانات را از جمله موارد استرسزا براي افراد در همه گروههاي سني بويژه كودكان و نوجوانان عنوان كرد و گفت: به طور كلي برخورد با موضوع امتحان و سپري كردن روزهاي امتحان براي عدهاي حالت بحراني پيدا ميكند و اين بحران و استرس و اضطرابهاي ناشي از آن، گاه نه تنها خود امتحان شونده را درگير ميكند، بلكه در مواقعي خانوادهها نيز در اين وضعيت استرسزا درگير ميشوند.
وي با اشاره به توجه افراطي برخي خانوادهها به درس خواندن كودكان و نوجوانان و عواقب ناشي از آن گفت: اين امر سبب تلاش بيش از حد دانشآموزان ميشود و از آنجا كه دانشآموزان نيازمند استراحت، خواب، آرامش، بازي و تفريح حتي در زمان امتحانات نيز هستند، خسته ميشوند و تكرار و انباشتگي ذهني باعث ميشود كه درسها را اشتباه كنند.
معاون آموزشي مركز اورژانس تهران با بيان اين كه استرس زياد بدن را در سه مرحله هشدار، مقاومت و فرسودگي قرار ميدهد، ادامه داد: مرحله هشدار زماني است كه بدن در برابر يك محرك بيروني كه تاكنون با آن مواجه نشده، قرار ميگيرد.
در مرحله مقاومت نيز بدن با محرك يا وضعيت جديد هماهنگ ميشود و در مرحله فرسودگي نيز فرد در مقابله با استرسهاي طولاني، دچار فرسودگي و خستگي مفرط ميشود؛ چرا كه توانايي بدن محدود است. اين خستگي گاه ممكن است به افسردگي و بيماريهاي مختلف روحي رواني يا حتي مرگ فرد منجر شود. اين در حالي است كه در مجموع ميتوان گفت انسان قادر است مقاومت خود را در برابر تنشها افزايش دهد.
وي، خستگي، گرفتگي عضلات، دل درد، سردرد، كمر درد، تعريق بدن بويژه در كف دستها، مشكلات خواب، ناراحتي معده، خشكي دهان و تپش قلب را از جمله نشانههاي جسمي استرس عنوان كرد و به ايسنا گفت: استرس ميتواند با نشانههاي رفتاري مانند بيحوصلگي، خلق ناپايدار، زود رنجي، پرخاشگري، نداشتن تمركز، پرخوري يا كم خوري و پرخوابي يا كم خوابي، جويدن ناخن، مكيدن انگشت، بازي با موي سر، كندن پوست لب (لب گزيدن) يا دندان قروچه (ساييدن دندانها به هم) نيز همراه باشد.
وي ادامه داد: والدين سعي كنند با سركشي مداوم و پرس و جو در مورد پيشرفت درسي، نظم فكري دانشآموزان را بر هم نزنند و با كم كردن صداي راديو، تلويزيون و... به تمركز آنها كمك كنند. تمركز اعصاب، دوش گرفتن، مثبت انديشي و تلقينهاي مثبت، دعا، تغذيه كافي و مناسب در شب امتحان لازم است.
برنامه خواب شب امتحان را نيز بايد جدي گرفت و بهتر است دانشآموزان قبل از روز كنكور حدود 9 ساعت بخوابند تا صبح پرانرژي و چابك ازخواب برخيزند.
معاون آموزشي مركز اورژانس تهران با بيان اين كه در شب امتحان بهتر است شام سبكي ميل شود، در عين حال با اشاره به كاهش اضطراب با مصرف برخي مواد غذايي و ويتامينها، ادامه داد: مصرف ويتامينهاي B و C در كاهش اضطراب بسيار موثر است بنابراين بهتر است به همراه شام يك عدد قرص ويتامين B كمپلكس قوي براي دانشآموزان 14 سال به بالا و يك عدد نوع معمولي اين قرص براي دانشآموزان 14 تا 10 سال مصرف شود.