قرآن در مورد مردانى كه زنان خود را قبل از آميزش يا تعيين مهر، طلاق مىدهند، مىفرمايد: آنان را با هديهاى بهرهمند سازيد.
آرى، چون طلاق، حتى قبل از عروسى يك نوع فشار روحى و شكست براى زن محسوب مىشود، بايد اين تلخى را با هديهاى مناسب شيرين كرد.
سپس قرآن مىفرمايد: «عَلَى المُوسِعِ قَدَرُه و علَى المُقتر قَدَره»(بقره، 236.) آن كس كه توانايى دارد، به اندازه توانش و آنكس كه دست تنگ است، به اندازه توانش.
علاوه بر اينكه مىفرمايد: در هديه دادن بايد مسائل عرفى و اجتماعى را مراعات كرد. «متاعاً بالمعروف»
ضمناً اين هديه، نه باج است و نه صدقه؛ بلكه يك نوع حق زن بر مرد است. «حقّاً على المحسنين»
همانگونه كه لازم نيست، هديه درهم و دينار و نقدى باشد، گاهى هديهى غير نقدى بهتر از پول نقد است. «متاعاً بالمعروف» (كلمهى «متاع» بجاى درهم و دينار نشانهى آن است كه هديه جنس است، نه نوع خاص) و پرداخت اين هديه نشانهى نيكوكار بودن است. «حقّاً على المحسنين»
آرى، چون طلاق، حتى قبل از عروسى يك نوع فشار روحى و شكست براى زن محسوب مىشود، بايد اين تلخى را با هديهاى مناسب شيرين كرد.
سپس قرآن مىفرمايد: «عَلَى المُوسِعِ قَدَرُه و علَى المُقتر قَدَره»(بقره، 236.) آن كس كه توانايى دارد، به اندازه توانش و آنكس كه دست تنگ است، به اندازه توانش.
علاوه بر اينكه مىفرمايد: در هديه دادن بايد مسائل عرفى و اجتماعى را مراعات كرد. «متاعاً بالمعروف»
ضمناً اين هديه، نه باج است و نه صدقه؛ بلكه يك نوع حق زن بر مرد است. «حقّاً على المحسنين»
همانگونه كه لازم نيست، هديه درهم و دينار و نقدى باشد، گاهى هديهى غير نقدى بهتر از پول نقد است. «متاعاً بالمعروف» (كلمهى «متاع» بجاى درهم و دينار نشانهى آن است كه هديه جنس است، نه نوع خاص) و پرداخت اين هديه نشانهى نيكوكار بودن است. «حقّاً على المحسنين»