براى اينكه عبادت ما از انواع خرافات و انحرافات دور باشد، بايد در شيوه آن فقط از طريق وحى استفاده كنيم. چنانكه حضرت ابراهيم از خداوند خواست تا راه و روش پرستش را به ما نشان دهد. «و أرنا مناسكنا»(بقره، 128.)
راستى اگر هر انسانى به سمتوسويى و در لباسى و با لهجهاى از پيش خود شكل و قالبى براى عبادت بسازد و سليقهها و تخيّلات و خرافات و آداب و رسوم غلط و نيازها و تهديدها و تطميعها و آرزوهاى خود را در آن جاسازى كند، هرج و مرجى رخ مىدهد كه قابل كنترل نيست و ماجراى برخورد موسى با شبانى كه براى خود خدا را انسانى محتاج ترسيم مىكرد، تكرار مىشود. بگذريم كه در خود داستان ترديد است؛ زيرا اگر هركس هرچه مىخواهد بگويد و پيامبران مردم را به حال خود رها كنند با بعثت و فلسفه وجودى انبيا سازگار نيست. انبيا آمدند تا جلو سخنان و افكار ناروا را بگيرند و ما نبايد بخاطر دلسوزى به يك چوپان بعثت موسى را لغو و بيهوده نشان دهيم.
در روايات مىخوانيم كه امام به كسى كه از پيش خود عبارتى را به دعا اضافه كرده بود و مىگفت: «يا مقلّب القلوب و الابصار» انتقاد كرد و فرمود: دعاى صحيح و آنچه بيان كردهايم اين دعاست: «يا مقلّب القلوب»، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد و نبايد در آن تصرّف كنيد.
چنانكه در اول سورهى حجرات به تمام مؤمنان سفارش شده كه در هيچ كارى بر خدا و رسولش تقدّم و پيشى نگيرند. «لاتقدّموا بين يدى اللّه و رسوله
راستى اگر هر انسانى به سمتوسويى و در لباسى و با لهجهاى از پيش خود شكل و قالبى براى عبادت بسازد و سليقهها و تخيّلات و خرافات و آداب و رسوم غلط و نيازها و تهديدها و تطميعها و آرزوهاى خود را در آن جاسازى كند، هرج و مرجى رخ مىدهد كه قابل كنترل نيست و ماجراى برخورد موسى با شبانى كه براى خود خدا را انسانى محتاج ترسيم مىكرد، تكرار مىشود. بگذريم كه در خود داستان ترديد است؛ زيرا اگر هركس هرچه مىخواهد بگويد و پيامبران مردم را به حال خود رها كنند با بعثت و فلسفه وجودى انبيا سازگار نيست. انبيا آمدند تا جلو سخنان و افكار ناروا را بگيرند و ما نبايد بخاطر دلسوزى به يك چوپان بعثت موسى را لغو و بيهوده نشان دهيم.
در روايات مىخوانيم كه امام به كسى كه از پيش خود عبارتى را به دعا اضافه كرده بود و مىگفت: «يا مقلّب القلوب و الابصار» انتقاد كرد و فرمود: دعاى صحيح و آنچه بيان كردهايم اين دعاست: «يا مقلّب القلوب»، نه يك كلمه كم و نه يك كلمه زياد و نبايد در آن تصرّف كنيد.
چنانكه در اول سورهى حجرات به تمام مؤمنان سفارش شده كه در هيچ كارى بر خدا و رسولش تقدّم و پيشى نگيرند. «لاتقدّموا بين يدى اللّه و رسوله