ریشه ی بد حجابی و لاقیدی و بی بند و باری کجاست ؟ آیا بعضی ها واقعا" به این نظام دهن کجی می کنند که با چهره ها و لباس ها و اوضاع و احوال عجیب و غریبی توی خیابان ها و معابر و میادین عمومی میان ؟آیا تبلیغات ماهواره ای و فرهنگ چشم و هم چشمی در اشاعه ی این پدیده نقشی نداره ؟
آیا عدم کنترل خانواده ها بر روی فرزندانشون بر توسعه ی این امر ، تاثیر داره ؟
آیا اصولا" بحثی به نام کنترل بر حجاب و اخلاق و رفتار فردی و شخصی می تونه برای صیانت از ارزش های انقلابی و اجتماعی و فرهنگی ما موثر باشه ؟
آیا به وجود آمدن این وضعیت فقط به دلیل هجوم فرهنگی و بروز جنگ نرمه ؟
آیا طراحی و اجرای طرح های کنترلی و نظارتی بر روند رفتاری مردم و به ویژه جوان ها ، عامل بازدارنده ای برای ممانعت از گسترش این معضل تاثیری خواهد گذاشت و یا نتیجه ی عکس خواهد داد؟
همه ی روابط و رفتارهای اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی تاریخی با یکدیگر مرتبط هستند و برای بررسی پدیده ی شیوع بی بند و باری و فساد فرهنگی و اجتماعی نمی توان هیچ یک از این پارامتر ها را نادیده انگاشت .
مردم ما امروزه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و بخش قابل توجهی از این بی بند و باری ها بنا به دلایل اقتصادی و مادی است ؛ که این مساله خود به دو بخش تقسیم می شود :
- دلیل سیاسی
-دلیل اقتصادی
مسایل سیاسی به طور غیر مستقیم بر روحیه و تغییر رفتار و منش افراد تاثیر گذار هست و البته تحرکات مستقیم هم برای حمله به اساس اخلاق و روابط اجتماعی صورت می گیرد، منتهی عامل نفوذ شق دوم قضیه ، روند های سیاسی جاری است .
در دلیل اقتصادی که به امور سیاسی هم برمی گردد؛ مردم در حالتی از استیصال ، با برخی رفتارها و حرکات دیگر نه اینکه به فکر دهن کجی و مشکل زایی برای خود و نظام سیاسی باشند ، بلکه عملا" در ورطه ای از بلا تکلیفی و نمی دانم های ممتد و بحث برانگیزمی افتند و در این حالت اصلا" انگیزه ی سیاسی ندارند و تنها می خواهند یک خودِ دیگر باشند و به نحوی از شرایط بسیاری که در آن گرفتار آمده اند ، بگریزند و فرافکنی های اخلاقی و رفتارهای ناشایست و بابهنجار اجتماعی یکی از این گریز گاه هاست .
پس بحث مفاسد اخلاقی و اجتماعی اولا" ریشه در امور اقتصادی و سیاسی دارد، ثانیا" دست زدن به برخی برنامه های فرهنگی و یا ضربتی تقابل و مبارزه ی فرهنگی که جنبه ی سخت افزاری و فیزیکی هم داشته باشد ، رسالت فرهنگی اسلام و قوانین اسلامی را شدیدا" به زیر سووال خواهد برد و اسلام و نظام اسلامی را به نوعی نا کارآمد جلوه گر خواهد ساخت
امنیت اخلاقی و اجتماعی از راه صداقت ، انسانیت ، رفع تبعیضات اقتصادی و سیاسی ، ایجاد بازار کار و اشتغال مستمر ، مبارزه ی جدی و عملی با رانت خواری و سواستفاده های اقتصادی و مالی ، ، و اجرای عدالت اجتماعی میسر خواهد بود و نه هیچ را ه دیگری
آیا عدم کنترل خانواده ها بر روی فرزندانشون بر توسعه ی این امر ، تاثیر داره ؟
آیا اصولا" بحثی به نام کنترل بر حجاب و اخلاق و رفتار فردی و شخصی می تونه برای صیانت از ارزش های انقلابی و اجتماعی و فرهنگی ما موثر باشه ؟
آیا به وجود آمدن این وضعیت فقط به دلیل هجوم فرهنگی و بروز جنگ نرمه ؟
آیا طراحی و اجرای طرح های کنترلی و نظارتی بر روند رفتاری مردم و به ویژه جوان ها ، عامل بازدارنده ای برای ممانعت از گسترش این معضل تاثیری خواهد گذاشت و یا نتیجه ی عکس خواهد داد؟
همه ی روابط و رفتارهای اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و حتی تاریخی با یکدیگر مرتبط هستند و برای بررسی پدیده ی شیوع بی بند و باری و فساد فرهنگی و اجتماعی نمی توان هیچ یک از این پارامتر ها را نادیده انگاشت .
مردم ما امروزه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و بخش قابل توجهی از این بی بند و باری ها بنا به دلایل اقتصادی و مادی است ؛ که این مساله خود به دو بخش تقسیم می شود :
- دلیل سیاسی
-دلیل اقتصادی
مسایل سیاسی به طور غیر مستقیم بر روحیه و تغییر رفتار و منش افراد تاثیر گذار هست و البته تحرکات مستقیم هم برای حمله به اساس اخلاق و روابط اجتماعی صورت می گیرد، منتهی عامل نفوذ شق دوم قضیه ، روند های سیاسی جاری است .
در دلیل اقتصادی که به امور سیاسی هم برمی گردد؛ مردم در حالتی از استیصال ، با برخی رفتارها و حرکات دیگر نه اینکه به فکر دهن کجی و مشکل زایی برای خود و نظام سیاسی باشند ، بلکه عملا" در ورطه ای از بلا تکلیفی و نمی دانم های ممتد و بحث برانگیزمی افتند و در این حالت اصلا" انگیزه ی سیاسی ندارند و تنها می خواهند یک خودِ دیگر باشند و به نحوی از شرایط بسیاری که در آن گرفتار آمده اند ، بگریزند و فرافکنی های اخلاقی و رفتارهای ناشایست و بابهنجار اجتماعی یکی از این گریز گاه هاست .
پس بحث مفاسد اخلاقی و اجتماعی اولا" ریشه در امور اقتصادی و سیاسی دارد، ثانیا" دست زدن به برخی برنامه های فرهنگی و یا ضربتی تقابل و مبارزه ی فرهنگی که جنبه ی سخت افزاری و فیزیکی هم داشته باشد ، رسالت فرهنگی اسلام و قوانین اسلامی را شدیدا" به زیر سووال خواهد برد و اسلام و نظام اسلامی را به نوعی نا کارآمد جلوه گر خواهد ساخت
امنیت اخلاقی و اجتماعی از راه صداقت ، انسانیت ، رفع تبعیضات اقتصادی و سیاسی ، ایجاد بازار کار و اشتغال مستمر ، مبارزه ی جدی و عملی با رانت خواری و سواستفاده های اقتصادی و مالی ، ، و اجرای عدالت اجتماعی میسر خواهد بود و نه هیچ را ه دیگری