Iran Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Iran ForumLog in

Iran Forum helps you connect and share with the people in your life


descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل Emptyپل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
پل ورسک از شاهکارهای مهندسی زمان خویش به حساب می آمده است. این پل در زمان حکومت رضاشاه در ایران توسط آلمانها و در طول جنگ جهانی دوم در شهرستان سوادکوه استان مازندران و به رهبری سرمهندس آلمانی خود یعنی دانیال ورسک ساخته شد. این پل راه ارتباطی راه آهن سراسری شمال جنوب بوده که با شگفتی تمام و با ابزار آلات بسیار ساده مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده بود و در ساخت آن از هیچ سازه فلزی استفاده نشده است.
نام این پل و روستا و ایستگاه راه‌آهن نزدیک آن از نام مهندس بوهمی سازنده‌اش گرفته شده است. این پل در دوران جنگ جهانی دوم پل پیروزی نامیده می‌شد.
رضاشاه شخصا برای افتتاح این پل به سوادکوه همان زادگاه خویش آمد و به دستور او سرمهندس آلمانی یعنی ورسک نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل زیر پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
مشخصات فنی پل ورسک

این بنا از ملات سیمان و شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است . به بیان دیگر این بنا از ملات غیر مسلح ساخته شده است .

حجم پل ورسك كه داراي ۶۶ متر دهانه قوسي و ۱۱۰ متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمكعب است . طول کلی پل 73 متر است.هزينه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر ۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است . براي ساخت اين پل عظيم چند طرح مبتني براستفاده از مصالح بنايي كه بيشتر مقرون به صرفه بوده، به تصويب رسيد. پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب می شود و شماره ثبت تاریخی ملی آن ۱۵۳۴ می باشد. ورسک از جمله پل‌های استراتژیک ایران است که توسط مهندسان آلمانی و اتریشی با تضمین ۷۰ ساله احداث شد.

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
مکان پل
این پل در درّه ورسک درروستای ورسک عباس آباد،واقع در ۸۵ کیلومتری جنوب قائمشهر در محور سوادکوه قرار دارد؛ و راه آهن سراسری تهران ـ شمال را به هم متصل می‌کند. این پل دو کوه عظیم وسخت گذر عباس آباد را به یکدیگر اتصال می‌دهد

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
نام
ورسک از نام مهندسی از بوهم آلمان گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشت. نام او شژ|ووسک بود. چون در فارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود، بدین نام مشهور گشت.
این مهندس اهل کشور آلمان (بوهم آلمان) بوده و چون در زمان جنگ جهانی دوم این پل ساخته شده و همچنین روابط خوبی میان دو کشور ایران و آلمان در آن زمان برقرار بوده در ساخت این پل بیشتر از مهندسان آلمانی استفاده شده‌است .
قطارهای مسافری تهران-ساری و تهران-گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز ۴ بار از روی آن می‌گذرد. قطارهای باری و سوختی نیز از روی آن می‌گذرند.

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
جنگ جهانی دوم
در سال ۱۹۴۳ که حمله متفقین به ایران قریب الوقوع بوده و آلمانها به شدت از این موضوع که متفقین ایران را تحت تصرف در بیاورند و در پی آن کمکهای نظامی و غذایی به استالینگراد برسانند، شخصی به نام ژنرال مایر نامه‌ای را از طرف شخص هیتلر به دست رضاشاه می رساند که در آن نامه، هیتلر از رضاخان درخواست می کند تا ایران، تمامی پلها و تونلهایی را که آلمانیها در مسیر راه آهن سراسری برای ایرانیها ساخته اند، از جمله پل ورسک را منفجر کرده تا در صورت حمله متفقین به ایران، اعزام نیرو و غذا از جنوب ایران به شمال آن و به سمت مرزهای روسیه با تاخیر و مشکلات فراوانی همراه گردد و آلمانها فرصت کافی برای نابودی استالینگراد را داشته باشند. در ادامه هیتلر به رضا شاه قول می دهد تا پس از پایان جنگ و پیروزی کامل بر روسها، به پاس زحمات رضا در جریان جنگ، همان راه آهن، پلها و تونلها و چه بسا بهتر از آن را برای ایران خواهد ساخت. اما رضاشاه در جواب نامه هیتلر از ژنرال مایر خواست تا ضمن ارسال سلام او به پیشوا به هیتلر اطمینان خاطر دهد که ایران عضو کنوانسیون ژنو بوده و در این جنگ نیز اعلام بی طرفی نموده است. به این ترتیب هیچ کشوری حق ورود به خاک ایران را در زمان جنگ ندارد.

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.]

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.]
پل ورسک در یک روز برفی

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.]
پل ورسک از نمائی دورتر

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
ممنون آقا یدی
خیلی زیبا بود
و اطلاعات خوبی رو در مورد این پل زیبا بدست آوردیم.

16

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
ممنون جالب بود 19

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.]

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.]

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.]

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
عالی 19

descriptionپل ورسک شاهکار مهندسی پل EmptyRe: پل ورسک شاهکار مهندسی پل

more_horiz
رضاشاه شخصا برای افتتاح این پل به سوادکوه همان زادگاه خویش آمد و به دستور او سرمهندس آلمانی یعنی ورسک نیز موظف شد تا در هنگام عبور اولین قطار از روی پل زیر پل قرار گرفته تا در صورت تخریب این پل اولین شخص کشته شده از این حادثه خود او باشد.[/b][/quote]

اتفاقاً الان خيلي محكم تر گرفتن هر پلي يا هر چيزي كه مي خواد افتتاح بشه اول مردم بايد برن بعد مهندسين ناظر
privacy_tip Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
power_settings_newLogin to reply