Iran Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Iran ForumLog in

Iran Forum helps you connect and share with the people in your life


descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 Emptyاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
چون تیر رها گشتـه ز چلّـه شده ایم!

مهمان شمــا در شب چلّـه شده ایم!

از برکت ایـن سفــره ی الــوان شما

تا خرخره خورده،چاق و چلّـه شده ایم!



محفل آریائی تان طلائی ٬ دلهایتان دریائی

شادیهایتان یلدائی ٬ پیشاپیش مبارک باد این شب اهورائی . . .

.

قیمت پماد سوختگی شب یلدا(چله)خیلی خیلی بالا میره.

اگه نگرفتی زود تر بخرش شاید هندوانه ای که گرفتی سفید در بیاد هااا

اون وقت لازمت میشه!!!


تو خوبی!
تو بهترینی!
تو تکی!
.
.
.
.
.
اینم از هندونه شب یلدات. بذارشون تو یخچال خنک شه ! یلدا مبارک!
.

.




بیا ای دل کمی وارونه گردیم ، برای هم بیا دیوونه گردیم ، شب یلدا شده نزدیک ای دوست

، برای هم بیا هندونه گردیم . شب یلدا مبارک

.


میان دوستـــان افتاده ای تک / رخت هندونه ،زلفت عین پشمک!

برایت می زنم اینک پیامک / شب یلدای تو ای گــــــل! مبارک!

.


تو میری و من فقط نگاهت می کنم ، تعجب نکن که چرا گریه نمی کنم ، بی تو یک عمر

فرصت برای گریستن دارم ، اما برای دیدن تو همین یک لحظه باقیست ،

تا یلدایی دیگر انتظارت را خواهم کشید . . .

چند ساعت بیشتر به آخر پاییز نمونده، جوجه هاتو شمردی!؟


توی سرمای این شب طولانی به فکر بی خانه مان هایی که چشم میزنند

زودتر صبح بشه هم هستی ؟

.

شادیتون ۱۰۰ شب یلدا دلتون قد یه دریا توی این شبای سرما یادتون همیشه با ما

یلدا مبارک . . .

روی گل شما به سرخی انار ، شب شما به شیرینی هندوانه ، خندتون مانند پسته و

عمرتون به بلندی یلدا . شب یلدا مبارک . . .


یلدا یعنی یادمان باشد که زندگی آنقدر کوتاه است که یک دقیقه بیشتر با هم بودن را

باید جشن گرفت

یلدایتان مبارک.

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
هر چی می خواستم اس ام اس شب یلدا بنویسم دیدم همشو اقا امین نوشتن 19

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
4

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
امین عزیز از مردان نیک ایران فروم هستن 8

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
شب یلدا چو یلدا خواب دیدم .....چنان فین کرد که من از جا پریدم!

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
قيمت پماد سوختگي شب يلدا(چله)خيلي خيلي بالا ميره.
اگه نگرفتي زود تر بخرش شايد هندوانه اي که گرفتي سفيد در بياد هااا
اون وقت لازمت ميشه!!!

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 Emptyتقدیم به ایران فروم یها

more_horiz
[You must be registered and logged in to see this image.][You must be registered and logged in to see this link.] alt=""/>

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
قـــنـــــدیل ضروری به شـب قدر به مسجد

مسجد شده چون روز و دلت چون شب یلدا

ناصر خسرو



یلدا واژه‌یی سریانی است به معنای میلاد چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می‌کرده‌اند از این روبدین نام نامیده می‌شود که 25 دسامبر است.

طبق تحقیق محققان در اصل جشن تولد میترا(مهر) بوده و مسیحیان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد عیسی قرار دادند.

یلدا شب اول زمستان و شب آخر پاییز یا خزان است که درازترین شبهای سال است و آن شب یا نزدیک به آن شب آفتاب به برج جدی تحول می‌کند.

رابطه شب یلدا با مسیح در اشعار فارسی دیده می‌شود از آن جمله.

به صاحب دولتی پـــــیوند اگر نامی همی جویی

که از یک چاکری عیسی چنان معروف شد یلدا

* سنایی

سخنم بلند نام از سخن تو گشت و شاید

که دراز نامــی از نام مسیح یافت یلدا

*

تو جان لطیفی و جهان جسم کثیف است

تــــــــو شمع فروزانی و گیتی شب یلدا

*

برا ای صبح مشتاقان اگرهنگام روز آمد

که بگرفت این شب یلدا ملال ازماه وپروینم

*

نــظر به روی تو هر بامداد نوروزیست

شب فراق تو هر گه که هست یلداییست

سعدی



در تقویم‌های امروزی و گاه شماره‌های(جنتری) این واژه را به درازترین و تاریکترین شب معنی کرده‌اند و آن شب بنابر اینکه آن سال کبیسه باشد یا نباشد یکم دیماه یا اول جدی است که 20 یا 21 یا 22 دسامبر جنتری یا تقویم‌های اروپایی می‌شود.

درباره اینکه این واژه برای زایش عیسی مسیح بکار میرود در واژه نامه‌ها و فرهنگ های آریایی وغیرآریایی تفصیلات بسیار نوشته‌اند. خلاصه آنچه در این باره یعنی درباره تاریخ زایش عیسی مسیح نوشته‌اند چنین است.

1_ زایش عیسی مسیح

2_ مناسبت و پیوند این شب با آغاز فصل زمستانی (یکم دیماه یا برج جدی)

برای راه یابی به کاربرد اصطلاح یلدا و پیوند آن با عیسی مسیح و تولد او باید به خود واژه یلدا توجه داشت که واژه‌یی است سریانی. پس این معنای دوم یعنی زایش مسیح در 22، 21، 20 دسامبر یا آغاز زمستان میتوان دو امکان در نظر گرفت.

1_ اینکه براستی عیسی مسیح در یکی ازاین روزها یا شب‌ها به دنیا آمده است

2_ اینکه با یک محاسباتی یا به دلایلی دینی، اعتقادی تاریخ زایش میلاد مسیح را به این روز انداخته‌اند درباره امکان نخست باید به تاریخ کلیسا مراجعه کرد و آن هم کلیسا‌های سریانی یا کلیسا‌های که زبان کلیسایی آنه بوده.

چنانکه پیش از این اشاره شد این واژه سریانی_ آرامی است و زبان آرامی زبان مادری عیسی مسیح بود و به آن زبان گفتگو میکرد. پس از درگذشت عیسی مسیح چهار تن از حواریون او(متی، لوقا، یوحنا و مارکوس) سرگذشت و سخنان او را به زبان ادبی آن زمان یعنی یونانی برگرداندند.

برای امکان دوم باید به مسائل جامعه شناسی دینی مراجعه کرد و در این جاست که در کتاب‌های تاریخ دین و فرهنگ بر میخوریم به اختلافاتی که در تاریخ کلیسا درباره زمان زایش مسیح پدید آمده است

امروز در جهان مسیحیت زایش مسیح دارای سه روایت و به سه روایت بر می‌خوریم:

1_ یکم جنوری

2_ ششم جنوری

3_24 دسامبر

درباره یکم جنوری و تجدید سال مسیحیان همگی مؤرخان همداستانند که یکی ازپایه‌های جهان مسیحیت بنام Silvester سیلوستر که د سال 335 میلادی در گذشته بود(وفات) 31 دسامبر به پایان سال به شمار آورد.

روایت دوم یعنی ششم جنوری تاریخی است که کلیسا‌های ارتودکس روسیه و یونان و نقاط دیگر تولد مسیح را همان ششم جنوری جشن میگیرند. مناسبت اطلاق نام یلدا بر شب یلدا به مناسبت تولد مسیح در همین تاریخ است که چنانکه پیش از این گفته شد این به مناسبت تولد مسیح است.

درباره امکان سوم یعنی 24 دسامبر در فرهنگهائی اروپائی از جمله(Meyers Grosses Taschenlexon) سال 1992 زیر واژه(Weihnachten) چنین می‌آید: در سال 354 میلادی تاریخ 25 دسامبر را جشن زاد روز مسیح گرفتند، تاریخی که پیش از آن به مناسبت زایش مهر(خورشید) خورشید مهر شکست ناپذیر را جشن می‌گرفتدند و این تغییر تاریخ زایش مسیح به علت توجهی بوده که پیروان دین مهری(یا میترا) به این آیین داشته‌اند.

اکنون پژوهش‌های بعدی نشان میدهد که در 272 سال پیش از مسیح در آریا زمین دین نوینی(بجز دین مهر یا میثره اوستانی یا میترا در هند باستان) دین آور دیگری می‌آید که در واقع تازه و نو کننده آیین زرتشت باستانی بوده و همین دین است که از راه دریا‌نوردان و کشتیرانان آریائی و سربازان رومی از راه آسیای کهین(ترکیه کنونی و سوریه) به اروپا نخست به یونان و سپس به روم می‌رسد و آثار آن دین را امروز در اروپا_ از هه بیشتر در اروپای غربی یعنی آلمان و انگلیس و فرانسه به صورت یونان درآمده آن را میبینیم. در آلمان در شهر Osterburken در سربازخانه و دژ رومیان و همچنین در Ladenburg و بسیاری جاهای دیگر .



تولد مسیح یا مهر

از اواخرنخستین سده‌های میلادی کشمکش‌های پی در پی و پر‌ دامنه‌یی بر سر میثره و مسیح، بارها امپراطوری روم را به پرتگاه و نابودی کشاند. تحولی که برای همیشه به زندگی آیین میثره پایان داد.

در طول سالهای مسیحیت در راه رخنه به امپراطوری روم بود. به سبب ایمان بسیار جا افتاده امپراتوران به آیین مهری مسیحیان همواره زیر فشار شدید بلند پایگان دولتی و مردم عامی قرار داشتند. سرانجام کار به جایی رسید که مسیحی‌ها اعدام میشدند.

آیین مهری یا میتراییسم Mithraism آیین آریایی بوده و آثار بسیار پهناوری از مهر‌کده‌ها در سراسر اروپا پراکنده دنباله آیین مهرپرستی باستان است و در سده‌های پیش از میلاد یعنی 300 سال پیش از مسیح تا 300 سال پس از میلاد در اروپا رایج بوده است و اما چرا در مورد پرستش قرار می‌گیرد آیا این آیین دنباله همان مهر پرستی است که پیش از ظهور زرتشت در آریا زمین به صورت Mithra و در هند به صورت Mithra رواج داشته یا اینکه آیینی است که پیامبری آریائی به نام مهر در سده سوم پیش از میلاد ظهور کرد و زنده کننده کیش زرتشت باستان بوده است.

آنچه در این باره می‌توان گفت و میتواند دلیلی باشد بر اینکه پیامبری جز میثره اوستائی در سده‌های نخستین پیش از میلاد میزیسته همین تاریخ دقیق 24 دسامبر است چون برای هیچیک از ایزدان باستانی تاریخ زایش و زندگانی دقیق وجود نداشته و ندارد ناگفته نماند مراسمی که هم اکنون در آغاز فصل زمستان(یکم دیماه) یا اول جدی که امروز در بیشتر کشورها و سرزمین‌های آریائی برگزار می‌شود از فراهم کردن میوه‌های زمستانی و بسیاری شیرینی‌ها و خوردنی‌های دیگر همه نشانی است از روزگار‌های گذشته بس دور که زندگانی و گذران آن وابسته به فراورده‌های طبیعی بود، دهقانان کشاورزان در آن جامعه بر خلاف امروز از ارزش و احترام والائی برخوردار بودند. چون زندگی جامعه، بستگی به کوشش و دست رنج آنان بود. این یکی از دلائل بزرگداشت آغاز فصل زمستان بود.

دلیل دیگر آغاز بلند شدن روزها و کوتاه شدن شب‌ها یعنی آغاز دراز شدن زمان درخشش روشنائی و کوتاه شدن تاریکی.

در سده سوم میلادی، به سبب خویشاوندی امپراتور روم با فرمانبردار سوریه باز بر نفوز مهر افزوده شد چنین پیداست که در نتیجه مهاجرت مهر پرستان امپراتور آریائیان به بخش‌های باختری افزایش چشمگیر داشت.

پس از پیروزی کنستانتین امپراتور روم(306 تا 337) در سال 312 از قدرت میترائیسم کاسته شد ولی دوباره هنگام امپراتوری یولیانوس _ Julianus در سال 361 پرستش مهر رواج پیدا میکند کلیسا به اپراتور روم لقب apostata یعنی مرتد می‌دهد. یولینوس در سال 363 کشته میشود. با سرانجام در 27 فبروری 392 میلادی همه معبد‌های مهری حتی در خانه‌های شخصی ممنوع اعتام شد و به جنگ و ستیز دو فرهنگ مذهبی برای همیشه پایان داد.

از میان رفتن مهر پرستی بدون تاثیر در آیین مسیحیت نماند.

آیین قربانی، باور به روز رستاخیز، غسل تعمید، زنگ ناقوس کلیسا، شراب(هوما) آب و نان در مراسم دینی، رخصتی یا تعطیلی روز یکشنبه و بسیاری از پدیده‌های مهری از سوی مبلغان مسیحی، برای پدید آوردن محبوبیت آیین نوین، پذیرفته و به آیین مسیحیت در آمد. از تمام آنچه نوشته شد میتوان چنین نتیجه گرفت:

1_ یلدا واژه‌یی آرامی سریانی است و به معنای میلاد عربی است و به زایش است. و در این زبان که زبان مادری عیسی مسیح است.(Yaldödmöre) یعنی زایش سرور

2_ در ادب فارسی و کتاب‌های شعر ی این واژه را به معنای درازترین و سیاه‌ترین شب آغاز زمستان و پایان شب‌های داراز و تاریک. آنچه پیوند نامگذاری این روز و شب را با ادب فارسی استوار و همچنین زایش مسیح یا مهر را استوار می‌سازد، همان سنت دیرینه شاعران پارسی زبان و اعتقاد آنان به مسیحیت یا آیین مهری است(مانند خاقانی و نظامی که از سوی مادرمهری بودند).

3_ در روزگار ما از زمان باستان این جشن پس از جشن نوروز بزرگترین جشن در سرزمین ایران و سرزمین‌های خاوری یعنی روسیه افغانستان و تاجیکستان میباشد.

descriptionاس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88 EmptyRe: اس ام اس داغ و جدید مخصوص شب یلدا 88

more_horiz
آیین شب یلدا



گرد آمدیم:

شبچره ای بود و آتشی،
گفت و شنود و قصه و نقلی ز سیر و گشت ...
وقتی که برشکفت گل هندوانه، سرخ
در اوج سرگذشت
یلدا، شب بلند، شب بی ستارگی
لختی به تن طپید و به هم رفت و درشکست
با خانه می شدیم که گرد سپیده دم
بر بام می نشست


سیاوش کسرایی


یلدا برگرفته از واژه ای سریانی است و مفهوم آن « میلاد» است. ایرانیان باستان این شب را شب تولد الهه مهر « میترا» می پنداشتند، و به همین دلیل این شب را جشن می گرفتند و گرد آتش جمع می شدند و شادمانه رقص و پایکوبی می کردند.آن گاه خوانی الوان می گستردند و « میزد» نثار می کردند.
«میزد» نذری یا ولیمه ای بود غیر نوشیدنی، مانند گوشت و نان و شیرینی و حلوا، و در آیین های ایران باستان برای هر مراسم جشن و سرور آیینی، خوانی می گستردند که بر آن افزون بر آلات و ادوات نیایش، مانند آتشدان، عطردان، بخوردان، برسم و غیره، برآورده ها و فرآورده های خوردنی فصل و خوراک های گوناگون، از جمله خوراک مقدس و آیینی ویژه ای که آن را « میزد» می نامیدند، بر سفره جشن می نهادند.
و بازمانده این رسوم هنوز پابرجاست و به ویژه به وسیله خانواده های زرتشتی در ایران و هندوستان و سایر کشورهای جهان، تمام و کمال اجرا می گردد.

باوری بر این مبنا نیز بین مردم رایج بود که در شب یلدا، قارون ( ثروتمند افسانه ای) ، در جامه کهنه هیزم شکنان به در خانه ها می آید و به مردم هیزم می دهد، و این هیزم ها در صبح روز بعد از شب یلدا، به شمش زر تبدیل می شود، بنابراین، باورمندان به این باور، شب یلدا را تا صبح به انتظار از راه رسیدن هیزم شکن زربخش و هدیه هیزمین خود بیدار می ماندند و مراسم جشن و سرور و شادمانی بر پا می کردند .
مراسم تولد میترا به عنوان شبی مقدس همراه با آیین مهر« میترائیسم»، از طریق مانویان و نوافلاطونیان مشرق زمین، به اروپا رفت و پس از بسط و گسترش آیین مسیحیت، بسیاری از آداب و رسوم « کیش مهر» جذب آن شد و میلاد مهر، که به عقیده مهرپرستان منجی بشریت در پایان دنیا خواهد بود، به مسیح منتسب گشت و شب یلدا تبدیل شد به شب نوئل که در روز 25 ماه دسامبر جشن گرفته می شود و چند شب با شب یلدای ما فاصله دارد.

علامه محمد قزوینی در یادداشت های خود بر « برهان قاطع» چنین نوشته است:

« یلدا لغت سریانی است و در آن لسان همان کلمه میلاد عربی است که عبارت از زمان ولادت عیسی است.»

محمد علی تربیت در « تذکره دانشمندان آذربایجان» می نویسد:

« یلدا کلمه ای سریانی است به معنی میلاد عربی، چون شب یلدا را با میلاد مسیح تطبیق می کرده اند، از این رو بدین نام نامیدند.»

دکتر محمد معین در حواشی برهان قاطع می نویسد:

« در قاموس سریانی به انگلیسی « پاین اسمیت» زوجه مرحوم « مرگلیوث»، عیناً یلدا را به معنی ولادت و میلاد تفسیر کرده...»

ابوریحان بیرونی در « آثار الباقیه» می نویسد:

« و در شبی که روز بیست و پنجم این ماه بر آن مقدم است، به عقیده رومیان شب بیست و پنجم محسوب می شود و عید میلاد در آن روز است که عید میلاد مسیح باشد و عید یلدا»

استاد پورداود در « یشت ها» می نویسد:

« باید دانست که جشن میلاد مسیح( نوئل) که در 25 دسامبر نثبیت شده ، طبق تحقیق محققان در اصل جشن ظهور میترا( مهر) بوده است که عیسویان در قرن چهارم میلادی آن را روز تولد عیسی قرار دادند.»

در ادبیات پارسی نیز برخی شاعران به رابطه تولد مسیح و یلدا توجه کرده اند ، از جمله، امیر معزی چنین سروده است:

ایزد دادار مهر و کین تو گویی
از شب قدر آفرید و از شب یلدا

زان که به مهرت بود تقرب مومن
زان که به کینت بود تفاخر ترسا

همین شاعر در بیت دیگری چنین به شب یلدا اشاره کرده است:

تو جان لطیفی و جهان جسم کثیف است
تو شمع فروزنده و گیتی شب یلدا

سنایی نیز در باره ارتباط شب یلدا با تولد مسیح، چنین سروده است:

به صاحب دولتی پیوند اگر نامی همی جویی
که از یک چاکری عیسی چنان معروف شد یلدا

در ادبیات پارسی، شب یلدا کنایه از سیاهی و درازی گیسوان معشوقه، و هم چنین، استعاره ای بر بلندی و سیاهی شب دراز هجران و حرمان و جدایی بوده است. چند بیت شعر از چند شاعر پارسی گوی در باره شب یلدا در اینجا به عنوان نمونه هایی از تجلی شب یلدا در آینه شعر و ادبیات پارسی آورده ام:

روز رویش چو برانداخت نقاب شب زلف
گویی از روی قیامت شب یلدا برخاست - سعدی

نظر به روی تو هر بامداد نوروزیست
شب فراق تو هر شب که هست یلداییست - سعدی

باد آسایش گیتی نزند بر دل ریش
صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود – سعدی

صحبت حکام ظلمت شب یلداست
نور ز خورشید جوی بو که برآید - حافظ

بیدار شو که در شب یلدای نیستی
در پرده است چشم تو را طرفه خواب ها - صائب

همه شب های غم آبستن روز طرب است
یوسف روز به چاه شب یلدا بیند - خاقانی

هست چون صبح آشکارا کاین صبوحی چند را
بیم صبح رستخیز است از شب یلدای من - خاقانی

قندیل فروزی به شب قدر به مسجد
مسجد شده چون روز و دلت چون شب یلدا – ناصر خسرو

کرده خورشید صبح ملک تو
روز همه دشمنان شب یلدا – مسعود سعد

شاهی که هول و کینه او بر عدوی ملک
تابنده روز را شب یلدا همی کند – مسعود سعد

نور رایش تیره شب را روز نورانی کند
دود خشمش روز روشن را شب یلدا کند – منوچهری

روز پهلوی شب یلدا زند
خویش را امروز بر فردا زند – اقبال لاهوری

اشک خود بر خویش می ریزم چو شمع
با شب یلدا درآویزم چو شمع – اقبال لاهوری

چشم جان را سرمه اش اعمی کند
روز روشن را شب یلدا کند – اقبال لاهوری


يلدا شب عاشقان بيدل است. يلدا شبی ست گيسو فروهشته به دامان. يلدا شب گره زلف يار است:

معاشران گره از زلف يار باز كنيد
شبى خوش است بدين قصه اش دراز كنيد

يلدا شب ميانه عشق است. شب هاى دراز هجر و حرمان و فرقت به آخر رسيده و شب هاى كوتاه كام و وصل با سحرگاهان تابناك يگانگى در راه است. شب اعتماد بر الطاف كارساز است:

به جان دوست كه غم پرده بر شما ندرد
گر اعتماد بر الطاف كارساز كنيد.

يلدا شب عاشق و معشوق است، شب رمز و راز، شب ناز و نياز:

ميان عاشق و معشوق فرق بسيار است
چو يار ناز نمايد شما نياز كنيد.

در اين شب هر كه به عشق نينديشد و از عشق زندگى نگيرد و از زندگى كام دل نستاند، مرده اى بيش نيست:

هر آن كسى كه در اين حلقه زنده نيست به عشق
بر او نمرده به فتواى من نماز كنيد!

يلدا شب بيداريست، شب دراز مهربانى، شب مهرباوران و مهرياران، شب مهر گستران و مهركاران...

میوه اصلی شب یلدا گل آتش است، آتش جاودانه، آتش خاموشی ناپذیر عشق، آتش تابناک مهربانی، آتش امید، آتش شوق و اشتیاق، آتش شورانگیز وصلت، آتش شفق گونه شفقت، و همه میوه های برگزیده سفره یلدا نماد و نشانه آتش است.




فرارسیدن یلدا بر شما خجسته باد
privacy_tip Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
power_settings_newLogin to reply