[You must be registered and logged in to see this image.]
کاربران شبکههای اجتماعی چه کسانی هستند؟
مقایسه کاربران چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس
محمدمهدی مولایی- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
مطالعه آنلاین جدیدی بر روی شبکههای اجتماعی، برخی ویژگیهای کاربران این سایتها را مشخص کرده است. علاقهها، عادتها، مصرف رسانهای و برخی ویژگیهای کاربران چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس در این پژوهش مورد پرسش قرار گرفت. این مطالعه به وسیله سایت اندرسون انالیتیک (Anderson Analytics) انجام شد و نمونههای آن کاربران گروه پیمایشی آنلاین گرینفیلد (GreenfieldOnline) بودند.
شبکههای اجتماعی در امریکا
شبکههای اجتماعی، نسل جدیدی از وبسایتها هستند که اینروزها در کانون توجه کاربران شبکه جهانی اینترنت قرار گرفتهاند. این گونه سایتها برمبنای تشکیل اجتماعات آنلاین فعالیت میکنند و هر کدام دستهای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاصی را گرد هم میآورند.
شبکههای اجتماعی را گونهای از رسانههای اجتماعی میدانند که امکان دستیابی به نحوه جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری محتوا در اینترنت را فراهم آوردهاند. صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت عضو صدها شبکه اجتماعی مختلف هستند و بخشی از فعالیت آنلاین روزانهشان در این سایتها میگذرد.
در ایالات متحده امریکا حدود ۱۱۰ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت آنلاین این کشور عضو شبکههای اجتماعی هستند. مطالعه استفاده کاربران نشان میدهد به طور میانگین اعضای این سایتها پنج روز در هفته و چهار بار در روز به صفحاتشان سر میزنند. ۹ درصد کاربران در تمام مدت روز در این سایتها «لاگین» هستند و به طور مرتب صفحاتشان را «چک» میکنند.
چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس در امریکا از پرکاربرترین سایتها محسوب میشوند که مقایسه استفاده کاربران امریکایی از آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.
ویژگیهای عمومی کاربران
کاربران شبکههای اجتماعی گاهی در معرض این اتهام قرار میگرفتند که با اضافه کردن دوستان جعلی به صفحات خود، در صدد فراهم کردن لیست طولانی از شبکه دوستان و شهرتطلبی هستند. اما نتایج این پژوهش خلاف این ادعا را نشان داد.
۴۵ درصد از پاسخگویان گفتند که در شبکههای اجتماعی فقط با دوستان و اعضای خانوادهشان در ارتباط هستند و ۱۸ درصد نیز گفتهاند تنها کسانی را در لیست خود قرار میدهند که آنها را از نزدیک دیده باشند. این بدان معنی است که دو سوم از پاسخگویان، در لیست دوستانشان فقط افرادی را که میشناسند اضافه میکنند. تنها ۱۰ درصد گفتهاند که هر شخصی را که تمایل به اضافه شدن به لیست تماسهایشان داشته باشد، بهعنوان دوست میپذیرند.
نتیجه این تحقیق تصور غلط دیگری که درباره کاربران شبکههای اجتماعی وجود داشت را نیز از بین میبرد. این تصور وجود دارد که کاربران شبکههای اجتماعی اغلب کارمندان شرکتها هستند که با فعالیت در این سایتها وقت کاریشان را تلف میکنند در صورتی که نتیجه پژوهش نشان داد تنها ۱۵ درصد کاربران از محل کارشان به این شبکهها متصل هستند.
نتایج بخش دیگری از پژوهش که به کاربرانی اختصاص دارد که عضو رسانهها و شبکههای اجتماعی نیستند نیز جالب توجه است. این کاربران بر خلاف تصور عمومی از تکنولوژیهای جدید متنفر نیستند و گاهی به اندازه کاربران شبکههای اجتماعی در اینترنت بهصورت آنلاین زمان صرف میکنند.
این نوع کاربران سه دلیل اصلی را برای عضو نشدن در شبکههای اجتماعی و بهطور عام رسانههای اجتماعی ذکر میکنند: بخشی از آنها میگویند برای اینکار وقت ندارند، برخی دیگر از عضویت در این سایتها احساس امنیت نمیکنند و درباره حفظ حریم خصوصیشان نگرانیهایی دارند و برخی دیگر فعالیت در این سایتها را احمقانه میدانند.
هرچند دو گروه اول گاهی وسوسه میشوند و اگر نگرانیهایشان برطرف شود ممکن است در نهایت به جمع کاربران این شبکهها بپیوندند، ولی درباره دسته سوم امید زیادی وجود ندارد و ۹۴ درصد آنها هیچگاه از یک رسانه اجتماعی استفاده نکردهاند.
کاربران شبکههای اجتماعی چه کسانی هستند؟
مقایسه کاربران چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس
محمدمهدی مولایی- دنياي كامپيوتر و ارتباطات
مطالعه آنلاین جدیدی بر روی شبکههای اجتماعی، برخی ویژگیهای کاربران این سایتها را مشخص کرده است. علاقهها، عادتها، مصرف رسانهای و برخی ویژگیهای کاربران چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس در این پژوهش مورد پرسش قرار گرفت. این مطالعه به وسیله سایت اندرسون انالیتیک (Anderson Analytics) انجام شد و نمونههای آن کاربران گروه پیمایشی آنلاین گرینفیلد (GreenfieldOnline) بودند.
شبکههای اجتماعی در امریکا
شبکههای اجتماعی، نسل جدیدی از وبسایتها هستند که اینروزها در کانون توجه کاربران شبکه جهانی اینترنت قرار گرفتهاند. این گونه سایتها برمبنای تشکیل اجتماعات آنلاین فعالیت میکنند و هر کدام دستهای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاصی را گرد هم میآورند.
شبکههای اجتماعی را گونهای از رسانههای اجتماعی میدانند که امکان دستیابی به نحوه جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری محتوا در اینترنت را فراهم آوردهاند. صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت عضو صدها شبکه اجتماعی مختلف هستند و بخشی از فعالیت آنلاین روزانهشان در این سایتها میگذرد.
در ایالات متحده امریکا حدود ۱۱۰ میلیون نفر یا ۶۰ درصد جمعیت آنلاین این کشور عضو شبکههای اجتماعی هستند. مطالعه استفاده کاربران نشان میدهد به طور میانگین اعضای این سایتها پنج روز در هفته و چهار بار در روز به صفحاتشان سر میزنند. ۹ درصد کاربران در تمام مدت روز در این سایتها «لاگین» هستند و به طور مرتب صفحاتشان را «چک» میکنند.
چهار شبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مایاسپیس در امریکا از پرکاربرترین سایتها محسوب میشوند که مقایسه استفاده کاربران امریکایی از آنها مورد مطالعه قرار گرفته است.
ویژگیهای عمومی کاربران
کاربران شبکههای اجتماعی گاهی در معرض این اتهام قرار میگرفتند که با اضافه کردن دوستان جعلی به صفحات خود، در صدد فراهم کردن لیست طولانی از شبکه دوستان و شهرتطلبی هستند. اما نتایج این پژوهش خلاف این ادعا را نشان داد.
۴۵ درصد از پاسخگویان گفتند که در شبکههای اجتماعی فقط با دوستان و اعضای خانوادهشان در ارتباط هستند و ۱۸ درصد نیز گفتهاند تنها کسانی را در لیست خود قرار میدهند که آنها را از نزدیک دیده باشند. این بدان معنی است که دو سوم از پاسخگویان، در لیست دوستانشان فقط افرادی را که میشناسند اضافه میکنند. تنها ۱۰ درصد گفتهاند که هر شخصی را که تمایل به اضافه شدن به لیست تماسهایشان داشته باشد، بهعنوان دوست میپذیرند.
نتیجه این تحقیق تصور غلط دیگری که درباره کاربران شبکههای اجتماعی وجود داشت را نیز از بین میبرد. این تصور وجود دارد که کاربران شبکههای اجتماعی اغلب کارمندان شرکتها هستند که با فعالیت در این سایتها وقت کاریشان را تلف میکنند در صورتی که نتیجه پژوهش نشان داد تنها ۱۵ درصد کاربران از محل کارشان به این شبکهها متصل هستند.
نتایج بخش دیگری از پژوهش که به کاربرانی اختصاص دارد که عضو رسانهها و شبکههای اجتماعی نیستند نیز جالب توجه است. این کاربران بر خلاف تصور عمومی از تکنولوژیهای جدید متنفر نیستند و گاهی به اندازه کاربران شبکههای اجتماعی در اینترنت بهصورت آنلاین زمان صرف میکنند.
این نوع کاربران سه دلیل اصلی را برای عضو نشدن در شبکههای اجتماعی و بهطور عام رسانههای اجتماعی ذکر میکنند: بخشی از آنها میگویند برای اینکار وقت ندارند، برخی دیگر از عضویت در این سایتها احساس امنیت نمیکنند و درباره حفظ حریم خصوصیشان نگرانیهایی دارند و برخی دیگر فعالیت در این سایتها را احمقانه میدانند.
هرچند دو گروه اول گاهی وسوسه میشوند و اگر نگرانیهایشان برطرف شود ممکن است در نهایت به جمع کاربران این شبکهها بپیوندند، ولی درباره دسته سوم امید زیادی وجود ندارد و ۹۴ درصد آنها هیچگاه از یک رسانه اجتماعی استفاده نکردهاند.