[You must be registered and logged in to see this image.]
يكي از عوامل موفقيت بچهها در مدرسه، وجود ارتباط سودمند بين والدين و معلم فرزندشان است كه معمولا توجه زيادي به اين رابطه نميشود، اما ميتوان با توجه به چند نكته، كيفيت ارتباط بين والدين و معلم را بهبود بخشيد.
تأثير اين امر خود را در بهبود كارايي دانشآموز در مدرسه نشان ميدهد. نگرش درست و روحيه همكاري، شرط لازم براي وجود اين ارتباط است. كارشناسان آموزشي معتقدند والدين بايد با اين ذهنيت به اين مسئله بپردازند كه هدف آنان و معلمان يكسان است. اين كارشناسان10 توصيه را براي بهبود ارتباط بين والدين و معلمان به شرح زير پيشنهاد ميكنند:
1 – از معلم بپرسيد چه چيزي درباره يك گروه سني يا درس خاص برايشان جالب است. با اين سؤال، به معلم اين فرصت را ميدهيد كه اشتياق خودشان را درباره كاري كه ميكنند، با شما در ميان بگذارند. به اينصورت، زمينه مناسبي براي آغاز ارتباط فراهم ميشود.
2 – والدين بايد بچههايشان را در اين فرايند مشاركت دهند. آنان ميتوانند از فرزندانشان بپرسند ميخواهند چه چيزي در ديدار با معلم مطرح شود. بعد از جلسه نيز بايد نتيجه آن به فرزند اطلاع داده شود. نهايتا اين بچه است كه مسئوليت يادگيري را برعهده دارد. بزرگترها هم وظيفه دارند تا فرصتهاي مناسبي براي ايجاد و تقويت يادگيري پديد آورند.
3 – والدين بايد به دقت به دغدغههاي معلم گوش دهند تا متوجه آن شوند. معلم خوب درباره نقاط قوت و ضعف بچه صحبت ميكند و راههايي براي نيل به اهداف آموزشي پيشنهاد خواهد كرد.
4 – از معلم بپرسيد: چه كار ميتوانم با بچهام بكنم تا اين درس برايش جذابتر شود؟ شايد معلم فعاليتهاي مشخصي مانند ديدار از موزه يا كاشتن گل و گياه پيشنهاد كند تا درسهاي كلاس تقويت شود.
5 – اگر والدين نگران ديدار با معلم براي صحبت كردن درباره مشكلي هستند، بهتر است با مشاور مدرسه صحبت كنند. گاهي اوقات مشاور مدرسه قبل از معلم با والدين ديدار ميكند تا به تعيين اهداف كمك كند. گاهي نيز مشاور در جلسه معلم با والدين حضور مييابد تا گفتوگوي بين آنان را تسهيل كند.
6 – به ياد داشته باشيد، اصل كار موفقيت فرزند شماست، نه مشاجره با معلم. استفاده از مهارتهاي مذاكره، شنيدن و مواجهه بهتر از داد كشيدن، تحقير يا بياحترامي كردن است. معلمان نيز شايسته احترامي هستند كه كارشناسان ديگر از آن برخوردارند.
7 – پيش از پايان جلسه، آنچه را كه معلم از فرزند شما و خود شما انتظار دارد، معين كنيد. اگر لازم است كه علاوه بر اين جلسه ابتدايي، باز هم تماس بين دو طرف باشد، والدين و معلم بايد طرح روشني براي ادامه اين ارتباط تهيه كنند.
8 – والدين نبايد متعهد به انجام كاري شوند كه نميتوانند. مثلا اگر معلم پيشنهاد كند كه والدين در انجام تكاليف رياضي به بچه كمك كنند اما والدين فاقد مهارت لازم براي اين كار باشند، بايد بپرسند از چه امكانات ديگري ميتوانند براي كمك به بچه استفاده كنند.
9 – جلسه بين معلم و والدين فقط يك راه ارتباط با معلمان است. در طول سال تحصيلي بهدنبال فرصتهاي ديگر براي ايجاد اين ارتباط باشيد.
10 – مهمتر از همه، اين فرصت را در اختيار معلم قرار دهيد تا اطلاعات خودشان را درباره چگونگي كمك به يادگيري دانشآموزان به شما انتقال دهند.
محققان ميگويند مطالعات انجامشده نشان ميدهد مشاركت والدين كمك قابل توجهي به موفقيت دانشآموزان ميكند.
newswise.com
يكي از عوامل موفقيت بچهها در مدرسه، وجود ارتباط سودمند بين والدين و معلم فرزندشان است كه معمولا توجه زيادي به اين رابطه نميشود، اما ميتوان با توجه به چند نكته، كيفيت ارتباط بين والدين و معلم را بهبود بخشيد.
تأثير اين امر خود را در بهبود كارايي دانشآموز در مدرسه نشان ميدهد. نگرش درست و روحيه همكاري، شرط لازم براي وجود اين ارتباط است. كارشناسان آموزشي معتقدند والدين بايد با اين ذهنيت به اين مسئله بپردازند كه هدف آنان و معلمان يكسان است. اين كارشناسان10 توصيه را براي بهبود ارتباط بين والدين و معلمان به شرح زير پيشنهاد ميكنند:
1 – از معلم بپرسيد چه چيزي درباره يك گروه سني يا درس خاص برايشان جالب است. با اين سؤال، به معلم اين فرصت را ميدهيد كه اشتياق خودشان را درباره كاري كه ميكنند، با شما در ميان بگذارند. به اينصورت، زمينه مناسبي براي آغاز ارتباط فراهم ميشود.
2 – والدين بايد بچههايشان را در اين فرايند مشاركت دهند. آنان ميتوانند از فرزندانشان بپرسند ميخواهند چه چيزي در ديدار با معلم مطرح شود. بعد از جلسه نيز بايد نتيجه آن به فرزند اطلاع داده شود. نهايتا اين بچه است كه مسئوليت يادگيري را برعهده دارد. بزرگترها هم وظيفه دارند تا فرصتهاي مناسبي براي ايجاد و تقويت يادگيري پديد آورند.
3 – والدين بايد به دقت به دغدغههاي معلم گوش دهند تا متوجه آن شوند. معلم خوب درباره نقاط قوت و ضعف بچه صحبت ميكند و راههايي براي نيل به اهداف آموزشي پيشنهاد خواهد كرد.
4 – از معلم بپرسيد: چه كار ميتوانم با بچهام بكنم تا اين درس برايش جذابتر شود؟ شايد معلم فعاليتهاي مشخصي مانند ديدار از موزه يا كاشتن گل و گياه پيشنهاد كند تا درسهاي كلاس تقويت شود.
5 – اگر والدين نگران ديدار با معلم براي صحبت كردن درباره مشكلي هستند، بهتر است با مشاور مدرسه صحبت كنند. گاهي اوقات مشاور مدرسه قبل از معلم با والدين ديدار ميكند تا به تعيين اهداف كمك كند. گاهي نيز مشاور در جلسه معلم با والدين حضور مييابد تا گفتوگوي بين آنان را تسهيل كند.
6 – به ياد داشته باشيد، اصل كار موفقيت فرزند شماست، نه مشاجره با معلم. استفاده از مهارتهاي مذاكره، شنيدن و مواجهه بهتر از داد كشيدن، تحقير يا بياحترامي كردن است. معلمان نيز شايسته احترامي هستند كه كارشناسان ديگر از آن برخوردارند.
7 – پيش از پايان جلسه، آنچه را كه معلم از فرزند شما و خود شما انتظار دارد، معين كنيد. اگر لازم است كه علاوه بر اين جلسه ابتدايي، باز هم تماس بين دو طرف باشد، والدين و معلم بايد طرح روشني براي ادامه اين ارتباط تهيه كنند.
8 – والدين نبايد متعهد به انجام كاري شوند كه نميتوانند. مثلا اگر معلم پيشنهاد كند كه والدين در انجام تكاليف رياضي به بچه كمك كنند اما والدين فاقد مهارت لازم براي اين كار باشند، بايد بپرسند از چه امكانات ديگري ميتوانند براي كمك به بچه استفاده كنند.
9 – جلسه بين معلم و والدين فقط يك راه ارتباط با معلمان است. در طول سال تحصيلي بهدنبال فرصتهاي ديگر براي ايجاد اين ارتباط باشيد.
10 – مهمتر از همه، اين فرصت را در اختيار معلم قرار دهيد تا اطلاعات خودشان را درباره چگونگي كمك به يادگيري دانشآموزان به شما انتقال دهند.
محققان ميگويند مطالعات انجامشده نشان ميدهد مشاركت والدين كمك قابل توجهي به موفقيت دانشآموزان ميكند.
newswise.com