[You must be registered and logged in to see this image.]
بسياري از دانشمندان رايانه اي در سراسر جهان بر اين باورند که طي سالهاي آينده با استفاده از قوانين و علم فيزيک مي توان دنياي مجازي را به وجود آورد که تشخيص آن از دنياي واقعي به هيچ وجه امکانپذير نخواهد بود.
بازيهاي رايانه اي از گرافيکهاي سطح پايين در دهه 1980 تا بازيها و شخصيتهاي رايانه اي پرداخته شده کنوني مسير طولاني را پشت سر گذاشته اند. با اين همه اکنون بازيهاي رايانه اي در مرز ورود به تحولي بسيار عظيم و ناگهاني قرار دارند.

پردازشگرهاي چند هسته اي جديد و برخي از نرم افزارهاي هوشمند اين امکان را براي دانشمندان و مهندسان رايانه اي به وجود مي آورد که جهان واقعي را با استفاده از شيوه هايي خاص به جهاني مجازي تبديل کنند که قوانين فيزيک بر آن حکمفرما خواهد بود.

برخي از متخصصان حتي تا جايي پيش رفته اند که امکان ايجاد جهاني مجازي و غير قابل تشخيص از جهان واقعي مشابه آنچه در سه گانه هاي ماتريکس نشان داده شد را تا چند سال آينده غير ممکن نمي دانند. يکي از شيوه هاي فيزيکي که قرنها قدمت دارد رديابي شعاعي خوانده شده و به منظور محاسبه چگونگي رفتار پرتوهاي نوري در محيطهايي تعيين شده مورد استفاده قرار مي گيرد. اين شيوه يکي از روشهايي است که طي سالهاي اخير به ميزان زيادي مورد استفاده متخصصان رايانه اي قرار گرفته است.

براي مثال با استفاده از اين روش و با تابش دادن دسته اي از شعاعهاي نوري به هر تک پيکسل موجود در صحنه مي توان رنگ شعاعهاي تابانده شده را متناسب با نوع سطحي که با آن برخورد مي کند، تعيين کرد. با استفاده از اين شيوه همچنين مي توان شيوه بازتاب يا شکست شعاعها را نيز مشابه آنچه در جهان واقعي رخ مي دهد، محاسبه کرد.

دنيل پول متخصص لابراتوار اينتل در کاليفرنيا معتقد است مي تواند دنياي مجازي را متشکل از دو تا سه ميليون پرتو نوري بر روي هر صحنه به وجود آورد به شکلي که کاربر بتواند در زمان واقعي در اين دنيا حرکت کند. آزمايش اين دنياي مجاز و تعامل انسان با آن شگفت انگيز بوده است. با اين وجود اين فناوري تنها در ابعاد 512 پيکسل مربع ارائه شده است و به گفته دنيل پول براي داشتن جهان مجازي کامل به صدها شعاع نوري در پيکسل نياز خواهد بود. اين در حالي است که نمونه ارائه شده در قالب 10 شعاع در پيکسل بوده است.

قدرت محاسبه در اين شيوه شبيه سازي فرايندهاي فيزيکي را از کوچکترين ابعاد تا عظيم ترين آنها به وجود خواهد آورد.

بر اساس گزارش نيوساينتيست، اين شبيه سازي مي تواند شبيه سازي صداي ناشي از شکل گيري فرايندهاي فيزيکي مانند صداي ريزش آب را نيز در بر گيرد. با مدل سازي حبابهاي به وجود آمده ناشي از ريزش آب و چگونگي حرکت اين حبابها مي توان صداي کاملا طبيعي اين پديده را بازسازي کرد.