از پيامبر اسلام درباره همسردارى چند وصيت نقل شده است. يكى از وصيتهايى كه آن حضرت به على (علیه السلام) با اين عبارت آغاز مى‏شود: يا على اذا دخلت العروس بيتَكَ فاخلَع خُفَّيها حين تجلِسُ.،(1).
احكامى كه اين حديث بيان كرده عبارتند از: 1- درآوردن كفش‏هاى عروس هنگام وارد شدن او به خانه شوهر، شستن پاهاى عروس و انداختن آب از دم در خانه تا آنجا كه مى‏توانى بيندازى.
2- در هفته اول عروسى، خوددارى كردن عروس از خوردن سركه، سيب ترش، لبنيات و كشنيز.
3- امورى كه در زناشويى مكروه است: نزديكى با همسر بعد از ظهر، سخن گفتن در وقت نزديكى با همسر، نگاه كردن شوهر به جايگاه مخصوص زن در وقت نزديكى كردن، نزديكى با همسر به عشق همسر مرد ديگر، قرآن خواندن در حال جنابت، عريان بودن زن و شوهر در وقت نزديكى، ايستاده نزديكى كردن، نزديكى با همسر در شب عيد قربان، نزديكى با همسر در زير درخت ميوه‏دار، نزديكى كردن در زير نور آفتاب، نزديكى بين اذان و اقامه نماز، بدون وضو با همسر حامله نزديكى كردن، نزديكى با همسر در نيمه شعبان، نزديكى با زن دو روز مانده به آخر ماه، نزديكى در پشت بام، نزديكى در شب سفر.
4- مواردى كه نزديكى با همسر مستحب است: نزديكى با همسر شب دوشنبه، سه‏شنبه، پنج‏شنبه، روز پنج‏شنبه، شب جمعه، شب جمعه بعد از نماز عشاء.
5- در پايان دوباره به يكى از مكروهات اشاره مى‏كند و مى‏گويد: در ساعت اول شب نزديكى با همسر مكروه است.
توجه داشته باشيد كه اين نهى‏ها همه به معناى مكروه بودن است نه حرام بودن. بررسى در بررسى اين حديث بايد به اين چند مطلب توجه كرد: شيخ صدوق اين حديث را از ابى‏سعيد خدرى نقل كرده است و طريق شيخ صدوق به ابى‏سعيد خدرى صحيح نيست بلكه ضعيف است،(2). بنابراين بر پايه اين حديث نمى‏توان فتوا داد.
صاحب جواهر درباره اين حديث مى‏گويد: و فى خبر الوصايا،(3) اين مى‏رساند كه خبر ضعيف است وگرنه مى‏گفت: فى صحيح ابى سعيد الخدرى و يا مى‏گفت: فى موثق ابى سعيد الخدرى.
شهيد ثانى در مسالك مى‏گويد: در اين حديث نشانه‏هاى وضع به چشم مى‏خورد،(4). مقصود از وضع اين است كه اين حديث را ساخته‏اند و از پيامبر خدا نيست.
صاحب وافى هم به اين حديث اعتماد ندارد و مى‏گويد: بوى ساختگى مى‏دهد چون پيامبر اكرم با حضرت على (علیه السلام) به اين صورت سخن نمى‏گويد،(5).
صاحب جواهر از اين حديث دفاع مى‏كند و مى‏گويد: ممكن است كه اين تعبيرهاى نامناسب از راوى‏ها باشد نه از خود پيامبر اكرم و در پايان مى‏گويد: مسأله كراهت زياد تحقيقات نمى‏خواهد،(6) ولى حق اين است كه اگر مسأله‏اى براساس اصول علمى ثابت نشود نمى‏توان آن را به اسلام نسبت داد گرچه از مكروهات و مستحبات باشد.
پى‏نوشت‏
(1) (من‏لايحضره الفقيه، ج 3، ص 358، باب النوادر كه باب 178 مى‏باشد، ح 1، مسلسل 1712، چاپ پنجم، 1361، 4 مجلدى، قطع وزيرى- جواهرالكلام، ج 29، ص 61، س 3، كتاب النكاح، كراهة الجماع فى اوقات ثمانية)
(2) (جامع‏الرواة، ج 2، ص 543، ستون دوم)
(3) (جواهر، ج 29، ص 61، س 3)
منبع:‌سايت نورپورتال