مشاوران كاريابي به طور گروهي در طي يك جلسه، 6 ساعته، بيش از 150 مورد رزومه را بررسي كردند و اشتباههايي را كه در بيشتر آنها وجود داشت يافتند و اينكه چطور ميشود از آنها اجتناب كرد.
براي اطمينان از اينكه رزومه شما انتخاب ميشود، رزومه خود را كنترل كنيد كه خطاهاي زير را نداشته باشد.
شرح شغل مبهم
توضيح در مورد فعاليتها يا مشاغلي كه خيلي معمولي است يا فهرستي از تجربيات و مهارتهايي كه زياد خريدار ندارد، براي مثال "تماس با خريدار و هماهنگي براي اقدامات ويژه" از اين عبارت آنچه واقعاً انجام شده است فهميده نميشود يا عبارتهايي مانند: داشتن روابط در بين مقامات رسمي دولتي و سازمانهاي غيرانتفاعي، استخدام و مديريت بيش از 100 داوطلب، بدست آوردن بيش از 5 هزار دلار براي سازمان حمايت از كودكان. بنابراين به خاطر داشته باشيد كه استخدام كننده نميتواند فكر شما را بخواند شما بايد مشاغل و فعاليتهاي خود را به زباني كه براي استخدام كننده قابل فهم باشد، بنويسيد.
مطالب خود را خلاصه كنيد. بعضي وقتها كم هم زياد است
بيشتر دانشجويان ميدانند كه رزومه بايد در يك صفحه محدود شود. اما وقتي آنها سعي ميكنند كه تمام تجربياتشان را فشرده در يك صفحه بياورند نتيجه آن رزومهاي غيرقابل نفوذ از حروف كوچك ميشود. كمال مطلوب اين است كه رزومه تجربيات مرتبط را پررنگتر كند و به اندازه كافي فضاي سفيد براي خوشآيند چشم خواننده بگذارد. استخدام كنندهها وقت ندارند كه اطلاعات فرعي و حاشيهاي را بخوانند و رزومههايي كه متن سنگيني داشته باشند از رده خارج ميشوند. اگر شما براي كم كردن حجم رزومه مشكل داريد به نكات زير توجه كنيد:
- شرح مشاغل خود را تجزيه و تحليل كنيد تا مشخص شود چه چيزي براي استخدام كننده مهم است، تجربياتي را ذكر كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و ميتوانيد با ديگران رعايت كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و ميتوانيد با ديگران رقابت كنيد و آنها را كنار بزنيد.
- به طور كلي، تجربيات دوره دبيرستان را حذف كنيد.
- به طور كلي عضويت در انجمنهاي دانشكده يا موسسات را در صورتي كه مدركي از آنها دريافت نكردهايد، حذف كنيد.
- مراجع قابل دسترسي براي تحقيق و پرس و جو را حذف كنيد.
- لغات اضافه را حذف كنيد مثلاً به جاي اينكه بگوييد: "مسووليتهايي شامل نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات" بنويسيد: "نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات".
چه، كجا، چه وقت
افراد تمايل دارند رزومه را از راست به چپ بخوانند و آنها را به ترتيبي كه اتفاق افتاده پشت سر هم قرار دهند. ما پيشنهاد ميكنيم كه اطلاعات شغلي خود را به اين ترتيب فهرست كنيد: عنوان شغل، نام شركت، تاريخ، و شرح شغل در زير آن قرار گيرد. اغلب اطلاعات مربوط به شغل در اولين قسمت فهرست ميشود. تاريخ آن نه تنها به اندازه كاري كه شما انجام دادهايد يا جايي كه كار انجام شده است مهم نيست بلكه اغلب زمان آن در ستون تاريخ ميآيد. رزومه را با بيان موارد واقعي و ارزشمند پايان دهيد.
مستقيماً حق تقدم خود را بدست آوريد
نه تنها اكثر افراد از راست به چپ بلكه از بالا به پايين ميخوانند. به آنچه در بالاي صفحه آورده ميشود تا در پايين صفحه، بيشتر توجه كنيد. بنابراين وقتي مسووليتها و پيروزيهاي شغلي را فهرست ميكنيد، مطمئن شويد كه آنها را به ترتيب اهميتي كه براي استخدام كننده دارد فهرست كردهايد نه به ترتيب زمان.
دنيا كوچك است
مهارتهاي زبان يك كالايي قابل عرضه است. اما هميشه در رزومهها ذكر نميشود. حتي اگر مشاغلي كه شما براي آن درخواست ميدهيد مهارتهاي زباني را نخواسته باشد، آنها را ليست كنيد تا استخدام كننده بداند كه شما ميتوانيد با فرهنگهاي ديگر ارتباط برقرار كنيد.
سطح تحصيلات:
بگذاريد استخدام كننده سطح تحصيلات شما را بداند به جاي اينكه بنويسيد كارشناس زبان انگليسي بنويسيد.
نوشتن تجربيات:
در رزومه به طور متداول از ترتيب زماني معكوس استفاده ميشود كه همه تجربيات را تحت يك عنوان "تجربيات" مشخص ميكند يعني شما بايد به ترتيب تجربياتي را كه بيشترين ارتباط را با شغل مورد درخواست دارد از بالا به پايين صفحه عنوان كنيد.
اگر تجربيات را گروهبندي ميكنيد و تحت يك عنوان توصيفي مانند "تجربيات ارتباطات" آورديد تجربيات ديگر را در ليستي جداگانه در پايين صفحه تحت عنوان "تجربيات ديگر" بياوريد.
عدم استفاده از اختصارات بي معني
حروف اختصاري و يكسري حروف دنبال هم براي استخدامكنندگان معني نميدهد. بنابراين كوتاه و مختصر نكنيد (مگر اينكه بدانيد اين اختصاص عموماً شناخته شده است مثل phD و USA) وقتي يكسري حروف اختصاري را مينويسيد مطمئن شويد كه شناخته هستند.
آيا ما قبلاً همديگر را ملاقات كردهايم
شما ميخواهيد از يكسري الگوهاي خسته كننده رزومه اجتناب كنيد كه با پردازش كلمات كاربردي ميآيد نه تنها الگوهاي رزومه خيلي آشنا هستند بلكه اغلب غيرقابل انعطاف هستند و به شما اجازه نميدهند كه به قسمتهاي ديگر بپردازيد و يا عناوين را تغيير دهيد. شما قطعاً ميخواهيد شرح شغل خودتا را بنويسيد. نوشتن از روي نمونه نه تنها دليل بر تنبلي است بلكه غيراخلاقي هم هست. استخدام كنندگاني كه ميخواهند رزومهها را بررسي كنند با نمونه رزومهها و نامههاي درخواست شغل كه توسط مراكز كاريابي تهيه ميشوند آشنا هستند. بنابراين، شما چه فكر ميكنيد؟ آيا استخدامكنندگان به تنبلي و اختلاقيات سوال برانگيز استخدام شوندگان جايزه ميدهند؟ من اينطور فكر نميكنم.
از كمك ديگران استفاده كنيد
اگر شما فكر ميكنيد كه در گودال خطاهاي معمول رزومهنويسي افتادهايد؟ نترسيد. شما ميتوانيد رزومه خود را به مشاور كاريابي در يك مركز كاريابي بدهيد تا آن را بررسي كند.
ترجمه : افسانه شكوري
براي اطمينان از اينكه رزومه شما انتخاب ميشود، رزومه خود را كنترل كنيد كه خطاهاي زير را نداشته باشد.
شرح شغل مبهم
توضيح در مورد فعاليتها يا مشاغلي كه خيلي معمولي است يا فهرستي از تجربيات و مهارتهايي كه زياد خريدار ندارد، براي مثال "تماس با خريدار و هماهنگي براي اقدامات ويژه" از اين عبارت آنچه واقعاً انجام شده است فهميده نميشود يا عبارتهايي مانند: داشتن روابط در بين مقامات رسمي دولتي و سازمانهاي غيرانتفاعي، استخدام و مديريت بيش از 100 داوطلب، بدست آوردن بيش از 5 هزار دلار براي سازمان حمايت از كودكان. بنابراين به خاطر داشته باشيد كه استخدام كننده نميتواند فكر شما را بخواند شما بايد مشاغل و فعاليتهاي خود را به زباني كه براي استخدام كننده قابل فهم باشد، بنويسيد.
مطالب خود را خلاصه كنيد. بعضي وقتها كم هم زياد است
بيشتر دانشجويان ميدانند كه رزومه بايد در يك صفحه محدود شود. اما وقتي آنها سعي ميكنند كه تمام تجربياتشان را فشرده در يك صفحه بياورند نتيجه آن رزومهاي غيرقابل نفوذ از حروف كوچك ميشود. كمال مطلوب اين است كه رزومه تجربيات مرتبط را پررنگتر كند و به اندازه كافي فضاي سفيد براي خوشآيند چشم خواننده بگذارد. استخدام كنندهها وقت ندارند كه اطلاعات فرعي و حاشيهاي را بخوانند و رزومههايي كه متن سنگيني داشته باشند از رده خارج ميشوند. اگر شما براي كم كردن حجم رزومه مشكل داريد به نكات زير توجه كنيد:
- شرح مشاغل خود را تجزيه و تحليل كنيد تا مشخص شود چه چيزي براي استخدام كننده مهم است، تجربياتي را ذكر كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و ميتوانيد با ديگران رعايت كنيد كه نشان دهد شما مناسب پست مورد نظر هستيد و ميتوانيد با ديگران رقابت كنيد و آنها را كنار بزنيد.
- به طور كلي، تجربيات دوره دبيرستان را حذف كنيد.
- به طور كلي عضويت در انجمنهاي دانشكده يا موسسات را در صورتي كه مدركي از آنها دريافت نكردهايد، حذف كنيد.
- مراجع قابل دسترسي براي تحقيق و پرس و جو را حذف كنيد.
- لغات اضافه را حذف كنيد مثلاً به جاي اينكه بگوييد: "مسووليتهايي شامل نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات" بنويسيد: "نوشتن نامه و تجزيه و تحليل اطلاعات".
چه، كجا، چه وقت
افراد تمايل دارند رزومه را از راست به چپ بخوانند و آنها را به ترتيبي كه اتفاق افتاده پشت سر هم قرار دهند. ما پيشنهاد ميكنيم كه اطلاعات شغلي خود را به اين ترتيب فهرست كنيد: عنوان شغل، نام شركت، تاريخ، و شرح شغل در زير آن قرار گيرد. اغلب اطلاعات مربوط به شغل در اولين قسمت فهرست ميشود. تاريخ آن نه تنها به اندازه كاري كه شما انجام دادهايد يا جايي كه كار انجام شده است مهم نيست بلكه اغلب زمان آن در ستون تاريخ ميآيد. رزومه را با بيان موارد واقعي و ارزشمند پايان دهيد.
مستقيماً حق تقدم خود را بدست آوريد
نه تنها اكثر افراد از راست به چپ بلكه از بالا به پايين ميخوانند. به آنچه در بالاي صفحه آورده ميشود تا در پايين صفحه، بيشتر توجه كنيد. بنابراين وقتي مسووليتها و پيروزيهاي شغلي را فهرست ميكنيد، مطمئن شويد كه آنها را به ترتيب اهميتي كه براي استخدام كننده دارد فهرست كردهايد نه به ترتيب زمان.
دنيا كوچك است
مهارتهاي زبان يك كالايي قابل عرضه است. اما هميشه در رزومهها ذكر نميشود. حتي اگر مشاغلي كه شما براي آن درخواست ميدهيد مهارتهاي زباني را نخواسته باشد، آنها را ليست كنيد تا استخدام كننده بداند كه شما ميتوانيد با فرهنگهاي ديگر ارتباط برقرار كنيد.
سطح تحصيلات:
بگذاريد استخدام كننده سطح تحصيلات شما را بداند به جاي اينكه بنويسيد كارشناس زبان انگليسي بنويسيد.
نوشتن تجربيات:
در رزومه به طور متداول از ترتيب زماني معكوس استفاده ميشود كه همه تجربيات را تحت يك عنوان "تجربيات" مشخص ميكند يعني شما بايد به ترتيب تجربياتي را كه بيشترين ارتباط را با شغل مورد درخواست دارد از بالا به پايين صفحه عنوان كنيد.
اگر تجربيات را گروهبندي ميكنيد و تحت يك عنوان توصيفي مانند "تجربيات ارتباطات" آورديد تجربيات ديگر را در ليستي جداگانه در پايين صفحه تحت عنوان "تجربيات ديگر" بياوريد.
عدم استفاده از اختصارات بي معني
حروف اختصاري و يكسري حروف دنبال هم براي استخدامكنندگان معني نميدهد. بنابراين كوتاه و مختصر نكنيد (مگر اينكه بدانيد اين اختصاص عموماً شناخته شده است مثل phD و USA) وقتي يكسري حروف اختصاري را مينويسيد مطمئن شويد كه شناخته هستند.
آيا ما قبلاً همديگر را ملاقات كردهايم
شما ميخواهيد از يكسري الگوهاي خسته كننده رزومه اجتناب كنيد كه با پردازش كلمات كاربردي ميآيد نه تنها الگوهاي رزومه خيلي آشنا هستند بلكه اغلب غيرقابل انعطاف هستند و به شما اجازه نميدهند كه به قسمتهاي ديگر بپردازيد و يا عناوين را تغيير دهيد. شما قطعاً ميخواهيد شرح شغل خودتا را بنويسيد. نوشتن از روي نمونه نه تنها دليل بر تنبلي است بلكه غيراخلاقي هم هست. استخدام كنندگاني كه ميخواهند رزومهها را بررسي كنند با نمونه رزومهها و نامههاي درخواست شغل كه توسط مراكز كاريابي تهيه ميشوند آشنا هستند. بنابراين، شما چه فكر ميكنيد؟ آيا استخدامكنندگان به تنبلي و اختلاقيات سوال برانگيز استخدام شوندگان جايزه ميدهند؟ من اينطور فكر نميكنم.
از كمك ديگران استفاده كنيد
اگر شما فكر ميكنيد كه در گودال خطاهاي معمول رزومهنويسي افتادهايد؟ نترسيد. شما ميتوانيد رزومه خود را به مشاور كاريابي در يك مركز كاريابي بدهيد تا آن را بررسي كند.
ترجمه : افسانه شكوري