[You must be registered and logged in to see this image.]
ديروز بعد از گرفتن كارنامه ترم اول، در راهروي مدرسه قدم ميزدم و با خود فكر ميكردم كه چرا در امتحانات كوتاهي كردم كه ناگهان چشمم به تابلوي روي ديوار افتاد.
روي تابلو نوشته شده بود: اگر در درسي نمره كم ميگيريد نشانه ضعف شما نيست بلكه...
وقتي اين نوشته را خواندم كمي آرام شدم و تصميم گرفتم كه در باره ضعف درسي خود با مشاور مدرسه صحبت كنم.»
با شنيدن عبارت «ضعف درسي» اولين چيزي كه به ذهن آدم خطور ميكند نمره كم است. ولي بررسي ضعف درسي به كار كارشناسي و تخصصي نياز دارد و نميتوان به سادگي اين عنوان را به كسي نسبت داد.
براي اينكه ضعف درس را بهتر بشناسيم بايد عوامل مؤثر در آموزش را به خوبي شناسايي كنيم.
عوامل مؤثر در آموزش و يادگيري عبارت اند از: 1- محتواي كتابهاي درسي، 2 -معلمها، 3- فضاي مدرسه و كلاس 4- آگاهي والدين و امكانات خانواده.
هر كدام از اين عوامل ميتوانند مستقيم يا غيرمستقيم در فرآيند يادگيري و آموزش مؤثر باشند.
* محتواي كتابهاي درسي: كتابهاي درسي، با توجه به نقشي كه در آموزش دارند از يكسري مفاهيم كلي تشكيل شدهاند كه در برخي مواقع به دليل گنگ و نارسا بودن، درك مفهوم را با مشكل مواجه ميكنند.
* معلمها: چگونگي تدريس، شيوه كلاسداري و... از جمله عاملهايي هستند كه به معلم كلاس مربوط ميشوند و در آموزش و يادگيري نقش مؤثري دارند.
* فضاي مدرسه و كلاس: چگونگي ميز يا صندليها در كلاس، مكان نشستن دانشآموز در كلاس، ميزان سرويس بهداشتي، با توجه به تعداد دانشآموزان كل مدرسه نيز از ديگر عوامل آسايش و راحتي دانشآموزان براي يادگيري موفق است.
* آگاهي والدين و امكانات خانواده: هرچه ميزان آگاهي خانواده نسبت به موضوع درسي و آموزش بيشتر باشد، هدايت تحصيلي دانشآموز بهتر صورت ميگيرد.
اما عوامل متعدد ديگري هم ميتوانند در بروز ضعف درسي مؤثر باشند.
بنابر آنچه گفته شد، ضعف درسي براي همه اتفاق ميافتد و چارهاي هم نيست، ولي آنچه كه مهم است نوع برخورد با آن و چگونگي رفع آن است. در اين باره بد نيست كه به موارد زير دقت داشته باشيد:
1- ما بايد ماهيت درس ضعيف را به خوبي بشناسيم تا بتوانيم مشكل آن را رفع كنيم.
2- نمره گرفته شده در امتحان با توجه به سطح پرسشها قابل بررسي است، بنابراين سختي يا آساني پرسشها را نبايد ناديده گرفت.
3- بررسي دقيق برگه امتحان بهترين ابزار براي تحليل ضعف درسي است.
4- زمان امتحان و اتفاقهاي حاشيهاي آن نيز (نظير مراسم شادي و اتفاقهاي ناگوار) از ديگر عوامل مؤثر ضعف درسي هستند.
مشق شب
در چه درسهايي ضعيف هستيد؟ براي جبران ضعف خود چه اقدامهايي انجام دادهايد؟ اگر دوست داشتيد كارهاي خود را براي ما بفرستيد.
ديروز بعد از گرفتن كارنامه ترم اول، در راهروي مدرسه قدم ميزدم و با خود فكر ميكردم كه چرا در امتحانات كوتاهي كردم كه ناگهان چشمم به تابلوي روي ديوار افتاد.
روي تابلو نوشته شده بود: اگر در درسي نمره كم ميگيريد نشانه ضعف شما نيست بلكه...
وقتي اين نوشته را خواندم كمي آرام شدم و تصميم گرفتم كه در باره ضعف درسي خود با مشاور مدرسه صحبت كنم.»
با شنيدن عبارت «ضعف درسي» اولين چيزي كه به ذهن آدم خطور ميكند نمره كم است. ولي بررسي ضعف درسي به كار كارشناسي و تخصصي نياز دارد و نميتوان به سادگي اين عنوان را به كسي نسبت داد.
براي اينكه ضعف درس را بهتر بشناسيم بايد عوامل مؤثر در آموزش را به خوبي شناسايي كنيم.
عوامل مؤثر در آموزش و يادگيري عبارت اند از: 1- محتواي كتابهاي درسي، 2 -معلمها، 3- فضاي مدرسه و كلاس 4- آگاهي والدين و امكانات خانواده.
هر كدام از اين عوامل ميتوانند مستقيم يا غيرمستقيم در فرآيند يادگيري و آموزش مؤثر باشند.
* محتواي كتابهاي درسي: كتابهاي درسي، با توجه به نقشي كه در آموزش دارند از يكسري مفاهيم كلي تشكيل شدهاند كه در برخي مواقع به دليل گنگ و نارسا بودن، درك مفهوم را با مشكل مواجه ميكنند.
* معلمها: چگونگي تدريس، شيوه كلاسداري و... از جمله عاملهايي هستند كه به معلم كلاس مربوط ميشوند و در آموزش و يادگيري نقش مؤثري دارند.
* فضاي مدرسه و كلاس: چگونگي ميز يا صندليها در كلاس، مكان نشستن دانشآموز در كلاس، ميزان سرويس بهداشتي، با توجه به تعداد دانشآموزان كل مدرسه نيز از ديگر عوامل آسايش و راحتي دانشآموزان براي يادگيري موفق است.
* آگاهي والدين و امكانات خانواده: هرچه ميزان آگاهي خانواده نسبت به موضوع درسي و آموزش بيشتر باشد، هدايت تحصيلي دانشآموز بهتر صورت ميگيرد.
اما عوامل متعدد ديگري هم ميتوانند در بروز ضعف درسي مؤثر باشند.
بنابر آنچه گفته شد، ضعف درسي براي همه اتفاق ميافتد و چارهاي هم نيست، ولي آنچه كه مهم است نوع برخورد با آن و چگونگي رفع آن است. در اين باره بد نيست كه به موارد زير دقت داشته باشيد:
1- ما بايد ماهيت درس ضعيف را به خوبي بشناسيم تا بتوانيم مشكل آن را رفع كنيم.
2- نمره گرفته شده در امتحان با توجه به سطح پرسشها قابل بررسي است، بنابراين سختي يا آساني پرسشها را نبايد ناديده گرفت.
3- بررسي دقيق برگه امتحان بهترين ابزار براي تحليل ضعف درسي است.
4- زمان امتحان و اتفاقهاي حاشيهاي آن نيز (نظير مراسم شادي و اتفاقهاي ناگوار) از ديگر عوامل مؤثر ضعف درسي هستند.
مشق شب
در چه درسهايي ضعيف هستيد؟ براي جبران ضعف خود چه اقدامهايي انجام دادهايد؟ اگر دوست داشتيد كارهاي خود را براي ما بفرستيد.