[You must be registered and logged in to see this image.]متن مناظره:
دانشجويان به اعتراض پرداختند و گفتند: در اطلاعيهاي كه درباره اين مناظره به چاپ رسيد، آمده بود كه خانم راكعي به عنوان منتقد حجاب و آقاي غلامي به عنوان موافق آن در اين مناظره شركت كردهاند.ایسنا: علي غلامي عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) و فاطمه راكعي دبيركل جمعيت زنان مسلمان نوانديش با حضور در دانشگاه شريف در مناظرهاي كه با عنوان " حجاب انتخاب من يا انتخاب ديگران براي من؟" از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد، شركت كردند.
علي غلامي در ابتداي اين مناظره درباره جايگاه حجاب در قانون اظهار كرد: در قانون مجازات اسلامي مصوب سال 1362 بخش تعزيرات ماده 2 آمده است؛ زناني كه بدون حجاب در معابر عمومي وارد ميشوند بايد به 74 ضربه شلاق مجازات شوند و اينكه اين مقدار از مجازات تعيين شده است به دليل رعايت مرز ميان تعزير و حدود است.
فاطمه راكعي نيز با بيان اينكه " ما در اين اينجا نميخواهيم له يا عليه چيزي صحبت كنيم" گفت: معتقدم اولين مساله زنان امروز، مساله حجاب اجباري نيست. اين موضوع مسالهاي از مسائل سطحي ماست و بايد دانست كه مسائلي چون موارد تبعيضآميز از جمله مسائل مهمي است كه بايد در ابتدا به آنها پرداخت.
وي با اشاره به اينكه " پوشش فقط مربوط به حيطه خصوصي افراد نيست" افزود: حجاب رفتارهاي خانمها و آقايان را به دليل ظهور و تاثيرات اجتماعي كه دارد، شامل ميشود و در جوامع ديني چون جامعه ما نيز به همين دليل نسبت به رعايت آن حساسيت وجود دارد. يكي از نكاتي كه همه پيامبران آن را بيان كردهاند حفظ حرمتهاي اجتماعي است و حفظ حرمت بين دو جنس، خانواده و تداوم نسل است؛ بنابراين حجاب مطلبي كاملا اجتماعي است.
غلامي گفت: در خصوص اينكه حجاب آيا امري شخصي يا اجتماعي است، از دو منظر ميتوان صحبت كرد؛ يكي اينكه آيا حجاب مربوط به امور شخصي يا اجتماعي است و ديگري اينكه اين موضوع مربوط به حوزه شخصي است يا نه؟ ما در جامعه با انواع حريمهاي خصوصي روبرو هستيم كه از جمله آنها ميتوان در حوزه رواني، منزل، ارتباطات، كار و كاركنان، اطلاعات، ژنتيك اشاره كرد و تعريف حريم خصوصي به راحتي امكانپذير نيست. به هر حال ميتوان گفت حريم خصوصي حوزهاي است كه علاقه ندارد ديگران به آن دست يابند.
وي با بيان اينكه " ممنوعيت ورود به حريم خصوصي به طور مطلق نيست" ادامه داد: در آيات و روايات ما چون نامه امام علي(ع) به مالك اشتر در مورد برخي از موارد استثنايي كه ورود به حريم خصوصي جايز است اشاره شده ميشود.
وي با اشاره به ماده 434 قانون فرانسه و ديگر موارد آن يادآور شد: طبق اين قانون در مواردي ميتوان به حريم خصوصي افراد وارد شد و بايد دانست كه اگر كسي از ارتكاب جرمي از سوي فردي مجرم خبر دارد ـ كه آن جرم ميتواند سلامت و زندگي افراد ديگر را به خطر اندازد ـ نميتوان در اين زمان گفت كه آن فرد ملزم به افشاي آن قسمت از اطلاعاتي كه در خصوص جرم آن فرد مجرم دارد، نيست.
اين عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اينكه " امري شخصي ميتواند خصوصي نيز باشد" اظهار كرد: وقتي امري شخصي از حريم خصوصي خارج و به امري عمومي تبديل شد، ديگر نميتوان موارد مربوط به عدم وجود به حريم خصوصي را در مورد آن صادق دانست؛ از جمله آن ميتوان به تظاهر به منكر به وسيله امري شخصي اشاره كرد كه در اين زمينه بايد گفت كه در اسلام اين مورد در ارتباط با اهل ذمه نيز گفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: حجاب نسبت به عفاف اخص است و بايد دانست كه نميتوانيم به زور كسي را ملزم و مجبور به رعايت حجاب كنيم. ولي در برخي از مسائل چون اين نكته كه برخي نميخواهند مسائل بهداشتي را رعايت كنند نميتوان گفت كه به دليل رعايت حريم خصوصي نبايد آنها را ملزم به انجام آن دانست؛ زيرا رعايت حجاب و آموختن سواد از جمله اموري است كه مربوط به عموم جامعه است بدين خاطر از حوزه امور شخصي خارج ميشود.
در اين هنگام برخي دانشجويان حاضر در اين مناظره منتقدانه گفتند: نبايد با ورود به مسائل تخصصي فقهي و ديني از پرداختن به آنچه كه امروز جامعه ما در حوزه عمومي و اجتماعي و سياسي با آن روبهرو است، غافل شد.
دانشجويان از سخنرانان و مجري خواستند تا مقداري سطح سخنان را به زبان عاميانه نزديك كنند، كه اين نكته مورد تاييد قرار گرفت.
راكعي گفت: از عهد باستان ملت ما ملتي ديندار و با حجاب بوده است و بايد دانست دين و حجاب براي ما با اسلام نيامد.
وي با بيان اينكه " ما بلد نيستيم با معضلاتي چون بدحجابي برخورد كنيم" گفت: امام راحل بسيار بر پويايي اجتهاد تاكيد ميكردند و اين از جمله مسائلي است كه ما بايد در برخورد با مسائلي چون بدحجابي آن را وارد كنيم. ما نبايد از اصولي كه پيامبران براي ما آوردهاند، بيگانه شويم و آنها را رها كنيم. اگر امروزه تمامي ايسمها و مكاتب را كنار ميگذاريم، ميبينيم كه در كل تاريخ دو نوع زندگي مطرح بوده است؛ يكي زندگي مادي كه با مرگ همه چيز تمام ميشود و در آن تنها لذت مطرح است و ديگري زندگي غيرمادي و معنوي است كه زندگي پس از مرگ را نيز مطرح ميكند.
وي با استناد به سخنان پيامبران اظهار كرد: بايد دانست بنا بر تعاليم آنها حجاب جزيي از مقدمات اصولي است كه آنها به ما آموختهاند.
دانشجويان مجددا به اعتراض پرداختند و گفتند: در اطلاعيهاي كه درباره اين مناظره به چاپ رسيد، آمده بود كه خانم راكعي به عنوان منتقد حجاب و آقاي غلامي به عنوان موافق آن در اين مناظره شركت كردهاند.
راكعي تاكيد كرد: البته من با رويكرد مخالفت با حجاب در اين مناظره حضور نيافتهام.
غلامي نيز خطاب به دانشجويان گفت: اگر بين سوالاتي كه مجري ميپرسند و سوالاتي كه شما داريد، فاصله است، ميتوانيم برخي از مطالبي كه براي اين مناظره آنها را آمادگي كردهايم، فاكتور بگيريم و به سوالات شما بپردازيم.
مجري مناظره پرسيد: بيحجابي جرم است يا گناه؟
غلامي پاسخ داد: بايد رابطه جرم و گناه تبيين شود، بر طبق حكم دين حجاب امري الزامي است زيرا بايد دانست هر آنچه كه در روايات ديني ما و آيات قرآن كريم با عبارات امر آمده است، انجام آن واجب و ترك آن حرام است. بنا بر آنچه كه در قرآن آمده است رعايت حجاب واجب است.
وي افزود: البته بايد دانست كه براي آنچه كه در مورد انسان برنامهريزي ميشود سه مورد را بايد لحاظ كرد و آنها بايد با يكديگر همراه و همزمان باشند؛ حوزه شناخت ديگري، حوزه گرايش و حوزه رفتار. يعني شما وقتي از كسي ميتوانيد چيزي را طلب كنيد كه وي نسبت به آن شناخت داشته باشد كاملا آن را فهميده و الگوي آن را به وي نشان داده باشيد.
وي با اشاره به اينكه " ما در قرآن فقط براي زنان پيامبر(ص) حجاب داريم و در مورد بقيه زنان عنوان «ستر» آمده است" در عين حال خاطرنشان كرد: ما اصلا اينكه حجاب تنها مخصوص زنهاست را نداريم، بايد دانست كه منظور از حجاب عدم ايجاد فساد است؛ بنابراين بايد گفت بسياري از لباسهايي كه آقايان ميپوشند مصداق ايجاد فساد است و بايد دانست كه در مورد حجاب زنان نيز مقدمات آن اجرا نشده است.
راكعي نيز گفت: ما ميگوييم با اقدامات و بگير و ببندهايي كه تاكنون انجام شده است، حل مسائلي چون بيحجابي امكانپذير نيست و بايد دانست كه مساله عفاف به دليل رعايت حرمتهاي اجتماعي و تداوم نسل است. علومي چون جامعه شناسي و ديگر علوم اجتماعي نيز آن را تاييد ميكنند. روشهايي كه تاكنون براي مقابله با بدحجابي پيگيري شده، بسيار غلط بوده است.
مجري پرسيد: آيا ما بايد يكسري ضمانتهاي قانوني براي اجرايي شدن حجاب در جامعه داشته باشيم؟ لطفا صراحتا به اين سوال پاسخ دهيد.
غلامي پاسخ داد: هم بله و هم خير؛ زيرا در اسلام آمده است فردي كه نسبت به كاري كه انجام ميدهد، شناخت ندارد، جرمي مرتكب نشده است و وقتي من ميتوانم كسي را مجازات كنم كه بدانم وي ميداند كه چه كار ميكند و نبست به قانون آن علم داشته است و همچنين بايد بدانند كه چگونه وي را به مجازات برسانند.
وي افزود: ريشه امر به معروف و نهي از منكر در دين ما حب و وداد است؛ يعني اينكه چون من كسي را دوست دارم اقدام به امر به معروف و نهي از منكر ميكنم و نسبت به انجام كار اشتباهي كه يك فرد ديگر انجام ميدهد قلبا ناراحت ميشوم و بايد با بياني نرم اقدام به اين كار نمايم ولي بايد دانست وقتي كسي لجاجت به انجام كاري ميكند كه خلاف است، بايد مجازات شود.
راكعي نيز خاطرنشان كرد: وقتي امروز برخي ماهوارهها تمام روز مسائل جنسي را تبليغ ميكنند، بايد دانست كه اين كار آنها اهدافي مشخص دارد. بايد بدانيم كه در برابر آنها بايد ا قدامي موثر را انجام داد نه كارهايي مانند جمع كردن ماهوارهها كه هرچه به آنها ميگفتيم با اين كار به ما ميخندند، به كار خود ادامه ميدادند.
وي افزود: ما تا آنجا كه ميتوانيم بايد زيباييهاي دين را به جامعه منتقل كنيم، بايد بدانيم در جامعه امروز وضعيت چگونه است. عدهاي از افراد اقدام به بدحجابي ميكنند، اگر هم بتوانيم آنها را نصحيت كنيم در باطن به ما ميخندند؛ زيرا به دليل لجاجت اقدام به اين كار كردهاند. امروزه هر كسي در حد مسووليتي كه احساس ميكند در برابر جامعه دارد، مسوول است. بايد دانست كه مشكل عدم رعايت عفاف و حجاب در جامعه چيزي نيست كه تنها مربوط به متدينين باشد، زيرا تمامي افراد ـ حتي لائيك و كمونيست ـ بايد نگران افراد پيرامون خود و نزديكان خود باشند و در برخورد با چنين مسائلي مرامهاي سياسي را كنار بگذاريم، زيرا آنچه در حال حاضر در جامعه ما وجود دارد، مسائل اخلاق و خانوادهستيزي است.
بار ديگر برخي دانشجويان كه نسبت به روند مناظره انتقاد داشتند، خطاب به سخنرانان گفتند: اين جلسه جهت انجام مناظره برگزار شده است و عنوان شده بود كه خانم راكعي به عنوان مخالف طرح توسعه عفاف و حجاب ميآيند.
مجري نيز گفت: من بسياري از سخنرانيهاي خانم راكعي را مطالعه كردهام. نوع سخنان ايشان در اين جلسه متفاوت با آن چيزي است كه من مطالعه كردهام.
راكعي هم گفت: من همچنان ميگويم كه مخالف شديد طرح توسعه عفاف و حجاب و طرحهاي مشابه آن هستم.
دانشجويي پرسيد: گشت ارشاد چرا در مورد حجاب خانمها اظهارنظر ميكند؟
راكعي پاسخ داد: من با اين طرح مخالفم؛ چراكه معتقدم اين طرحها و طرحهاي مشابهاش جواب نداده و هرچه بيشتر بر آن تاكيد كنند بيشتر به حجاب دهنكجي ميشود.
وي با بيان اين اعتقاد كه " ما با زبان درست با بچههايمان ارتباط برقرار نكرديم و جوانان ما نيز زير بار نميروند و به جايگاه خودشان آگاه شدهاند" گفت: جوانان ما به آساني زير بار رفتارهاي قيممآبانه چه از طرف پدر و مادرهايشان و چه از طرف برخي مسوولان نميروند و تبعيضها را قبول ندارند.
وي اظهار كرد: بعضي از مردان ـ كه كم هم نيستند ـ از يك طرف معتقدند كه خانمهايشان بايد در خانه بنشينند و آنها را حور و پري هم نبايد ببيند. از طرف ديگر اگر از قيافه خانم بدحجابي خوششان بيايد سريع اقدام به تجديد فراش ميكنند، اينها همان كساني هستند كه پز اسلام و فرهنگشان آدم را ميكشد.
اين نماينده دوره ششم مجلس منتقدانه ادامه داد: وقتي زنان ما ميخواهند با عفاف زندگي كنند، مسائلي چون ترويج ازدواج موقت و چند همسري را كه ميبينند ممكن است عفافشان را زير پا بگذارند و اعتقاداتشان سست شود.
وي ادامه داد: اصلا سوال اين است كه آنچه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مورد طرح گسترش عفاف و حجاب تصويب كرده چيست؟ گسترش حجاب و عفاف يعني چه، آن را تعريف كنيد؟
مجري گفت: اين طرح بيشتر مسائل فرهنگي را مدنظر دارد.
راكعي در پاسخ با بيان اين اعتقاد كه " مسائل فرهنگي هماكنون فايده ندارد" ادامه داد: به هر ترتيب اگرچه حجاب و عفاف در جامعه اصل است؛ اما نظر من اين است كه پند و موعظه و فرهنگسازي چارهساز نيست. اينكه به كسي تذكر دهيم و او را موعظه كنيم ولي اگر نپذيرفت با او برخورد كنيم، نميتواند كارساز باشد؛ چراكه اصلا ما حق نداريم و همه اين دختران و پسران بچههاي خود ما هستند. ما فقط حق داريم با كساني كه شبكهاي كار ميكنند برخورد كنيم.
در اين هنگام تعدادي از دختران و پسران دانشجو سالن را ترك كردند چون معتقد بودند درباره آنچه آنها مورد نظرشان است بحث نميشود.
مجري پرسيد: شما كه زماني رييس كميته زنان و خانواده در مجلس بوديد و همچنين در حال حاضر چه فعاليتهايي در اين رابطه انجام دادهايد؟ آيا موفق بودهايد؟
راكعي پاسخ داد: فعاليتهايي كه ما در مجلس مورد توجه قرار داديم عمدتا از سوي شوراي نگهبان رد ميشد و هر حرفي هم ميزديم اصلا كسي گوش نميكرد.
در اين هنگام غلامي در واكنش به بخشي از سخنان راكعي مبني بر ضرورت عدم ترويج چندهمسري و ازدواج مجدد گفت: بايد بدانيم كه اصلا اسلام اينها را بر چه اساسي تشريح كرده و آيا اينها براي شرايط خاصي است يا نه.
راكعي هم گفت: به هر ترتيب اين مساله از سوي عدهاي ترويج ميشود و ما هم كاملا پيامدهاي آن را ميدانستيم كه با آن مخالفت كرديم.
غلامي هم با تاكيد بر اينكه " بايد به علتشناسي بپردازيم" اظهار كرد: علت بدحجابي براي بعضي دهنكجي به مسائلي است، مثلا عدهاي در جهت اعتراض به مسائل سياسي، عدهاي در جهت اعتراض به مسائل ديني و عدهاي در جهت اعتراضهاي خانوادگي به بدحجابي رو ميآورند.
وي همچنين نقش خانواده را نيز در اين راستا مورد توجه قرار داد و گفت: بايد ببينيم كه پدر و مادرها چه شناختي به بچههايشان ميدهند اين طور نميشود كه من با فرزندم درباره نماز ساعتها صحبت كنم ولي خودم موقع نماز بروم و مثلا فوتبال نگاه كنم. اين تعارض براي فرزند من مشكل ايجاد ميكند. موقع شناختي اين نيست كه به دختر جامعهمان بگوييم بايد روسري سرت كني، بلكه لازم است تا چيستي و چرايي اين روسري سر كردن را دختر ما بداند.
وي با بيان اينكه " بايد با آنها كه افراطياند، برخورد شود" گفت: اين افراطگريها براي امروز و ديروز نيست و ما از اول انقلاب شاهد وجود چنين جريانهايي افراطگري هستيم، البته هيچ وقت با اين جريانات برخورد شايسته نشده است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) تاكيد كرد: اگر قرار است در مسير توجه به حجاب گام برداريم بايد تمام نهادهايي كه با اين پديده ـ چه مستقيم و چه غيرمستقيم ـ مواجه هستند پاي كار باشند تا اقدامات صورت گرفته در اين راستا موازي و متناقض نباشد. هرچند كه يك عده مشكلشان چيز ديگري است. ما نميتوانيم به زور متوسل شويم.
راكعي هم گفت: ما از همان زمان كه ميگفتند "يا روسري يا توسري" با اين مساله مخالف بوديم و در مقابل آن هم جنگيديم. برخي مواقع انسان استنباط ميكند كه برخي برخوردها بزرگترين ضربهها را ميزند. نبايد مسوولين پشت تريبونها بحث ازدواج موقت را ترويج كنند. وقتي كيان خانوادهها براي برخي مهم نيست، چگونه چنين مواردي براي خانوادهها و بچههايشان تحملپذير باشد.
وي معتقد است: از آنجا كه بحثهاي مربوط به زنان براي سياستگذاران و مسوولين فرهنگي ما مهم نبوده است، هميشه صورت مساله حذف شده و اين در حالي است كه سالهاست دختران ما حرف اول را در قبولي بسياري از رشتهها ميزنند؛ بنابراين ما بايد فكر كنيم و بينديشيم كه چه شد و چه بايد بشود و در اين راستا لازم است تا آخرين مرحله برخورد باشد.
دانشجويي پسر پرسيد: چرا فكر ميكنيم ما نماينده اسلام هستيم؟ وضعيت فساد در كشورهاي مسلماني مثل تركيه و سوريه چگونه است؟ بهتر است به اين سوال جواب ندهيد. نميشود كار فرهنگي را به زور انجام داد. شما بايد آزادي ميداديد، بعد فرهنگ ايجاد ميشد. چرا فقط حجاب مورد اهميت است؟ مگر دزدي نميشود، چرا دزدها را نميگيريد و آنها را قصاص نميكنيد؟ اي كساني كه دلتان براي اسلام ميتپد، ما معضلي بزرگتر از بدحجابي نداريم؟
راكعي در پاسخ گفت: من با همه صحبتهاي اين فرزندم موافقم.
وقتي عدهاي واكنش نشان دادند، وي با بيان اينكه " موافق بودن كه جرم نيست" افزود: ما بايد احترام حجاب را حفظ كنيم. به خاطر ظواهر در حال حاضر با شيوههاي بد و غلط برخي اخلاقها و رفتارها زير سوال ميرود.
غلامي نيز در پاسخ به سوالات اين دانشجو اظهار كرد: ببينيد! اولا؛ درباره مساله قصاص دزدي گفتيد. بايد بگويم قصاص دست شانزده شرط دارد كه از هر 10 ميليون دزدي، يك دزدي هم مشمول حد قصاص نميشود.
دانشجو گفت: ما ميگوييم زوري نباشد.
غلامي گفت: چطور باشد؟
دانشجو گفت: تعريف آزادي كاملا بديهي است.
دانشجوي ديگري نيز گفت: شما چرا فقط حجاب را در نظر ميگيريد، عفاف را در نظر نمي گيريد؟ شما ميگوييد اگر خانمها روسري را از سرشان بيندازند، آقايان به آنها نگاه ميكنند و مشكل ايجاد ميشود؟
غلامي پاسخ داد: اولا حجاب اخص از عفاف است و عفاف تنها حجاب نيست و نوع نگاه كردن و راه رفتن را نيز شامل ميشود. ما عفاف را در جامعه فقط به حجاب خلاصه كرديم و ممكن است كسي حجاب داشته باشد ولي عفاف نداشته باشد كه اين خطرش از بدحجابي بيشتر است.حال كسي كه حجاب دارد يكي از بخشهاي عفاف را نيز دارد شايد بخشهاي ديگر را نداشته باشد.
دانشجويي با صداي بلند از ميان جمعيت گفت: شما كرامت انساني افراد را زير سوال ميبريد.
غلامي نيز با اشاره به اصولي از قانون اساسي و در پاسخ به دانشجويي كه درباره مسلماني تركيه و سوريه سوال كرده بود، اظهار كرد: شيعه از ابتدا تا هماكنون مظهر حق است و ما بقيه مذاهب اسلامي را دچار انحرافات ميدانيم.
دانشجو گفت: حكومت تا چه اندازه ميتواند در امور افراد دخالت كند؟ چرا در تريبون رسمي گفته ميشود به كساني كه حجاب ندارند نمره داده نشود. به نظر من اين استيلاي سياسي از سوي اقليتي به وسيله حجاب است.
غلامي در پاسخ با بيان اينكه " حجاب يكي از مراحل تشكيل دهنده ايمان است" گفت: من درباره مباحثي كه در مورد اين تريبون مطرح شد، بحثي نميكنم چون نميخواهم وارد مسائل سياسي بشوم.
دانشجوي ديگري با اشاره به دانشجويي كه پرسيده بود چرا فقط به حجاب اهميت داده ميشود، گفت: به هر حال يك عده اقليت كه ديديد بعضي از آنها از سالن خارج شدند از لحاظ حجاب وضعيت درستي ندارند و حاضر به گفتوگو هم نيستند. بايد با اين عده چه كار كرد؟ آيا نبايد نيروي انتظامي با اين افراد برخورد كند؟
راكعي گفت: اولا من از آن آقايي كه آن سوالات منتقدانه را شجاعانه و زيبا پرسيدند، تشكر ميكنم. همچنين از آقاي دكتر غلامي به خاطر منش و رفتار علمي كه دارند متشكرم. بعد هم اينكه، بچهها! اين دعواها بس است! من دست همه خانمهايي كه سالن را ترك كردند، ميبوسم. آنها هيچ اهانتي هم نكردند. بچهها! اينقدر حساس نباشيد، هر كسي حرف خود را ميزند، حرفي هم كه اين برادر من (دانشجوي منتقد) پرسيد، بايد شنيده شود.
وي با بيان اينكه " برخورد عدهاي با زنان و دختران جوان مملكت نه قانوني، نه شرعي و نه عرفي است" افزود: من «چپ» و شماي «راست» و همه كساني كه مسالهاي دارند، بايد كنار هم باشيم و ببينيم تا چه ميزان ميتوانيم راهكار ارائه دهيم.
وي با اشاره به برگزار كنندگان اين جلسه يادآور شد: من يكي دو تا جلسه ديگر هم كه از سوي بسيج تشكيل شده بود، رفتم و ديدم كه اين بچهها هم مثل بچههاي انجمن اسلامي بچههاي درست و روشني هستند.
همان دانشجوي سوال كننده ادامه داد: ما هم از برخي برخوردها دلمان خون است؛ اما چه كنيم كه وقتي پيگيري ميكنيم به باند آقاي مهدي هاشمي ميرسيم.
برخي دانشجويان فرياد زدند: بحث، بحث حجاب است. اگر اين طور است ما هم ميگوييم چرا فلان دانشجوي ما را گرفتند.
همان دانشجوي پسر ادامه داد: بالاخره در برخي كشورها نيز دانشجويان محجبه از ورود به دانشگاه منع شدند و ما شهيد حجاب هم داشتهايم. شما كه در زمان مسووليتتان طرفدار يك ايدئولوژي بوديد بايد هماكنون پاسخگو باشيد.
راكعي پاسخ داد: من از شما خواهش ميكنم كه در محافل دانشگاهي با پيشداوري صحبت نكنيد. بايد ببينيد دقيقا با چه كسي حرف ميزنيد. ما 30 سال است كه گفتيم مرگ بر آمريكا، حال اگر قرار بود ما همچون كشورهاي ديگر باشيم جمهوري اسلامي چه معنايي داشت؟ آرمي كه در كنار اين جمهوري وجود دارد، مقدس است.
وي تاكيد كرد: من هم دوست دارم فرزندم جزء عفيفترين دختران جهان باشد؛ اما نبايد اينطوري صحبت كنيم.
دانشجو بار ديگر گفت: شما بالاخره ايدئولوژي داشتهايد و بايد پاسخگو باشيد.
راكعي پاسخ داد: من افتخار ميكنم كه جزء جبهه مشاركت بودم. هماكنون نيز هستم. من شكوريراد، كولايي و محسن ميردامادي را بيشتر از خودم ميشناسم. جبهه مشاركت هنوز منحل نشده و نميگذاريم منحل شود و دفاعيات خود را نيز انجام ميدهيم. من با افتخار از جبهه مشاركت دفاع ميكنم و خدمت رهبري هم خواهم رفت. شما از امثال من شناختي نداريد، من بهترين شعر خودم را براي آذر منصوري سرودهام.
همان دانشجو گفت: ما سوابق شما را خوب ميشناسيم، شما يك بار مرگ بر فاشيست گفتيد؟
راكعي پاسخ داد: انشاءالله كه گفتهايم، شما نشنيدهايد.
دانشجو گفت: ما نشنيدهايم.
راكعي گفت: سياسياش نكنيد. ولي من بايد بروم تحقيق كنم و ببينم آيا بيانيهاي در اينباره صادر كردهايم يا نه، ولي هماكنون جمعيت زنان نوانديش هر جا كه لازم بوده عليه حركتهاي مذموم بيانيه صادر كرده است.
غلامي نيز در جواب دانشجويي كه گفت آيه قرآن در مورد حجاب امري نبوده است؟ اظهار كرد: خطاب به پيغمبر سه مدل بوده است؛ در يك زمان مخاطب تنها شخص پيامبر بود، مثل «قم الليل الا قليلا»، در يك زمان به پيغمبر خطاب ميشد ولي خود پيامبر موضوع اصلي نبود، مثل «و بالوالدين احسانا»، زماني هم امر مورد نظر به معني اين بوده كه ترك آن امر حرام و انجامش واجب است.
وي خاطرنشان كرد: البته من عموما براي مناظره شركت نميكنم و معمولا كلاس دارم؛ چراكه در مناظرهها معمولا اخلاق را رعايت نميكنيم و عينكي را به چشم ميگذاريم و آدمها را الف، ب، ج و د ميكنيم و در اين بين حرف عدهاي را نميشنويم و حتي قبل از اينكه همديگر را ببينيم گارد ميگيريم. من قبل از اين مناظره اگرچه نسبت به نوع نگاه سياسي خانم راكعي نظراتي داشتم اما الان نظرات ايشان را در مورد مسائل ديگر فهميدم.
وي افزود: حرفهاي ما در مناظرهها معمولا دعوا و متهم كردن ديگران است. ما به ديگران تهمت ميزنيم اين در حالي است كه پيشگاه يك انسان از تمامي آسمانها بزرگتر است.
اين عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به روايتي از حضرت علي(ع) اظهار كرد: ايشان فرمودند كه بايد حق را شناخت.
وي گفت: قبول! ما ناهنجارهايي در جامعهمان داشته و داريم و كسي هم توقع نبود ناهنجاري در جامعه ندارد؛ اما نبايد توجيه خطاكاريهاي خودمان را به ديگران مربوط كنيم.
راكعي از غلامي پرسيد: بدين مذموم كه چرا حجاب را آزاد نكنيم، اگر در جامعهاي حجاب آزاد باشد، وقتي كسي ببيند زن يا مردي با وجود زندگي ديني از نظر رواني آرامش بيشتري دارد، همه مشتاق ميشوند كه مثل او زندگي كنند، چرا در حال حاضر ما با بدترين شيوهها از بهترين مسائل و موضوعات دفاع ميكنيم؟ چرا هميشه يا پدر، يا برادر و يا قيمهايي كه در جامعه وجود دارند به زنان ما امر و نهي ميكنند، مگر ما خودمان آدم نيستيم؟
غلامي پاسخ داد: گفته ميشود كه انسان از هرچه منع شود، نسبت به آن حريصتر خواهد شد؛ اما بايد دانست اين جمله نه آيه قرآن و نه روايت است، بلكه تنها يك ضربالمثل عربي است. البته من به صداوسيما هم انتقادهايي داشتهام. الان در يك شبكه فلان خانم را با فلان آرايش نشان ميدهد و در شبكه ديگر گشتهاي ارشاد را نمايش ميدهند، آيا تناقض از اين بيشتر است؟
وي خاطرنشان كرد: اگر كسي دين را ميپذيرد بايد بداند اين پذيرش الزاماتي دارد. اصلا بايد اصل دين را در معرض انتخاب قرار دهيم در اين راستا استاد مطهري ميگفت كه بايد يك استاد ماركسيست را به دانشگاه دعوت كنيم تا هركس حرف خود را بزند؛ بنابراين اگر دين آگاهانه و آزادانه انتخاب شد، حجاب هم دراين ميان جاي ميگيرد. در زمان پيامبر(ص) هركس مسلمان ميشد، پيامبر سريعا يك مبلغ را به سراغ شخص تازه مسلمان شده ميفرستاد.
وي اظهار كرد: ما اين حرفها را بايد از روز اول انقلاب ميزديم.
وي همچنين با اشاره به روايتي از يكي از ائمه مبني بر اينكه " اگر مردم شيرينهاي كلام ما را درك ميكردند حتما از ما تبعيت ميكردند" گفت: ما كار نظري كم انجام دادهايم.
راكعي در پايان از نوع برخورد غلامي در اين مناظره تشكر و اظهار كرد: بايد قدر اين افراد را بدانيم هر كسي شجاعتش را در اين حد ندارد. به نظر من نيز بايد راي ملت سنجيده شود و بدانيم كه آيا ميخواهند ديندار باشند يا خير. البته همان 98 درصدي كه به جمهوري اسلامي آري گفتند ديندارند و كسي با دين مشكلي ندارد ولي اختلاف نظرها گاهي خيلي حاد ميشود.
وي گفت: همان طور كه كميتههايي اضطراري براي رفع مفاسد اقتصادي ايجاد ميكنيم بايد كميتههايي هم در راستاي اين نوع مشكلاتمان ايجاد شود و بايد به جاي اينكه به همديگر مارك بزنيم، بنشينيم و مسائلمان را با هم حل كنيم.