و ایضا مطلبی که در ذیل می آید میتواند به قسمتی از سوالات دوستان پاسخ بدهد:
موضوع: ماهيت جن سوال: جن چيست ؟ جواب: جن مخلوقى از مخلوقات است كه براى ما قابل مشاهده حسى نيست . قرآن كريم وجود جن را تاييد كرده و خلقت آن را پيش از انسان مى داند . اصل جن از آتش است . و الجان خلقناه من قبل نار السموم ( حجر / 27 ) . جنيان زندگى مى كنند ومى ميرند و برانگيخته مى شوند مانند انسان . جـنـيـان داراى جنس مذكر و مونث اند وتوليد مثل مى كنند و انه كان رجال من الانس يعوذون بـرجـال مـن الـجن ( جن / 6 )جنيان داراى شعور و اراده بوده , قادر به حركات سريع و كارهاى بسيار مشكل اند . آنها نيز مانند انسان مكلف بوده , كافر و مشرك , مومن و صالح دارند . شناخته شده ترين جنيان كه سركرده شياطين است ابليس مى باشد . نويسنده: طباطبائى - سيد محمد حسين نام کتاب: تفسير الميزان ج 20 ص 39 ----------------------------------------------------
موضوع: ايمان جنيان سوال: رفتار جنيان از نظر ايمان و كفر به انبياء , چگونه بوده است ؟ جواب: آنـهـا نوعى از مخلوقات مختار و مكلف هستند , منتهى در حال عادى غير مرئى اند بعضى مومن و بعضى ديگر كافرند و از اين نظر مثل انسانها هستند . نويسنده: مصباح يزدى - محمد تقى نام کتاب: محمد تقى مصباح يزدى / آموزش عقايد -------
--------------------------------------------- موضوع:وجود جن مسلم است سوال:آيا جن ها مي توانند بر انسان ها تسلط پيدا كنند؟ جواب:وجود ( ( جن ) ) در متون ديني امري قطعي و مسلم است ولي نحوه ارتباط و تاثير گذاري آنها در امور انسان ها آن گونه كه درميان توده مردم شايع است چندان درست نيست . در اين زمينه گزافه گويي و خرافه ها در ميان توده هاي عوام بسيار است. آنچه مهم است اين مي باشد كه آنان موجوداتي از جسم لطيفند و مانند انسان مكلف به دين و احكام الهي بوده و مومن و كافردارند .ليكن از نظر كمال وجودي به مرتبه انسان نمي رسند.براي آگاهي بيشتر رجوع كنيد به : تفسير سوره جن ، شهيد مطهري ----------------------------------------------------
موضوع:پيامبري از جن ها داشته ايم سوال:آيا پيامبري از جن ها داشته ايم ؟ جواب:اين كه پيامبران جن از جنس جن و پيامبران آدميان از نوع آنها باشند مطلبي است كه نمي توان بدون دليل قبول كردزيرا در قرآن كريم آمده است كه ( ( و به يادآور اي پيامبر زماني را كه ما به سوي تو نفراتي از طايفه جن گسيل داشتيم تا آيات قرآن را استماع نمايند و چون براي شنيدن حضور يافتند با خود گفتند ساكت شويد چون قرايت تو به انجام رسيد ايمان آوردند و به سوي قوم خود براي انذار ودعوت بازگشتند، گفتند : اي قوم ما، ما كتابي را كه بعد از موسي فرودآمده است شنيديم و آنچه را كه در برابر اوست شاهدي است مصدق و به سوي حق دلالت مي كند و به سوي راه راست وصراط مستقيم رهنمون است ... ) ) ، ( احقاف ، آيات 29 و 31 ) از اين آيه استفاده مي شود كه رسول گرامي پيامبر جن نيز هست . و آيه اي كه مي فرمايد : ( ( يا معشرالجن و الانس الم ياتكم رسل منكم يقصون عليكم آياتي ؛ اي جمعيت جن و انس آيارسولاني از شما به سوي شما نيامدند كه آيات مرابرايتان بازگو كنند ) ) ، ( انعام آيه 130 ) . اين كه مي فرمايد آيا رسولا ني از شما به سوي شمانيامده اند هر چند خطاب به جن و انس است ولي رسولان از انس مي باشد، ( مجمع البيان ج 3و4 ص 566 و567 ) . يا اين كه بگوييم رسولان از جنس انس بودند و اين رسولان از مومنين جن رسولي بسوي جن مي فرستادند، ( مجمع البيان ج 3و4 ص 567 - تفسير نمويه ج 5 ص 443 ) . علامه طباطبايي در اين مورد مي گويد : رسولان از جنس مخاطبين در آيه بوده و آن جن وانس مي باشد كه در مقابل موجودات مجرد است كه ملايكه باشند، ( الميزان ج 7 ص 375 و 376 ) بنابراين پيامبران از جنس بشر مي باشند وبشر هم با جن از جنس واحد يعني ماده و طبيعت اند در اين صورت صحيح است كه گفته شود پيامبران از جنس جن مي باشد .علامه طباطبايي فرمودنداتفاقا" در اين باره از خود جنيان هم سوال شده كه پيامبر شما از جنس خودشماست ؟ در پاسخ گفته اند پيامبران ما انسانند و اينك ما به رسالت حضرت ختمي مرتبت(ص) ايمان آورده ايم و او را آخرين پيامبر مي دانيم ، ( نگرشي بر مقاله بسط و قبض تيوريك شريعت علامه حسين طهراني ص 184 ) . البته در روايتي وارد شده كه امام رضا ( ع ) فرموده است : خداوند پيامبري را به سوي جنيان فرستاده به نام يوسف كه آنها را به سوي خدا دعوت كندولي آنها او را شهيد كردند، ( سفينه البحار ج 1 ص 186 .اين روايت خبرواحدي بيش نيست ، نقل از كتاب جن و شيطان ، عليرضا رجالي تهراني ، ص 68 ) ----------------------------------------------------
موضوع:جن و ويژگي هاي آن سوال:درباره جن و ويژگي هاي آن توضيح دهيد؟ جواب:جن - چنان چه از مفهوم لغوي اين كلمه به دست مي آيد -موجودي است ناپيدا كه وجود آن را قرآن كريم تصديق كرده و مشخصاتي رانيز براي آن معرفي نموده است از جمله اين كه : 1- از شعله آتش آفريده شده اند .2- مانند انسان داراي تكليف و مسووليت هستند .3- داراي علم وادراك و تشخيص حق از باطل و استدلال مي باشند .4- گروهي از آنها مومن و گروهي كافر و داراي افراد خوب و بدند .5- آنها نيز مانند انسان مرگ و ميرو توليد نسل دارند .6- همانند انسان در قيامت برانگيخته مي شوند و جزاي اعمال خود را مي بينند .ولي آنچه كه در زبان مردم مرسوم است كه آنها راموجوداتي داراي اشكال عجيب و غريب و موذي و مضر به حال انسان وبدخواه او معرفي مي كنند كه گاهي مزاحم ديگران مي شوند، اغلب پايه واساسي ندارد و نه مورد تاييد عقل است و نه مورد تاييد قرآن . البته ممكن است افرادي از طريق علوم غريبه مانند سحر، جادو و كهانت با بعضي ازافراد جن ارتباط پيدا كنند و آنها را استخدام نمايند؛ اما چنين افرادي بسياراندك و انگشت شمارند .اما كارهاي آنها با خواندن بعضي از سوره هاي قرآن مانند : ناس ، علق و كافرون و هم چنين با بعضي از دعاهاي رسيده ازمعصومين بي اثر مي شود; ----------------------------------------------------
موضوع:جن چگونه موجودي است سوال:جن چگونه موجودي است و آيا مي تواند به انسان ضرري برساند و راه ابطال اعمال آنها چيست ؟ جواب:جن - چنان چه از مفهوم لغوي اين كلمه به دست مي آيد - موجودي است ناپيدا كه وجود آن را قرآن كريم تصديق كرده و مشخصاتي را نيز براي آن معرفي نموده است از جمله اين كه : 1- از شعله آتش آفريده شده اند .2- مانند انسان داراي تكليف و مسووليت هستند .3- داراي علم و ادراك و تشخيص حق از باطل و استدلال مي باشند .4- گروهي از آنها مومن و گروهي كافر و داراي افراد خوب و بدند.5- آنها نيز مانند انسان مرگ و مير و توليد نسل دارند .6- همانند انسان درقيامت برانگيخته مي شوند و جزاي اعمال خود را مي بينند .ولي آنچه كه درزبان مردم مرسوم است كه آنها را موجوداتي داراي اشكال عجيب و غريب وموذي و مضر به حال انسان و بدخواه او معرفي مي كنند كه گاهي مزاحم ديگران مي شوند، اغلب پايه و اساسي ندارد و نه مورد تاييد عقل است و نه مورد تاييد قرآن . البته ممكن است افرادي از طريق علوم غريبه مانند سحر،جادو و كهانت با بعضي از افراد جن ارتباط پيدا كنند و آنها را استخدام نمايند؛ اما چنين افرادي بسيار اندك و انگشت شمارند .اما كارهاي آنها باخواندن بعضي از سوره هاي قرآن مانند : ناس ، علق و كافرون و هم چنين بابعضي از دعاهاي رسيده از معصومين بي اثر مي شود