حکومت مکتبی ما و وجه تمایز آن با سایر مجموعه ها حکومتداری رایج دنیا در همین تعریفها و مصداق های است که همیشه مورد تعرض و تطمع دشمنان این مرز و بوم قرار گرفته است ...
شکل حکومت ما و در حقیقت وجه تمایز آن با سایر شکل حکومت ها به نحوه ساختاری آن برمی گردد ، که در حکومتهای غیردینی مردم بر مردم حکمرانی می کنند ولی در سازکار حکومت الهی این خداوند است که بی واسطه بر مردم سایه هدایت و راهبری دارد و تفاوتهای اساسی در اهداف ، کارکردها ، روشها ، خاستگاهها ، زمامداران و کارگزاران حکومتی در مفایسه ها با سایر حکومتها مصداق عینی می شود ...
1- تفاوت در اهداف: مهمترین فلسفه و اهداف تشکیل حکومت اسلامی عبارت است: استقرار توحید و خداپرستی در زمین و رهانیدن مردم از بندگی و فرمانبرداری غیر خدا (١)، رشد و تعالی علمی، فرهنگی و تربیتی انسانها (2) ، آزادسازی و رهایی تودههای مردم و انسانهای مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران و از زنجیرهای اسارت و بردگی (3) ، برپایی جامعه نمونه و مدینه فاضله آرمانی از راه اقامه قسط و عدل اسلامی (4) ، اجرای کامل قوانین آسمانی اسلام با تمام ابعاد آن (اعم از قوانین اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، نظامی ...
و روشن است تحقق این هدف بسیار خطیر و بزرگ، نیازمند سازمان و قدرت سیاسی - اجتماعی یعنی حکومت اسلامی و امامان و رهبران وارسته است.
ولی رژیمهای مبتنی بر حکومتهای غیردینی، اعم از مردمسالار (5) ، فردسالار (6) و الیگارشی (7) ، به یک معنا حکومتهای کوچکتر و حداقلی (8) که بر حکومتهای کوچکتری از گستره زبانی ، نژادی و قبیله ای محدود میشود .به عبارت دیگر هدف غایی آنها تأمین نیازمندیهای دنیوی زیر مجموعه میباشد و هدفی فراتر از آن در نظر نمی تواند داشته باشند... و لیکن نظام دینی , و الهی درهدفهای حداکثری (9) علاوه بر ترسیم نیازمندیهای دنیوی فارغ از تجربه های بشری ، تأمین خیر و سعادت اخروی و جاودانی را نیز مد نظر دارد...
2- تفاوت در کارکرد ویژههای : وظایف و کارکردهای (10) نظامهای غیردینی با هدفهای حداقلی وظیفه تأمین بهداشت، آموزش، امنیت، رفاه و توسعه (11) مادی را دارند در مقابل حکومت دینی وظایف بیشتری برعهده دارد، یعنی علاوه بر لزوم ارایه خدمات فوق ، به برنامهریزی صحیح و تلاش در جهت تربیت دینی و معنوی جامعه، رشد و بالندگی فضایل و کمالات عالیه انسانی و گسترش تقوی همت می گمارد و جامعه را به سوی تأمین سعادت اخروی و فناناپذیر رهبری میکند.
3- تفاوت در روشها: روشهای اجرایی نظامهای سکولار با نظام های دینی تفاوت فاحش دارد. تفاوت در اهداف و کار ویژهها لاجرم در گزینش شیوهها نیز اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر در نظامهای غیر دینی انگاره «هدف وسیله را توجیه میکند» امری پذیرفته شده و عقلانیت ابزاری (12) آخرین مرجع تصمیمگیری در انتخاب شیوه ها است. اما در حکومت دینی استفاده از روشهای معارض با کرامت انسانی و ارزشهای والای الهی و اخلاقی مجاز نیست، بنابراین عقل ابزاری در چهارچوب قوانین الهی و احکام عقل فرا ابزاری و توحیدی فعالیت دارد.
4- تفاوت در خاستگاه قانون: در نظامهای غیردینی و نظامهای سکولار خاستگاه قانون مبتنی بر نوعی انسانمداری و اومانیسم (13) میباشند اعم از اومانیسم فردمدارانه (14) که در نظامهای دمکراتیک جاری است، و یا اومانیسم جمعگرایانه (15) که در رژیمهای سوسیالیستی و کمونیستی جاری است. اما در حکومت دینی منشأ اصلی قانون خداوند است. و تنها قانونی رسمیت دارد که از سوی خداوند وضع شده و یا لااقل با اصول و قواعد کلی مورد قبول عقل و شارع سازگار باشد. بنابراین کارکرد مجاری قانونگذاری در چنین نظامی کشف و استنباط قوانین الهی و تطبیق آن بر نیازمندیهای زمان است.
5- تفاوت در زمامداران و کارگزاران: رهبری هر جامعهای متناسب با ارزشها و آرمانهای جامعه و اهداف غایی و اساسی آن حکومت در جامعه تعیین میشود. از این رو در نظامهای لائیک و سکولار شرایطی بیش از توانایی مدیریت کلان اجتماعی لازم نیست، اما در نظام اسلامی شرایط بیشتری لازم برای رهبری و امامت است که اصول آنها عبارت است از:
صلاحیت علمی ، صلاحیت اخلاقی،(عدالت و تقوی)، کفایت در مدیریت کلان سیاسی و اجتماعی، شجاعت، تدبیر
با این اوصافی که از نقش حگومت و جامعیت امام و زمامدارحکومتی مورد نیاز ترسیم کردیم تنها شخص و اشخاصی اجازه دخل و تصرف بر سرنوشت مردم و اداره جامعه را دارند که جامع الشرایط لازم و کافی داشته باشند و این فقط بر قامت امامی در عصز خاضر استوار و زیبنده است که بر اقوال مشهور از امام راخل در مقاطع تاریخی و حساس انقلاب و به اعتراف هر دوست و دشمنی ، تنها یر نائب یرخقی چون امام خامنه ای (مدظله العالی) متصور می باشد و لاغیر !
(١) (نحل/36)
(2) (جمعه، آیه 2)
(3) (اعراف، آیه 157)
(4) (حدید، آیه 25)
(5)Democratic
(6)Monarchy
(7)Oligarchy
(8) minimal
(9)maximal
(10) Functions
(11) Development
(12) Instrumental Reason
(13) Humanism
(14) Individual Humanism
(15) Collectivist Humanism
[You must be registered and logged in to see this link.] شخصی اميرتقي زاده
شکل حکومت ما و در حقیقت وجه تمایز آن با سایر شکل حکومت ها به نحوه ساختاری آن برمی گردد ، که در حکومتهای غیردینی مردم بر مردم حکمرانی می کنند ولی در سازکار حکومت الهی این خداوند است که بی واسطه بر مردم سایه هدایت و راهبری دارد و تفاوتهای اساسی در اهداف ، کارکردها ، روشها ، خاستگاهها ، زمامداران و کارگزاران حکومتی در مفایسه ها با سایر حکومتها مصداق عینی می شود ...
1- تفاوت در اهداف: مهمترین فلسفه و اهداف تشکیل حکومت اسلامی عبارت است: استقرار توحید و خداپرستی در زمین و رهانیدن مردم از بندگی و فرمانبرداری غیر خدا (١)، رشد و تعالی علمی، فرهنگی و تربیتی انسانها (2) ، آزادسازی و رهایی تودههای مردم و انسانهای مستضعف از چنگال ظالمان و ستمگران و از زنجیرهای اسارت و بردگی (3) ، برپایی جامعه نمونه و مدینه فاضله آرمانی از راه اقامه قسط و عدل اسلامی (4) ، اجرای کامل قوانین آسمانی اسلام با تمام ابعاد آن (اعم از قوانین اقتصادی، حقوقی، اجتماعی، سیاسی، نظامی ...
و روشن است تحقق این هدف بسیار خطیر و بزرگ، نیازمند سازمان و قدرت سیاسی - اجتماعی یعنی حکومت اسلامی و امامان و رهبران وارسته است.
ولی رژیمهای مبتنی بر حکومتهای غیردینی، اعم از مردمسالار (5) ، فردسالار (6) و الیگارشی (7) ، به یک معنا حکومتهای کوچکتر و حداقلی (8) که بر حکومتهای کوچکتری از گستره زبانی ، نژادی و قبیله ای محدود میشود .به عبارت دیگر هدف غایی آنها تأمین نیازمندیهای دنیوی زیر مجموعه میباشد و هدفی فراتر از آن در نظر نمی تواند داشته باشند... و لیکن نظام دینی , و الهی درهدفهای حداکثری (9) علاوه بر ترسیم نیازمندیهای دنیوی فارغ از تجربه های بشری ، تأمین خیر و سعادت اخروی و جاودانی را نیز مد نظر دارد...
2- تفاوت در کارکرد ویژههای : وظایف و کارکردهای (10) نظامهای غیردینی با هدفهای حداقلی وظیفه تأمین بهداشت، آموزش، امنیت، رفاه و توسعه (11) مادی را دارند در مقابل حکومت دینی وظایف بیشتری برعهده دارد، یعنی علاوه بر لزوم ارایه خدمات فوق ، به برنامهریزی صحیح و تلاش در جهت تربیت دینی و معنوی جامعه، رشد و بالندگی فضایل و کمالات عالیه انسانی و گسترش تقوی همت می گمارد و جامعه را به سوی تأمین سعادت اخروی و فناناپذیر رهبری میکند.
3- تفاوت در روشها: روشهای اجرایی نظامهای سکولار با نظام های دینی تفاوت فاحش دارد. تفاوت در اهداف و کار ویژهها لاجرم در گزینش شیوهها نیز اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر در نظامهای غیر دینی انگاره «هدف وسیله را توجیه میکند» امری پذیرفته شده و عقلانیت ابزاری (12) آخرین مرجع تصمیمگیری در انتخاب شیوه ها است. اما در حکومت دینی استفاده از روشهای معارض با کرامت انسانی و ارزشهای والای الهی و اخلاقی مجاز نیست، بنابراین عقل ابزاری در چهارچوب قوانین الهی و احکام عقل فرا ابزاری و توحیدی فعالیت دارد.
4- تفاوت در خاستگاه قانون: در نظامهای غیردینی و نظامهای سکولار خاستگاه قانون مبتنی بر نوعی انسانمداری و اومانیسم (13) میباشند اعم از اومانیسم فردمدارانه (14) که در نظامهای دمکراتیک جاری است، و یا اومانیسم جمعگرایانه (15) که در رژیمهای سوسیالیستی و کمونیستی جاری است. اما در حکومت دینی منشأ اصلی قانون خداوند است. و تنها قانونی رسمیت دارد که از سوی خداوند وضع شده و یا لااقل با اصول و قواعد کلی مورد قبول عقل و شارع سازگار باشد. بنابراین کارکرد مجاری قانونگذاری در چنین نظامی کشف و استنباط قوانین الهی و تطبیق آن بر نیازمندیهای زمان است.
5- تفاوت در زمامداران و کارگزاران: رهبری هر جامعهای متناسب با ارزشها و آرمانهای جامعه و اهداف غایی و اساسی آن حکومت در جامعه تعیین میشود. از این رو در نظامهای لائیک و سکولار شرایطی بیش از توانایی مدیریت کلان اجتماعی لازم نیست، اما در نظام اسلامی شرایط بیشتری لازم برای رهبری و امامت است که اصول آنها عبارت است از:
صلاحیت علمی ، صلاحیت اخلاقی،(عدالت و تقوی)، کفایت در مدیریت کلان سیاسی و اجتماعی، شجاعت، تدبیر
با این اوصافی که از نقش حگومت و جامعیت امام و زمامدارحکومتی مورد نیاز ترسیم کردیم تنها شخص و اشخاصی اجازه دخل و تصرف بر سرنوشت مردم و اداره جامعه را دارند که جامع الشرایط لازم و کافی داشته باشند و این فقط بر قامت امامی در عصز خاضر استوار و زیبنده است که بر اقوال مشهور از امام راخل در مقاطع تاریخی و حساس انقلاب و به اعتراف هر دوست و دشمنی ، تنها یر نائب یرخقی چون امام خامنه ای (مدظله العالی) متصور می باشد و لاغیر !
(١) (نحل/36)
(2) (جمعه، آیه 2)
(3) (اعراف، آیه 157)
(4) (حدید، آیه 25)
(5)Democratic
(6)Monarchy
(7)Oligarchy
(8) minimal
(9)maximal
(10) Functions
(11) Development
(12) Instrumental Reason
(13) Humanism
(14) Individual Humanism
(15) Collectivist Humanism
[You must be registered and logged in to see this link.] شخصی اميرتقي زاده