خودروسازی در ایران سابقه چندانی ندارد ، اما به شکل مونتاژ و سرهم کردن قطعات و این اواخر قطعه سازی و رویکرد به طراحی و کپی برداری از موتورهای معمول ، با یک حالت آزمون و خطا تا حدودی فعال شده و شرکت هایی مثل ایران خودرو ، سایپا و... با حمایت های مستقیم دولت ، فعالیت های خود را در این زمینه گسترش داده اند. اما به طور کلی می توان به تعدد شرکت ها برای ساخت و فروش خودرو از کاریزان خودرو و ارس خودرو دیزل گرفته تا شرکت هایی که محصولات و تولیدات چینی را به فروش می رسانند ، اشاره کرد .با همه ی این احوال ، و با آزمایش ها و هزینه ها و سرمایه گذاری های فراوان ، به نظر می رسد ، خودرو سازی - مخصوصا" در بخش خدمات پس از فروش برای مردم و خریداران به یک درد سر واقعی تبدیل شده و این ادعا در تعداد شکایات ارسالی و گزارش ها و اعتراضات رسیده به ستاد های خبری بازرسی و نظارت سازمان های بازرگانی و پروند ه های زیادی که در ای زمینه تشکیل شده و می شود ، به اثبات میرسد . نمایندگان شرکت های خودرویی در مراکز استان ها نیز بنا به دلایلی مانند عدم تجربه کافی برای مدیریت امور لیزینگ ، ناتوانی در تامین قطعات ، عدم جلب رضایت مشتریان در تحویل به موقع خودروهای تولیدی و درخواستی ، عدم انطباق خودروهای تحویلی با خودروهای درخواستی از سوی مشتریان با بهانه عدم تولید و یا مقرون به صرفه نبودن برای ادامه تولید ، وجود اشکالات فنی در همان ابتدای تحویل خودرو به مشتریان ، و مسایلی از این دست ، به هیچ روی نتوانسته اند نظر متقاضیان را علی رغم شعار دهان پر کن همیشه حق با مشتری است ، جلب و رضایتشان را به دست آورند . از سویی هنوز معضل خودروهای دوگانه سوزی که می بایست از حداقل ابتدای سال 85 کیت و مخزن گاز آن ها تحویل و نصب گردد، لاینحل باقی مانده و سیل شکایات وارده به اداره کل ثبت دعاوی و رسیدگی به شکایات ایران خودرو که پس از پیگیری های مکرر و مستمر معاونت های بازرسی و نظارت سازمان های بازرگانی ، سازمان حمایت از مصرف کنند گان و تولید کنندگان ، تعزیرات حکومتی و سایر نهادها و سازمان های مرتبط مانند استاندار ی ها و فرمانداری ها - به حرکتی نیم بند واداشته شده اند ، نشان می دهد که شرکت های خودرویی تنها تبلیغات خوب و گسترده ای دارند ، اما درعمل با مشکلات زیادی مواجه اند و اکثر مشتریانشان از آنها رضایت ندارند . این در حالی است که قیمت تمام شده تولید این خودروها با قیمتی که در بازار داخلی و به مشتریان ایرانی فروخته می شوند ، فاصله زیادی دارند و بنا بر قیمت های جهانی این فاصله صد البته که خیلی بیشتر می شود . نمایندگی های خودرویی برای تعویض قطعات مشتریانی که نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات دارند ، درست عمل نمی کنند و معمولا" خودروهای مشتریان را مدت زمان زیادی که اصلا" منطقی و معقول نیست در تعمیر گاه ها به اصطلاح می خوابانند و مشتریانی نیز که شکایت می کنند به دلایل نظام پیچیده بروکراتیک اداری و عدم پاسخ گویی مراجع ذی ربط ، یا به حق خود نمی رسند و یا اینکه مجبورند مدت زمان زیادی را که گاهی حتی به یکسال و بیشتر به درازا می کشد برای احقاق حق خود بدوند و هزینه کنند . با این تفاصیل هنوز اراده محکمی برای حل این مشکلات وجود ندارد و مردم عموما" نمی دانند در کجا و چگونه شکایات خودشان را پیگیری نموده و به حق خودشان برسند .