ترافیک ، معضلی است که گریبان گیر شهرهای نسبتا" بزرگ و بزرگ ایران است و مدت های نسبتا" مدیدی است که مردم ما با آن دست و پنجه نرم می کنند . در کلان شهرهایی مانند تهران ، اصفهان ، کرج، شیراز ، تبریز و ... دولت و مسئولان دولتی کم و بیش و علی رغم مشکلات و نواقصی که وجود دارد ، نیم نگاهی به حل این معضل دارند و با اجرای پروژه های مترو ، منوریل و توسعه اتوبان ها و اصلاح هندسی خیابان ها ومعابر ، تلاش می کنند تا بر این معضل فائق آیند ، اما خیلی دیگراز استان ها و شهرهای دیگر کشور هستند که بنا به دلایل خاصی هنوز دولت و مدیران دولتی به هیچ وجه نتوانسته اند تاثیر ملموسی بر حل این مشکل بگذارند و هرروز بر حادتر شدن آن افزوده می شود . به نظر می رسد تمرکز فعالیت های دولت تنها بر بخش های خاصی از کشور متمرکز شده و به بسیاری از شهرها اصولا" اعتنایی نمی شود . کرمانشاه، شهری که من در آن زندگی می کنم و طبیعتا" مشکلات آن را از نزدیک می بینم و لمس می کنم ، تعداد وسایل نقلیه خصوصی بسیار فراتراز حجم راه ها ، خیابان ها ، جاده ها ، وکلا" امکانات حمل و نقل درون و برون شهری است . این مساله به ویژه در درون شهر ها و در داخل کلان شهری مثل کرمانشاه که با وجود محدود و کوچک بودن وسعت ( طول و عرض ) که در یک دره کوهستانی واقع شده ، جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر را در خود جای می دهد . اصلی ترین خیابان این شهر ، که مسیری طولانی را در بر می گیرد ، هنوز در بافت کهنه و قدیمی و سنتی شهر ، با جمعیتی متراکم و تعداد خیلی زیادی از خودروها اسیر شده است و طرح تعریض آن هنوز نیمه کاره مانده و موانع بسیار ی باعث شده تا این مسیر را مردم گاه بیش از چهل و پنج دقیقه در ترافیک بگذرانند . کسانی که دراین شهر زندگی می کنند ، می دانند که اگر به طور مثال یک بیمار قلبی را بخواهند با آمبولانس از این مسیر و خیابان های اطراف آن به بیمارستان برسانند ، ریسک آن بسیار بالاست و احتمال قریب به یقین بیمار بیچاره به رحمت ایزدی بپیوندد . با این وجود می بینیم که تعداد زیادی خودروهای فرسوده به عنوان مسافرکش به دلیل نبود کار ، برتعداد قبلی اتومبیل ها افزوده شده و صحنه ناخوشایندی را به این شهر تحمیل کرده است . از سویی خودروهای تولیدی ایران خودرو ، سایپا و سایر شرکت های سازنده خودرو بدون تعارف فاقد استانداردهای لازم از نظر آلودگی هوا ست و بر وسعت بیماری های ریوی و تنفسی وقلبی اضا فه می کند . این در حالی است که با یک نگاه گذرا نیز می توان فهمید که تعداد تاکسی ها و خودروهای مسافرکش ، از تعداد مسافران نیازمند به جابه جایی ، خیلی بیشتر شده است . مدیران توسعه عمران شهر نیز به جای پرداختن به رفع معضلات درون شهر از نظر ترافیک ، فعلا" به ایجاد و احداث پل های غیر همسطح در اطراف شهر پرداخته اند که ممکن است در دراز مدت بتواند در امر ترافیک تسریع و تسهیل به عمل آورد . این اندیشه و سووال همواره مطرح است که اگر کشور ما از نظر جاده ها ، راه ها ، و خیابان ها و خطوط ارتباطی درون و برون شهری با مشکل مواجه است ، پس چرا کار خانه های تولید خودرو هر روز بر تنوع و تعدد تولیدات خود می افزایند ، آن هم خودروهایی که خود علاوه بر تصرف فضای بیشتر ، از حیث رعایت استانداردها و شاخص های واقعی و عملی مشکل دارند ؟!