در زمان ظهور، بهترين اقامتگاهها مكّه و بيتالمقدّس است . امام باقر(ع) نيز دراينباره ميفرمايند: «بهترين اقامتگاهها در آن روز، بيتالمقدّس است. براي مردم زماني پيش ميآيد كه هركسي آرزو ميكند كه اي كاش آنجا ميبود و آن در عهد سفياني است».
بيتالمقدّس يا اورشليم، بزرگترين و پرجمعيّت ترين شهر و مرکز فلسطين است که بر کوههاي «موريا» بنا شده و کوههاي صهيون و زيتون از شرق و غرب آن را احاطه کردهاند. اين شهر محلّ اوّلين قبلة مسلمانان، دومين مسجد اسلام، سومين حرم شريف (بعد از مکّه و مدينه) و بنا به فرمودهاي از امام علي(ع) يکي از چهار قصر بهشتي در دنياست که اين چهار قصر عبارتند از: مسجدالحرام، مسجدالنبي(ص)، مسجد بيتالمقدّس و مسجد کوفه.
اورشليم از دو کلمة «اور» و «شليم» تشکيل يافته است. در زبان عبري «اور» به معناي آتش، روشنايي و مقدّس و «شليم» به مفهوم شهر، صلح و آرامش است، و بر روي هم به معني شهر مقدّس، شهر روشنايي، صلح و آرامش است. يهوديها آن را «بيت هميقداش» به معني خانة مقدّس نيز ميگويند و تا قبل از ظهور اسلام ايليا نيز خوانده شده است. بعد از ظهور اسلام، به تدريج اسامي بيت القدس، بيتالمقدّس، قدس و مدينة مقدّسه برآن اطلاق شد.
دايرت المعارف تشيع ذيل واژة بيتالمقدّس آورده است:
دربارة فضايل اين شهر بسيار گفته و نوشتهاند: اين شهر را انبيا بنا کردهاند. داوود(ع) و سليمان(ع)، در اين شهر حکومت داشتند، خداوند زکريّا(ع) را به يحيي(ع)، در همين جا بشارت داد. جبال و طير را در بيتالمقدّس براي داوود(ع) مسخّر ساخت، هاجر از کوثا به بيتالمقدّس هجرت کرد، موسي(ع) در اينجا به نور پروردگار نگريست و در همينجا با خدا تکلّم کرد، مريم عَذرا در بيتالمقدّس وفات يافت. عيسي در همينجا زاده شد و عروج کرد، محشر و منشر حساب روز جزا و صراط در همينجا برپا خواهد شد و اوّلين بقعهاي که در روي زمين ساخته شده همان است که بر صخرة بيتالمقدّس بنا گرديده است.
همچنين حضرت ابراهيم(ع) فرزندش اسماعيل را براي قرباني کردن به بالاي صخره برد و حضرت محمّد(ص) نيز از اين کوه به معراج رفتند.
بدين ترتيب با شهري روبهرو هستيم که براي هر سه دين بزرگ آسماني، بسيار مقدّس به حساب ميآيد.
تاريخ، بيانگر آن است که اين شهرِ صخرهاي، دستکم در طيّ قرون، بيست بار تحت محاصرة شديد واقع شده، دو بار به دست مهاجمان به کلّي ويران گشته و بر جايش شخم زدهاند؛ هجده بار تجديد ساختمان شده و سه بار معبد آن بازسازي و مرمّت گرديده است و مردمش شش بار وادار به تغيير دين و مذهب خود شدهاند.
* معبد سليمان
همانگونه که گفته شد، اورشليم در فلسطين واقع است. نام قديم فلسطين «کنعان» بود و تاريخِ آن به سه تا چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح(ع) ميرسد. تقريباً در قرن سوم پيش از ميلاد، حضرت ابراهيم(ع) به اين سرزمين آمد. فرزندان ايشان در اين مکان سکنا گزيدند، تا آنکه در زمان يعقوب(ع) سير حوادث، يوسف(ع) را در مصر به قدرت رساند. بر اثر قحطي گسترده، پاي فرزندان يعقوب براي گرفتن آذوقه به مصر باز شد. يوسف(ع) برادران را شناسايي کرد و بدين ترتيب خانوادة يعقوب(ع) و فرزندان او (بني اسرائيل) به مصر منتقل شدند.
بني اسرائيل تا زمان زنده بودن يوسف(ع) در مصر با احترام زندگي ميکردند امّا پس از مرگ او، وضع دگرگون شد. يوسف(ع) پيش از مرگ، همه را جمع کرد و از سختياي که به آنان ميرسد خبر داد. او گفت که مردان کشته خواهند شد، شکم زنان آبستن دريده و کودکان ذبح خواهند شد تا اينکه خداوند حق را به دست يکي از فرزندان لاوي بن يعقوب ظاهر کند. بني اسرائيل پس از مرگ يوسف 400 سال غيبت سختي را تحمل کردند و همواره در انتظار منجي خود بودند.
با ظهور منجي يهوديان ـ موسي(ع) ـ قوم بنياسرائيل از سرزمين مصر به مقصد سرزمين موعود به حرکت درآمدند. موسي(ع) به اذن خداوند دريا را شکافت و فرعونيان همه در آب غرق شدند. موسي(ع) ميتوانست با بني اسرائيل به مصر بازگردند، زيرا آنان تمام نقاط مصر را به خوبي ميشناختند امّا مأموريت ايشان استقرار در فلسطين و قدس بود تا بتوانند حکومتي تشکيل دهند و پايه گذار حکومت جهاني موحّدان شوند.
پيمودن اين مسافت 40 سال به طول انجاميد. ايشان 40 سال سرگرداني را به خاطر نافرماني از دستورات پيامبرشان تحمل کردند، دچار بيماري و مرگ شدند، پيامبر خود، موسي(ع)، را از دست دادند در حالي که هرگز قبر او را نيافتند و سرانجام در زمان يوشع، جانشين حضرت موسي(ع)، بني اسرائيل به فلسطين رسيدند. قوم فلسطين در مقابل آنان مقاومت كرد و بني اسرائيل را مغلوب ساخت. ليكن پس از جنگهاي فراوان، مجدداً بني اسرائيل قدرت گرفتند و بر شهرها مسلّط شدند. در حدود 1000 ق.م حضرت داوود(ع) توانست اورشليم را از دست فلسطينيان خارج كند. حضرت داوود(ع) به فرمان خداوند به ساختن بناي قدس؛ يعني خانة خدا اقدام نمود. امّا از آنجايي که ساخت اين بناي مقدّس در اواخر عمر او شروع شد، فرصت اجراي کامل بناي خانة خدا را نيافت. بدين سبب پيش از بناي قدس به او ندا رسيد که: تکميل بناي خانهات را به فرزندت سليمان واگذاشتيم.
بنابراين بناي معبد بيتالمقدّس را داوود(ع) آغاز کرد امّا در زمان سليمان(ع) با نام معبد يا هيکل سليمان به پايان رسيد. لازم به ذکر است بيتالله الحرام؛ يعني خانة کعبه تقريباً هزار و صد سال زودتر از بناي معبد بيتالمقدّس، به دست حضرت ابراهيم(ع) ساخته شد.
سليمان تمام موقوفات پدر را به داخل خانة خدا برد و طلا و نقره و ساير آلات و ادوات را که براي خانة خدا هديه آورده بودند، در خزاين آن جاي داد. او مشايخ، بزرگان و رؤساي قوم را خواست تا در اورشليم جمع شوند و تابوت عهد خداوند را که در قرآن مجيد از آن با نام تابوت سکينه ياد شده است از شهر داوود(ع) که بالاي کوه صهيون بود، بياورند.
اين معبد در سال 587 ق.م به دست بابليها ويران شد. معبد دوم در پي غلبة سپاهيان کوروش هخامنشي بر بابليها در سال 535 ق.م مجدّداً بنا شد و سرانجام در سال 70 بعد از ميلاد توسط تيتوس، امپراتور رم، با خاک يکسان شد.
شش قرن بعد، زماني که سپاه اسلام در سال 638 بعد از ميلاد مسيح بر رُم پيروز گشت و اورشليم را از بيزانسها گرفت، مسلمانان در اورشليم مسجدالاقصي را بازسازي کردند.
بيتالمقدّس يا اورشليم، بزرگترين و پرجمعيّت ترين شهر و مرکز فلسطين است که بر کوههاي «موريا» بنا شده و کوههاي صهيون و زيتون از شرق و غرب آن را احاطه کردهاند. اين شهر محلّ اوّلين قبلة مسلمانان، دومين مسجد اسلام، سومين حرم شريف (بعد از مکّه و مدينه) و بنا به فرمودهاي از امام علي(ع) يکي از چهار قصر بهشتي در دنياست که اين چهار قصر عبارتند از: مسجدالحرام، مسجدالنبي(ص)، مسجد بيتالمقدّس و مسجد کوفه.
اورشليم از دو کلمة «اور» و «شليم» تشکيل يافته است. در زبان عبري «اور» به معناي آتش، روشنايي و مقدّس و «شليم» به مفهوم شهر، صلح و آرامش است، و بر روي هم به معني شهر مقدّس، شهر روشنايي، صلح و آرامش است. يهوديها آن را «بيت هميقداش» به معني خانة مقدّس نيز ميگويند و تا قبل از ظهور اسلام ايليا نيز خوانده شده است. بعد از ظهور اسلام، به تدريج اسامي بيت القدس، بيتالمقدّس، قدس و مدينة مقدّسه برآن اطلاق شد.
دايرت المعارف تشيع ذيل واژة بيتالمقدّس آورده است:
دربارة فضايل اين شهر بسيار گفته و نوشتهاند: اين شهر را انبيا بنا کردهاند. داوود(ع) و سليمان(ع)، در اين شهر حکومت داشتند، خداوند زکريّا(ع) را به يحيي(ع)، در همين جا بشارت داد. جبال و طير را در بيتالمقدّس براي داوود(ع) مسخّر ساخت، هاجر از کوثا به بيتالمقدّس هجرت کرد، موسي(ع) در اينجا به نور پروردگار نگريست و در همينجا با خدا تکلّم کرد، مريم عَذرا در بيتالمقدّس وفات يافت. عيسي در همينجا زاده شد و عروج کرد، محشر و منشر حساب روز جزا و صراط در همينجا برپا خواهد شد و اوّلين بقعهاي که در روي زمين ساخته شده همان است که بر صخرة بيتالمقدّس بنا گرديده است.
همچنين حضرت ابراهيم(ع) فرزندش اسماعيل را براي قرباني کردن به بالاي صخره برد و حضرت محمّد(ص) نيز از اين کوه به معراج رفتند.
بدين ترتيب با شهري روبهرو هستيم که براي هر سه دين بزرگ آسماني، بسيار مقدّس به حساب ميآيد.
تاريخ، بيانگر آن است که اين شهرِ صخرهاي، دستکم در طيّ قرون، بيست بار تحت محاصرة شديد واقع شده، دو بار به دست مهاجمان به کلّي ويران گشته و بر جايش شخم زدهاند؛ هجده بار تجديد ساختمان شده و سه بار معبد آن بازسازي و مرمّت گرديده است و مردمش شش بار وادار به تغيير دين و مذهب خود شدهاند.
* معبد سليمان
همانگونه که گفته شد، اورشليم در فلسطين واقع است. نام قديم فلسطين «کنعان» بود و تاريخِ آن به سه تا چهار هزار سال پيش از ميلاد مسيح(ع) ميرسد. تقريباً در قرن سوم پيش از ميلاد، حضرت ابراهيم(ع) به اين سرزمين آمد. فرزندان ايشان در اين مکان سکنا گزيدند، تا آنکه در زمان يعقوب(ع) سير حوادث، يوسف(ع) را در مصر به قدرت رساند. بر اثر قحطي گسترده، پاي فرزندان يعقوب براي گرفتن آذوقه به مصر باز شد. يوسف(ع) برادران را شناسايي کرد و بدين ترتيب خانوادة يعقوب(ع) و فرزندان او (بني اسرائيل) به مصر منتقل شدند.
بني اسرائيل تا زمان زنده بودن يوسف(ع) در مصر با احترام زندگي ميکردند امّا پس از مرگ او، وضع دگرگون شد. يوسف(ع) پيش از مرگ، همه را جمع کرد و از سختياي که به آنان ميرسد خبر داد. او گفت که مردان کشته خواهند شد، شکم زنان آبستن دريده و کودکان ذبح خواهند شد تا اينکه خداوند حق را به دست يکي از فرزندان لاوي بن يعقوب ظاهر کند. بني اسرائيل پس از مرگ يوسف 400 سال غيبت سختي را تحمل کردند و همواره در انتظار منجي خود بودند.
با ظهور منجي يهوديان ـ موسي(ع) ـ قوم بنياسرائيل از سرزمين مصر به مقصد سرزمين موعود به حرکت درآمدند. موسي(ع) به اذن خداوند دريا را شکافت و فرعونيان همه در آب غرق شدند. موسي(ع) ميتوانست با بني اسرائيل به مصر بازگردند، زيرا آنان تمام نقاط مصر را به خوبي ميشناختند امّا مأموريت ايشان استقرار در فلسطين و قدس بود تا بتوانند حکومتي تشکيل دهند و پايه گذار حکومت جهاني موحّدان شوند.
پيمودن اين مسافت 40 سال به طول انجاميد. ايشان 40 سال سرگرداني را به خاطر نافرماني از دستورات پيامبرشان تحمل کردند، دچار بيماري و مرگ شدند، پيامبر خود، موسي(ع)، را از دست دادند در حالي که هرگز قبر او را نيافتند و سرانجام در زمان يوشع، جانشين حضرت موسي(ع)، بني اسرائيل به فلسطين رسيدند. قوم فلسطين در مقابل آنان مقاومت كرد و بني اسرائيل را مغلوب ساخت. ليكن پس از جنگهاي فراوان، مجدداً بني اسرائيل قدرت گرفتند و بر شهرها مسلّط شدند. در حدود 1000 ق.م حضرت داوود(ع) توانست اورشليم را از دست فلسطينيان خارج كند. حضرت داوود(ع) به فرمان خداوند به ساختن بناي قدس؛ يعني خانة خدا اقدام نمود. امّا از آنجايي که ساخت اين بناي مقدّس در اواخر عمر او شروع شد، فرصت اجراي کامل بناي خانة خدا را نيافت. بدين سبب پيش از بناي قدس به او ندا رسيد که: تکميل بناي خانهات را به فرزندت سليمان واگذاشتيم.
بنابراين بناي معبد بيتالمقدّس را داوود(ع) آغاز کرد امّا در زمان سليمان(ع) با نام معبد يا هيکل سليمان به پايان رسيد. لازم به ذکر است بيتالله الحرام؛ يعني خانة کعبه تقريباً هزار و صد سال زودتر از بناي معبد بيتالمقدّس، به دست حضرت ابراهيم(ع) ساخته شد.
سليمان تمام موقوفات پدر را به داخل خانة خدا برد و طلا و نقره و ساير آلات و ادوات را که براي خانة خدا هديه آورده بودند، در خزاين آن جاي داد. او مشايخ، بزرگان و رؤساي قوم را خواست تا در اورشليم جمع شوند و تابوت عهد خداوند را که در قرآن مجيد از آن با نام تابوت سکينه ياد شده است از شهر داوود(ع) که بالاي کوه صهيون بود، بياورند.
اين معبد در سال 587 ق.م به دست بابليها ويران شد. معبد دوم در پي غلبة سپاهيان کوروش هخامنشي بر بابليها در سال 535 ق.م مجدّداً بنا شد و سرانجام در سال 70 بعد از ميلاد توسط تيتوس، امپراتور رم، با خاک يکسان شد.
شش قرن بعد، زماني که سپاه اسلام در سال 638 بعد از ميلاد مسيح بر رُم پيروز گشت و اورشليم را از بيزانسها گرفت، مسلمانان در اورشليم مسجدالاقصي را بازسازي کردند.