آرى، گاهى براى آزمايش افرادى امر و نهى‏هاى موسمى و موقت صادر شده است؛ از جمله:
1. براى آزمايش حضرت ابراهيم، فرمان كشتن اسماعيل صادر مى‏شود تا معلوم شود كه او از فرزندش دل مى‏كند يا نه؟
2. حضرت طالوت كه فرمانده‏ى نظامى و منسوب از طرف خدا بود، براى آزمايش، نوشيدن بيش از يك مشت آب از رودخانه‏اى كه در مسير راه نبرد بود را بر لشكر خود به صورت موقّت حرام مى‏كند و مى‏فرمايد: «من شرب منه فليس منّى»(قره، 249) هر كس از آن آب بنوشد از من نيست و بيگانه است.
3. حرام شدن پى و چربى گاو و گوسفند بر يهوديان، «حرّمنا عليهم شحومهما»( انعام 146.) كه پس از مدتى پيامبرى (عيسى) مى‏آيد و مى‏گويد: من آمده‏ام تا بعضى از چيزهايى كه بر شما موقتاً حرام شده بود را حلال كنم، «و لاُحلّ لكم بعض الذى حرّم عليكم»(آل عمران 50.)
4. حكم پرداخت صدقه، براى صحبت خصوصى با پيامبر كه در آيه‏ى نجوا بيان گرديده و پس از مدتى آن حكم برداشته شد و تنها يك نفر آنهم حضرت على به آن حكم عمل كرد.