پس از فرمان تغيير قبله، يك تهاجم فرهنگى از طرف يهوديان شكل گرفت. به اين صورت كه گفتند:
مسلمانان سالهاست كه به طرف بيتالمقدس نماز مىخوانند، چرا قبله عوض شد، آيا خدا پشيمان شدهاست؟
آيا اين كار شخص پيامبر اسلام بوده است؟
آيا نمازهايى كه تاكنون خوانده شده، ضايع و باطل است؟
آيا هر روز به سويى نماز خواندن صحيح است؟
اين تهاجم فرهنگى را قرآن چنين بيان مىفرمايد:
اولاً؛ مسلمانان بايد قبل از تهاجم، آمادگى علمى و قدرت پاسخ گويى شبهات آينده را داشته باشند. «سيقول السّفهاء»(بقره، 142.) يعنى در آينده، بىخردان شبهاتى طرح خواهند كرد، شما بايد آماده باشيد.
ثانياً؛ بدانيد كسانى كه بدون آگاهى از حكمت الهى بهانهگيرى مىكنند، بى خردند «سيقول السّفهاء»
ثالثاً؛ خداوند تغيير رأى و سليقه نداده و پشيمان نشدهاست؛ زيرا از ابتدا، برنامه همين بود كه دو قبله داشته باشند و مدتى را به سوى بيتالمقدس و پس از آن به سوى كعبه براى هميشه نمازگزارند و از نشانههاى پيامبراسلام در كتابهاى آسمانى قبل، نماز خواندن به دو قبله آمده بود، همانگونه كه رفتن به كلاس بالاتر و تغيير نسخه پزشك، نشانهى تكامل و شرايط جديد است نه نشانهى پشيمانى.
رابعاً؛ كار پيامبر اسلام اشتباه نبود؛ بلكه عمل به دستور و فرمان خداوند بوده است.
خامساً؛ هر دستورى رسيد، وظيفه همان است؛ زيرا مشرق و مغرب مال خداست «و للّه المشرق و المغرب»( بقره، 115.) همانگونه كه اگر حكمت او اقتضا كند، مىآفريند و هرچه حكمت اقتضا كند، فرمان مىدهد. حكمت در تغيير قبله اين بود كه نشانهاى كه در تورات آمده بود، محقق شود، بهانهگيران شناخته شوند و مسلمانان استقلال يابند، مردم تابع وحى باشند، نه راهى را كه به آن عادت كردهاند.
مسلمانان سالهاست كه به طرف بيتالمقدس نماز مىخوانند، چرا قبله عوض شد، آيا خدا پشيمان شدهاست؟
آيا اين كار شخص پيامبر اسلام بوده است؟
آيا نمازهايى كه تاكنون خوانده شده، ضايع و باطل است؟
آيا هر روز به سويى نماز خواندن صحيح است؟
اين تهاجم فرهنگى را قرآن چنين بيان مىفرمايد:
اولاً؛ مسلمانان بايد قبل از تهاجم، آمادگى علمى و قدرت پاسخ گويى شبهات آينده را داشته باشند. «سيقول السّفهاء»(بقره، 142.) يعنى در آينده، بىخردان شبهاتى طرح خواهند كرد، شما بايد آماده باشيد.
ثانياً؛ بدانيد كسانى كه بدون آگاهى از حكمت الهى بهانهگيرى مىكنند، بى خردند «سيقول السّفهاء»
ثالثاً؛ خداوند تغيير رأى و سليقه نداده و پشيمان نشدهاست؛ زيرا از ابتدا، برنامه همين بود كه دو قبله داشته باشند و مدتى را به سوى بيتالمقدس و پس از آن به سوى كعبه براى هميشه نمازگزارند و از نشانههاى پيامبراسلام در كتابهاى آسمانى قبل، نماز خواندن به دو قبله آمده بود، همانگونه كه رفتن به كلاس بالاتر و تغيير نسخه پزشك، نشانهى تكامل و شرايط جديد است نه نشانهى پشيمانى.
رابعاً؛ كار پيامبر اسلام اشتباه نبود؛ بلكه عمل به دستور و فرمان خداوند بوده است.
خامساً؛ هر دستورى رسيد، وظيفه همان است؛ زيرا مشرق و مغرب مال خداست «و للّه المشرق و المغرب»( بقره، 115.) همانگونه كه اگر حكمت او اقتضا كند، مىآفريند و هرچه حكمت اقتضا كند، فرمان مىدهد. حكمت در تغيير قبله اين بود كه نشانهاى كه در تورات آمده بود، محقق شود، بهانهگيران شناخته شوند و مسلمانان استقلال يابند، مردم تابع وحى باشند، نه راهى را كه به آن عادت كردهاند.