فرزندان در هر سني كه باشند براي والدين مهم و عزيز هستند، اما شايد حساسيت دوران كودكي بيش از دورههاي ديگر باشد، چراكه خود كودك از توانايي براي بيان مشكلاتش برخوردار نيست و نياز به رسيدگي بيشتر دارد.
برخي والدين اندكي تاخير در راه رفتن، دندان درآوردن و حرف زدن را مهم ميدانند، اما به برخي ديگر از نكات توجه نميكنند كه ما با توجه به اهميت موضوع چند مورد از آنها را برايتان بيان ميكنيم.
شيوه استفاده كودك از زبان و حركتهاي فيزيكي براي برقراري ارتباطهاي كلامي و غيركلامي يكي از بهترين نشانههايي است كه ميتواند اختلالات رشدي كودك مانند اوتيسم را كه ممكن است مانع رشد اجتماعي يا شناختي كودك شوند نشان دهد.اوتيسم ارتباط با ديگران و دنياي خارج را براي مبتلايان به اين بيماري مشكل ميكند. اين بيماري معمولا در 3 سال اول زندگي ظاهر ميشود و به دلايلي كه هنوز مشخص نيست ميزان شيوع آن در پسران 4 برابر دختران است. پس بايد به محض اينكه متوجه شديد كودك شما به كمك پزشك نياز دارد فورا به دكتر مراجعه كنيد.
نشانههاي ديگر
13 تا 18 ماهگي: هنگام نگاه كردن به شما لبخند نميزند يا نميخندد. به طور مرتب سعي نميكند تا از خودش صدايي دربياورد.
در هنگام حرف زدن صرفا از يك حرف بيصدا استفاده ميكند نه بيشتر. چيزهايي را كه برايش جذاب است به شما نشان نميدهد يا به آنها اشاره نميكند.
نسبت به شنيدن اسم خودش واكنش نشان نميدهد. نسبت به صداهاي آشنا مثل صداي پدر يا زنگ در پاسخي نميدهد كه نشانه شناختن اين صداها باشد.
هنگام ارتباط برقرار كردن با ديگران از حركات اعضاي بدن استفاده نميكند.
در بازيهاي گروهي شركت نميكند.
با اسباببازيهاي متنوع و مناسب با سنش مانند ماشين و عروسك و... بازي نميكند.
19 تا 24 ماهگي: هنگام بازي كردن با ديگران رابطه برقرار نميكند و منتظر واكنش ديگران نميماند.
عكس افراد يا چيزهاي آشنا را تشخيص نميدهد.
25 تا 30 ماهگي: به داستانهاي مصور گوش نميدهد.
عكسها را نام نميبرد.
دستورهاي ساده را رعايت نميكند.
30 تا 36 ماهگي: درباره تجربههاي اخير خود سوال نميپرسد.
حالت گرسنگي يا تشنگي و درد را بيان نميكند.
دستوراتي را كه از 2 يا 3 بخش تشكيل شده باشند رعايت نميكند.
در تبادلهاي كلامي كوتاه شركت نميكند و از زبان صرفا براي برآورده كردن نيازهايش استفاده ميكند.
براي حداقل 10 دقيقه توجهش را روي يك كار خاص متمركز نميكند.
توجه داشته باشيد كه مورد اخير بسيار مهم است و در فعاليتهاي تحصيلي او در آينده تاثيرگذار خواهد بود.
سحر كمالينفر
منبع:جام جم
برخي والدين اندكي تاخير در راه رفتن، دندان درآوردن و حرف زدن را مهم ميدانند، اما به برخي ديگر از نكات توجه نميكنند كه ما با توجه به اهميت موضوع چند مورد از آنها را برايتان بيان ميكنيم.
شيوه استفاده كودك از زبان و حركتهاي فيزيكي براي برقراري ارتباطهاي كلامي و غيركلامي يكي از بهترين نشانههايي است كه ميتواند اختلالات رشدي كودك مانند اوتيسم را كه ممكن است مانع رشد اجتماعي يا شناختي كودك شوند نشان دهد.اوتيسم ارتباط با ديگران و دنياي خارج را براي مبتلايان به اين بيماري مشكل ميكند. اين بيماري معمولا در 3 سال اول زندگي ظاهر ميشود و به دلايلي كه هنوز مشخص نيست ميزان شيوع آن در پسران 4 برابر دختران است. پس بايد به محض اينكه متوجه شديد كودك شما به كمك پزشك نياز دارد فورا به دكتر مراجعه كنيد.
نشانههاي ديگر
13 تا 18 ماهگي: هنگام نگاه كردن به شما لبخند نميزند يا نميخندد. به طور مرتب سعي نميكند تا از خودش صدايي دربياورد.
در هنگام حرف زدن صرفا از يك حرف بيصدا استفاده ميكند نه بيشتر. چيزهايي را كه برايش جذاب است به شما نشان نميدهد يا به آنها اشاره نميكند.
نسبت به شنيدن اسم خودش واكنش نشان نميدهد. نسبت به صداهاي آشنا مثل صداي پدر يا زنگ در پاسخي نميدهد كه نشانه شناختن اين صداها باشد.
هنگام ارتباط برقرار كردن با ديگران از حركات اعضاي بدن استفاده نميكند.
در بازيهاي گروهي شركت نميكند.
با اسباببازيهاي متنوع و مناسب با سنش مانند ماشين و عروسك و... بازي نميكند.
19 تا 24 ماهگي: هنگام بازي كردن با ديگران رابطه برقرار نميكند و منتظر واكنش ديگران نميماند.
عكس افراد يا چيزهاي آشنا را تشخيص نميدهد.
25 تا 30 ماهگي: به داستانهاي مصور گوش نميدهد.
عكسها را نام نميبرد.
دستورهاي ساده را رعايت نميكند.
30 تا 36 ماهگي: درباره تجربههاي اخير خود سوال نميپرسد.
حالت گرسنگي يا تشنگي و درد را بيان نميكند.
دستوراتي را كه از 2 يا 3 بخش تشكيل شده باشند رعايت نميكند.
در تبادلهاي كلامي كوتاه شركت نميكند و از زبان صرفا براي برآورده كردن نيازهايش استفاده ميكند.
براي حداقل 10 دقيقه توجهش را روي يك كار خاص متمركز نميكند.
توجه داشته باشيد كه مورد اخير بسيار مهم است و در فعاليتهاي تحصيلي او در آينده تاثيرگذار خواهد بود.
سحر كمالينفر
منبع:جام جم