عروسی در هر منطقه از کشور پهناور ما از آیینها و رسومی متنوع و گوناگون برخوردار است که هر کدام، به نوبه خود منحصر به فرد است. آیینهایی مانند: قند سیزم در مراسم بله برون و پختن نان عروسی معروف به" چلبه شیری " در لاله جین همدان، مراسم "حمام بران" در قلعه نو تویسرکان، مراسم "حلقه کنان" در راونگ، واسونکهای عروسی در آباده و... که در این برنامه به معرفی این آیینها می پردازیم.
در فرهنگ غنی ایرانی ازدواج و پیوند زناشویی پایه و اساس یک خانواده و در نتیجه یک جامعه موفق و اخلاقی است. بزرگان این سرزمین به موجب جلوگیری از سست شدن اخلاقیات در جامعه و کنترل انحطاط و فحشا و همچنین استواری تفکر و اندیشه زنان و مردان ایرانی، ازدواج را یکی از مهمترین ارکان جامعه بر شمرده اند.
از دیدگاه اجتماعی چه در حیات اقتصادی، چه مادی، چه معنوی و روحانی این سنت نتایج پر ثمری دارد که مهم ترین آن قوام خانواده ها و در نتیجه یک اجتماع است. هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست و پیوسته در جهت جبران کمبود خویش تلاش می کند. به طور کلی می توان گفت که انسانی موفق و پویا است که هر روز زندگی اش از روز گذشته اش کاملتر باشد. سیر طبیعی گیتی چنین است که دختران و پسران خردمند در پی رسیدن به استقلال فکری هستند و در نتیجه برای جبران نواقص و تأمین نیازهای بی شمار خود به سوی تکامل و دانش و راهکارهای رسیدن به کمال هستند. در واقع خداوند انسان را به گونه ای آفریده که بدون جنس مخالف ناقص است.
گزینش همسر در فرهنگ ایرانی موجب آرامش و امنیت خاطر می گردد و محیط خانه وسیله آرامش روحی زن و مرد قرار داده شده است. از سوی دیگر عشق و مهر آریایی ایرانیان که شهره خواص و عام در جهان است می تواند در پرتو پیوندهای درست و خردمندانه تبلور یابد و به اوج کمالات برسد و الگویی برای نسلهای بعد نیز گردد.در هر گوشه ای از کشور مااین پیوند مقدس با آداب و آیین های خاصی برپا می شود. در استان همدان و در لاله جین مراسم خاصی بعد از خواستگاری انجام می شود، که به بله برون و شب قند شکستن " که در اصطلاح با عنوان" قندسیزم " برگزار می شود و خانواده پسر با هدایای رنگینی که چند کله قند در بین آن ها دیده می شود به طرف خانه دختر می روند. در این مراسم یکی از ریش سفیدان مورد احترام در میان هلهله و شادی خانواده ها قند عروسی را می شکنند.
در لاله جین یک هفته قبل از مراسم عروسی خانواده داماد و عروس شروع به پختن نان عروسی می کنند. در در روز آخرنوبت پختن نان محلی مخصوصی است که به آن "چلبه شیری" می گویند....
در قلعه نو از توابع همدان مراسم خاصی با نام " حمام بران " مرسوم است که اشعار خاصی را با نام "چاووشی " می خوانند.
در آباده در مراسم عقدکنان و عروسی واسونکهای زیبایی را می خوانند. عقدکنان و عروسی در آباده: به محض جاری شدن خطبه عقد طایفه عروس و داماد شادی می کنند و با خواندن واسونک نقل وشیرینی به سر عروس و داماد می ریزنند و می خوانند:
اومدیم عقدت کنیم
ونیومدیم سیر ت کنیم،
جون داداش عزیزت
چند تومن مهرت کنیم...
برای شنیدن صوت مورد نظر به سایت رادیو اینترنتی ایران صدا به این آدرس مراجعه نمایید. [You must be registered and logged in to see this link.]
امید است فرزندان این سرزمین که نیاکانشان از پایه گذاران دانش و فرهنگ و تمدن جهان بشمار می روند، امروز نیز آنان چنین باشند و با استحکام باورهای اجتماعی، دینی و ملی باردیگر نام بزرگ ایران زمین را در جهان پرآوازه و جاوید نمایند. همچنین به سنت نیک ازدواج که بخش لاینفک فرهنگ غنی ایرانی است پایبند باشند. تا اخلاقیات ایرانی بیش از پیش زنده و پابرجا بماند و جامعه و فرهنگ جهانی ایران از این هجمه ضد اخلاقی غربی که بر اساس سیاست های اسعتماری، سایه به روی این سرزمین افکنده است مصون بماند و دانش و پیشرفت و فرهنگ ایرانی را بیش از پیش گسترش دهند.
در فرهنگ غنی ایرانی ازدواج و پیوند زناشویی پایه و اساس یک خانواده و در نتیجه یک جامعه موفق و اخلاقی است. بزرگان این سرزمین به موجب جلوگیری از سست شدن اخلاقیات در جامعه و کنترل انحطاط و فحشا و همچنین استواری تفکر و اندیشه زنان و مردان ایرانی، ازدواج را یکی از مهمترین ارکان جامعه بر شمرده اند.
از دیدگاه اجتماعی چه در حیات اقتصادی، چه مادی، چه معنوی و روحانی این سنت نتایج پر ثمری دارد که مهم ترین آن قوام خانواده ها و در نتیجه یک اجتماع است. هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست و پیوسته در جهت جبران کمبود خویش تلاش می کند. به طور کلی می توان گفت که انسانی موفق و پویا است که هر روز زندگی اش از روز گذشته اش کاملتر باشد. سیر طبیعی گیتی چنین است که دختران و پسران خردمند در پی رسیدن به استقلال فکری هستند و در نتیجه برای جبران نواقص و تأمین نیازهای بی شمار خود به سوی تکامل و دانش و راهکارهای رسیدن به کمال هستند. در واقع خداوند انسان را به گونه ای آفریده که بدون جنس مخالف ناقص است.
گزینش همسر در فرهنگ ایرانی موجب آرامش و امنیت خاطر می گردد و محیط خانه وسیله آرامش روحی زن و مرد قرار داده شده است. از سوی دیگر عشق و مهر آریایی ایرانیان که شهره خواص و عام در جهان است می تواند در پرتو پیوندهای درست و خردمندانه تبلور یابد و به اوج کمالات برسد و الگویی برای نسلهای بعد نیز گردد.در هر گوشه ای از کشور مااین پیوند مقدس با آداب و آیین های خاصی برپا می شود. در استان همدان و در لاله جین مراسم خاصی بعد از خواستگاری انجام می شود، که به بله برون و شب قند شکستن " که در اصطلاح با عنوان" قندسیزم " برگزار می شود و خانواده پسر با هدایای رنگینی که چند کله قند در بین آن ها دیده می شود به طرف خانه دختر می روند. در این مراسم یکی از ریش سفیدان مورد احترام در میان هلهله و شادی خانواده ها قند عروسی را می شکنند.
در لاله جین یک هفته قبل از مراسم عروسی خانواده داماد و عروس شروع به پختن نان عروسی می کنند. در در روز آخرنوبت پختن نان محلی مخصوصی است که به آن "چلبه شیری" می گویند....
در قلعه نو از توابع همدان مراسم خاصی با نام " حمام بران " مرسوم است که اشعار خاصی را با نام "چاووشی " می خوانند.
در آباده در مراسم عقدکنان و عروسی واسونکهای زیبایی را می خوانند. عقدکنان و عروسی در آباده: به محض جاری شدن خطبه عقد طایفه عروس و داماد شادی می کنند و با خواندن واسونک نقل وشیرینی به سر عروس و داماد می ریزنند و می خوانند:
اومدیم عقدت کنیم
ونیومدیم سیر ت کنیم،
جون داداش عزیزت
چند تومن مهرت کنیم...
برای شنیدن صوت مورد نظر به سایت رادیو اینترنتی ایران صدا به این آدرس مراجعه نمایید. [You must be registered and logged in to see this link.]
امید است فرزندان این سرزمین که نیاکانشان از پایه گذاران دانش و فرهنگ و تمدن جهان بشمار می روند، امروز نیز آنان چنین باشند و با استحکام باورهای اجتماعی، دینی و ملی باردیگر نام بزرگ ایران زمین را در جهان پرآوازه و جاوید نمایند. همچنین به سنت نیک ازدواج که بخش لاینفک فرهنگ غنی ایرانی است پایبند باشند. تا اخلاقیات ایرانی بیش از پیش زنده و پابرجا بماند و جامعه و فرهنگ جهانی ایران از این هجمه ضد اخلاقی غربی که بر اساس سیاست های اسعتماری، سایه به روی این سرزمین افکنده است مصون بماند و دانش و پیشرفت و فرهنگ ایرانی را بیش از پیش گسترش دهند.