قائم مقام معاون نوسازي ناوگان ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: به منظور بهبود شرايط دريافت تسهيلات بانكي جهت نوسازي خودروهاي فرسوده، با هماهنگي انجام شده با بانك مركزي، تعداد ضامن ها براي دريافت تسهيلات 50 تا 70 ميليون ريالي از دو نفر به يك نفر كاهش يافت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور مهندس امير رضا رجبي در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب اظهار داشت: در اين جلسات تصويب شد كه مراجعه كنندگان براي دريافت وام هاي 50 و 70 ميليون ريالي جايگزيني خودروها، فقط نياز به يك ضامن معتبر داشته باشند.

وي افزود: اين ضامن معتبر نيز لزوما كارمند نبايد باشد و متقاضيان مي توانند از افرادي كه داراي حساب بانكي فعال هستند نيز ‌استفاده كنند.

وي تصريح كرد: طرح نقدي براي ارايه خودروهاي فرسوده همچنان پابرجاست و مشمول هيچ شرايطي نيست و متقاضيان مي‌توانند با شركت در اين طرح، مبلغ ارزش خودروي فرسوده خود را دريافت كنند.

مهندس رجبي اضافه كرد: در طرح نقد و اقساط ، 30 هزار نفر ثبت نام كرده‌اند كه از اين تعداد، 12 هزار نفر در مراحل پاياني براي دريافت خودرو قرار دارند.

وي همچنين با اشاره به ثبت نام 109 هزار دستگاه خودروي فرسوده از 12 بهمن تا 22 بهمن سال 88 گفت: از اين تعداد، 20 هزار مغايرت اطلاعاتي وجود داشت و همچنين 10 هزار خودرو به ثبت نام اضافه شد كه 58 هزار و 500 نفر از طريق مراكز اسقاط خودرو فراخوانده شدند.

اين مقام مسوول در ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور اضافه كرد: 46 هزار و 500 نفر نيز با مراجعه به مراكز اسقاط خودرو، خودروي خود را تحويل دادند و پس از پذيرش توسط كارشناسان راهنمايي و رانندگي، اصالت خودروي آنها بررسي شد.

مهندس رجبي خاطر نشان كرد: اكنون، 36 هزار و 900 دستگاه خودرو اسقاط شده‌ است و با دريافت وام از طريق ايران خودرو، خودروي جايگزين دريافت كرده‌اند.

وي يكي از ايرادات افراد شركت كننده در اين طرح را صحيح نبودن اطلاعات وارده اعلام كرد و گفت: در صورت دقت در ورود اطلاعات، فرايند زودتر به انجام خواهد رسيد.

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان همچنين از دريافت پيش فاكتور توسط دارندگان 21 هزار دستگاه خودروهاي فرسوده خبر داد و گفت: اين دسته از متقاضيان براي تكميل اطلاعات و واريز وجه بايد بخشي از مانده مبلغ خود را تامين كنند.

مهندس رجبي افزود: روزانه 100 تا 200 نفر از متقاضيان به صورت تصادفي انتخاب مي شوند و مشكلات پيش روي آنان توسط ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور بررسي مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه براي استفاده از تسهيلات لازم است خودرو تردد كند، گفت: به دليل اينكه تسهيلات ارايه شده به اين دسته از افراد، از بودجه كشور و جيب مردم است، لازم است تنها نوسازي در بخش خودروهايي كه در معابر تردد مي‌كنند، صورت گيرد.

مهندس رجبي با اعلام فرسوده كردن دو هزار و 500 دستگاه ميني بوس برون شهري تا پايان سال جاري، اظهار داشت: طرح‌هايي مربوط به خروج ميني بوس هاي برون شهري در حال اجراست كه با توجه به هماهنگي‌هاي انجام شده با بانك صادرات و سازمان راهداري ، انجام خواهد شد.

وي افزود: كمك هزينه‌هايي نيز براي دارندگان اين وسايط نقليه از سوي راهداري در نظر گرفته شده است.

قائم مقام معاونت نوسازي خودروهاي فرسوده همچنين در مورد اسقاط خودروهاي فرسوده دولتي گفت: برابر آيين نامه دولت، خودروهاي دولتي پس از فرسوده شدن به مزايده گذاشته نمي شوند و ارگان‌هاي دولتي موظف به از رده خارج كردن سه خودروي فرسوده براي جايگزيني يك خودرو هستند.

وي همچنين در مورد اسقاط موتورسيكلت‌هاي فرسوده تصريح كرد: به دليل نبود اطلاعات دقيق از موتورسيكلت‌ها تاكنون اقدامي در اين مورد صورت نگرفته است.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به آغاز طرح شماره‌ گذاري موتورسيكلت‌ها توسط راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، مي‌توان پس از پايان مراحل شماره‌گذاري، اسقاط اين وسايط نقليه را نيز آغاز كرد.

مهندس رجبي اضافه كرد: توليد كنندگان موتورسيكلت بايد به ازاي 30 درصد از توليدات خود، اسقاط موتورسيكلت داشته باشند.

به گفته وي، براساس تاييديه نيروي انتظامي در سال 88، 158 هزار خودرو اسقاط شد.

قائم مقام معاونت نوسازي ناوگان با اشاره به افزايش 16 درصدي اسقاط خودروهاي فرسوده در سه ماه گذشته گفت: مطابق تاييديه نيروي انتظامي در اين مدت، 32 هزار و 500 دستگاه خودروي فرسوده از ناوگان حمل و نقل عمومي خارج شد.

وي تصريح كرد: با توجه به طرح‌هاي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور تا سال 1390 بايد يك ميليون و 400 هزار خودرو از رده خارج و اسقاط شود.

وي اجراي طرح اسقاط خودروهاي فرسوده را منوط به مراجعه مردم دانست و گفت: با خودروسازي سايپا، مذاكراتي صورت گرفته است تا به 140 هزار متقاضي خودرو ارايه شود.

وي همچنين در خصوص نوسازي خودروهاي سنگين (كاميون‌ها) گفت: اراده محكمي از سوي مسوولان راهداري، بانك‌ها، ستاد حمل و نقل و سوخت كشور و وزارت صنايع وجود دارد تا اين مساله اجرايي شود.

قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي با اشاره به جلسات و هماهنگي‌هاي صورت گرفته براي از رده خارج كردن كاميون‌هاي فرسوده تصريح كرد: با توجه به بالا بودن مبلغ تسهيلات براي كاميون‌ها، مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد.

وي افزود: در صورتي كه سه مالك، كاميون‌هاي خودرو را فرسوده كنند به صورت شراكتي بدون پرداخت هيچگونه وجهي مي‌توانند يك كاميون دريافت كنند.

مهندس رجبي اضافه كرد: اكنون در حال سنجش توان خودروسازان داخلي براي تامين و از رده خارج كردن كاميون‌هاي فرسوده هستيم.

اين مقام ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور همچنين گفت: از 160هزار خودرويي كه در طرح اسقاط شركت كرده اند 20 هزار دستگاه به تاكسي اختصاص يافته است.

وي با بيان اينكه در حال تعيين قيمت تاكسي‌ها هستيم، افزود: با توجه به دريافت بنزين سهميه اي و شرايط خاص اين دسته از خودروهاي ناوگان حمل و نقل عمومي، پس از تعيين قيمت آنها، جايگزيني تاكسي‌هاي فرسوده آغاز خواهد شد.

به گفته وي هفت هزار تاكسي با قيمت و شرايط سال 88 به متقاضياني كه تاكسي‌هاي خود را در سال گذشته اسقاط كرده بودند، ارايه شده است.

قائم مقام ستاد نوسازي خودروهاي فرسوده از تلاش ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور براي جلوگيري از انباشت تاكسي‌هاي فرسوده در سال 89 خبر داد و گفت: هماهنگي‌هايي براي دريافت تسهيلات صورت گرفته است و تاكسي هاي بالاي 10 سال ، فرسوده محسوب مي شوند