عطيلات اخير بسياري از مردم را به سفر به شهرهاي مذهبي كشور و به خصوص مشهد مقدس ترغيب كرد، اما بي‌مسئوليتي و سهل‌انگاري برخي آژانس‌هاي مسافرتي به خصوص در تهران موجب شد تا بسياري از شهرونداني كه در تعطيلات به اين شهر مقدس مسافرت كردند نتوانند بهره معنوي مناسب را از سفر خود ببرند.

به گزارش خبرنگار فارس، با توجه به علاقه بسياري از هم‌ميهنان به حضور در مشهد در ايام شهادت امام رضا (ع) و وفات پيامبر اكرم (ص) آژانس‌هاي مسافرتي با چند برابر كردن هزينه تورهاي خود و دادن وعده‌هاي دروغ و توخالي به مشتريان تلاش كردند حداكثر سود را از شرايط موجود ببرند.

يكي از افرادي كه از اين تورها استفاده كرده است به خبرنگار فارس گفت: اواسط بهمن ماه به آژانس مسافرتي "ر " در حوالي خيابان شهيد مطهري مراجعه كردم تا براي سفر به مشهد از خدمات آن استفاده كنم. اين آژانس با ادعاي آنكه جاي خالي در هتل‌ها به سختي پيدا مي‌شود و بليت قطار نيز به سادگي گير نمي‌آيد، براي سفر سه روزه به مشهد براي دو نفر 340 هزار تومان از ما دريافت كرد، اين در حالي است كه هزينه چنين سفري در شرايط عادي در آژانس‌هاي مختلف به 100 هزار تومان هم نمي‌رسد.

مسئولان آژانس به دروغ وعده دادند كه با پرداخت اين هزينه نقل و انتقال از ايستگاه راه آهن به هتل و بالعكس نيز توسط راهنماي محلي انجام شده و هتل نيز هر روز چندين بار مسافران را به رايگان به حرم منتقل كرده و سپس مجددا به هتل بازمي‌گرداند، همچنين سه وعده غذاي رايگان در اختيار مسافران قرار مي گيرد و آنان از ميان سه نوع غذا حق انتخاب خواهند داشت.

به گفته وي در عمل هيچ يك از اين وعده ها به واقعيت نپيوست. وقتي مسافران اين آژانس به مشهد مي‌رسند اكثر آنها يا از خدمات انتقال به هتل بي بهره مانده و مجبور مي شوند با هزينه خود به هتل بروند يا اينكه مجبور مي‌شوند تا 45 دقيقه در برف و سرما منتظر راهنما بمانند.

از سوي ديگر بسياري از مسافران اين آژانس و ديگر آژانس‌ها مي‌گويند كه به جاي هتل وعده داده شده به هتل‌هاي ديگري منتقل شده‌اند كه از نظر امكانات و كيفيت در سطح بسيار پاييني بوده و در عمل تفاوتي با مسافرخانه‌هاي محقر جنوب تهران نداشته‌اند. همچنين اين هتل‌ها فاقد خدمات انتقال رايگان به حرم بوده و تنها يك وعده غذا براي مهمانان خود سرو مي كرده‌اند كه متاسفانه از كيفيت بسيار پاييني برخوردار بوده‌اند و در بسياري از موارد مهمانان مجبور بوده اند خود با هزينه شخصي از خارج از مسافرخانه‌هاي محل اقامت غذا تهيه كنند.

به گفته اين مسافر البته اين وضعيت مربوط به افرادي است كه خوش شانس تر از ديگر مسافران بوده اند چون برخي مسافران پس از مراجعه به هتل‌هاي وعده داده شده با جمله اتاق خالي نداريم بدرقه شده و در سرماي شديد و برف و بوران روز شنبه مشهد به حال خود رها شده‌اند.

با توجه به تعطيلي روزهاي شنبه و دوشنبه بسياري از اين آژانس‌ها هم تعطيل بوده و پاسخگوي مسافران خود نبوده‌اند و در بهترين حالت وعده مي‌دادند كه پس از بازگشت مسافران مبلغ ناچيزي را بابت هزينه نقل و انتقال پرداخت خواهند كرد.

با توجه به سفر ميليون‌ها زائر به مشهد در اين ايام هتل‌ها و مسافرخانه‌هاي مشهد نيز با افزايش مبالغ دريافتي از مسافران شرايط بسيار دشواري را براي آنها به وجود آورده و در برخي موارد عده‌اي از مسافران مجبور شدند شب را تا صبح در حرم رضوي و خيابان‌هاي اطراف به صبح برسانند.

متاسفانه مشكلات مذكور به همين جا ختم نشده و در برگشت نيز مشكلات فراواني براي مسافراني كه با قطار و هواپيما قصد بازگشت به شهرهاي خود را داشتند به وجود آمد. صدور بليت مشتريان آژانس ها به نام افراد ديگر، عدم صدور بليت براي همه اعضاي يك خانواده و اشتباهات ديگري از اين دست موجب شد تا بسياري از مسافران مشهد مقدس با خاطره‌اي تلخ و خستگي بسيار زياد به خانه و كاشانه خود بازگردند و اين در شرايطي است كه آژانس‌هاي مسافرتي نيز پاسخگوي عملكرد خود نيستند.

به نظر مي‌رسد با توجه به در پيش بودن تعطيلات نوروزي و امكان تكرار سوءاستفاده‌هاي مشابه ضروري است مسئولان مربوطه نظارت دقيق تري بر عملكرد آژانس‌هاي مسافرتي داشته باشند و به خصوص از اخذ مبالغ هنگفت و نامتعارف از مردم براي خدماتي كه هرگز ارائه نمي‌شوند جلوگيري كنند