Iran Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Iran ForumLog in

Iran Forum helps you connect and share with the people in your life


descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است Emptyچومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
چو می بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است

و این شعر که :
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودن ما عدم ماست
این دوتا باهم چه وجوه ممیزه و یا اشتراکی دارند و مفاهیم آنها در چه مسایلی مصداق دارد ، فکر نکنید که شعرهای آسانیه ها ، جواب بدید و به خودتون هم امتیاز بدید

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
دستتت درست اقا سهیل چه انتخاب قشنگی داشتین این 2 بیت اندازه 70 دفتر تفسیر و نشانه داره

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
خواهش می کنم جناب سزار ؛ اگه لطف کنید و تفسیر بفرمایید ممنون میشم

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
ما هم استفاده می کنیم
انشاالله اگر لیاقت باشه

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
ما در برابر بزرگانی چون شما اقا سهیل و اقا رضا به مثال قطره ای مقابل اقیانوس عظیم دانش هستیم شما بفرمایین تا ما هم بهره ای ببریم

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
من میگم هر دو شعر ؛ به نوعی سنخیت مشترک دارند و به نوعی ، به وجدان و وظیفه شناسی انسان برمی گرده ، یکی از این شعرها حماسی و محرک و مهیج و موءثر و صلا گوی و ندای فریادرس خواهی است و دیگری ؛ اخلاقی و متین و هدایت گر و روشنی بخش . وظایف مهم انسان ، پیش از هرچیز شناخت از خویشتن و توان و اراده ی شخصی و قابلیت درونی و برون زایی و کمال مطلوب جویی و آرمان طلبی ، دو دیگر ؛ که در شعر دوم مستور است ، دستگیری و راه پویی و نوع دوستی و خدمت به خلق کردن است . و اما توضیح این مراتب را به دیگران می سپارم و بنده نظاره گر می شوم تا زمانی که لازم بیاید تا در خصوص تعبیری و ایده و تصویری ، سخن بگویم

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
بیت اول از لحاظ مفهومی یاد آور یک صفت اخلاقی است که بیت دوم فاقد هر گونه پیام اخلاقی جز همان عدم سکون و حرکت است که از وجه تشابه دو بیت میباشد
نیز در بیت دوم روی شاعر به جمعیتی بیش از یک نفر است که بهتر است بگوییم با جامعه است ولی بیت اول یک پیام اخلاقی شخصی و فردی است

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
بیت دوم هم قربان ؛ یه جورایی به اخلاق و نوع بینش و تصمیم گیری انسان در برابر مسایل مهم زندگی و تاریخ روابط انسان ها برمی گرده و جنبه ی حماسی هم داره ، چرا که می خواهد بگوید اگر ما ساکن باشیم و حرکت نکنیم ؛ گویی که مرده ایم ، پس زنده به آن هستیم که حرکتی بکنیم و حرکت کردن ، از حرکت اندیشه شروع می شود تا به جنبه های پراکتیک آن می رسد . این دو بیت دریایی از مفهوم است که بسیاری از مسایل مبتلابه جامعه بشری را در بر می گیرد و جای زیادی برای بحث و فحص دارد و اگر دوستان توجه بیشتر ی داشته باشند قطعا" نظرات صائب تر ی خواهند داد
با تشکر فراوان از توجهتون به این مبحث
16

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
چو می بینی که نابینا و چاه است
هلش ده هل ندی عین گناه است

3

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
آقا شاهین جدی جدی شوخی شد

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
با عرض سلام خدمت یوست عزیزم آقا سهیل گل 16
آقا سهیل بنده فکر میکنم که هدف جنابعالی از ارائه این بحث، بحث پیرامون مفاهیم اخلاقی و اجتماعی این دو بیت است که اگر چنین است مشخص فرمایید تا نظرات خود را ارائه نمایی
با تشکر ویژه

descriptionچومی بینی که نابینا و چاه است EmptyRe: چومی بینی که نابینا و چاه است

more_horiz
سلام جناب احمد آقا
این دو شعر ؛ به هر موضوع اجتماعی ، از جمله سیاست و اخلاق ، فرهنگ و هنر ، انسان شناسی و روابط اجتماعی تعمیم می یابد که هدف عمده ی من رویکردی عقل گرایانه بر فهم امور سیاسی و رعایت اخلاق در سیاست است که معمولا" بنا به نظریات ماکیاول این رویکرد منتفی می نماید ، اما مفاهیمی مانند قدرت و اقتدار که این دو نیز در حوزه ی سیاست است ؛ شامل چنین بحثی می شود.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودن ما عدم ماست
موج از خروش دریا و نوسانات زیر بستر به وجود می آید ، که البته ارتعاشات و مناسبات فرا دریا مانند تاثیر ماه بر حرکت دریا و جریان جزر و مد نیز به سامان رساننده ی امواج است . دریا اگر حرکت نکند و ساکن بماند، دیگر دریا نیست و آب مانده در یک جا ، می گندد و می میرد. موج ؛ نشانه ی حرکت است و دریا نشانه ی یک پیکر واحد که از به هم پیوستن میلیون و بلکه میلیاردها قطره ی آب فراهم می آید و قس علیهذا
و در مورد آن شعر دیگر نیز مفاهیمی چنین برآن مترتب است که به کنکاش و پویش نیاز دارد
موفق باشید دوست ارجمندم
privacy_tip Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
power_settings_newLogin to reply